Support My Blog

Tuesday, January 14, 2020

PERIA KATAK - PENAWAR PENYAKIT

PERIA KATAK atau nama saintifiknya Momordica charantia adalah sejenis sayuran pahit rasanya tetapi memiliki seribu satu khasiat kepada kesihatan manusia. Peria Katak dahulu tidak diminati oleh masyarakat tempatan sehingga kini menjadi sayuran penting kerana kemampuannya untuk merawat pelbagai penyakit termasuk diabetik, darah tinggi dan sebagainya. Sejarah menunjukkan dimana didalam perubatan Ayurveda misalnya, masyarakat India telah lama menggunakan peria katak bagi merawat ekzema dan jangkitan kulit, manakala masyarakat Amerika pula telah pun memanfaatkan khasiat peria untuk mengubati malaria dan demam. Berbalik kepda Malaysia, bagi masyarakat Melayu, selain dijadikan ulam, peria katak umpamanya, berperanan sebagai jus minuman harian kerana dipercayai menjadi penawar diabetes. Sebenarnya dilaporkan dimana sejak zaman purba, peria banyak digunakan bagi merawat asma, sembelit, malaria, demam, selesema, cacing, batu karang, buah pinggang, buasir dan kulit melecur lantas menunjukkan kebaikan tumbuhan ini untuk dijadikan makanan harian. Bagaimana peria katak dapat membantu rawat diabetes. Dalam pada itu beberapa penyelidik mendapati peria katak memberi kesan hipoglisemik dan bertindak menurunkan paras gula dalam darah. Biasanya cara paling mudah membantu merawat diabetes adalah dengan mengambil jus peria setiap pagi. Artikel malam ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya paparkan beberapa info menarik mengenai peria katak termasuk khasiatnya dan kegunaannya untuk bahan bacaan dan rujukkan anda semua.

Dalam mengenali tanaman dan buah peria sebaiknya kita cuba membeli peria yang organik. Ada petua dimana bagi  tujuan  mengurangkan rasa pahit, peria boleh dicampurkan dengan epal hijau dan oren. Cara ini memang telah biasa di lakukan oleh mereka yang berpengetahuan mengenai kelebihan dan khasiat peria katak, Didakwa dimana peria katak dapat membantu menyerapkan bahan terkandung pada peria ke dalam hati dan otot seterusnya merangsang kandungan glikogen untuk tenaga. Peria katak juga dapat melewatkan pengosongan uncang perut, meningkatkan sel beta dalam pankreas dan seterusnya melambatkan kadar penyerapan glukosa. Peria juga mengandungi phytoinsulin yang boleh menurunkan kadar gula dan mampu menangani masalah berat badan berlebihan. Buah peria memang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, magnesium, folat, zink dan kadar Vitamin dua kali ganda berbanding brokoli. Dalam pada itu ada  sejenis multi vitamin semula jadi kerana sarat dengan nutrisi dan 20 bahan kimia aktif bertindak sebagai anti HIV, anti diabetes dan anti kanser. Bagaimana pun terdapat beberapa keburukan peria katak antara nya adalah dimana semasa mengambilnya ia perlu dimasak dengan betul bagi mengelak kandungan racun yang boleh menyebabkan kesan toksik seperti cirit-birit, hipoglisemia, muntah dan jika tidak dirawat mungkin menyebabkan maut. Peria katak juga memang sesuai dimakan bagi mengawal masalah diabetes tetapi perlu direbus atau direndam dengan air garam terlebih dahulu. Bagi penghidap diabetes yang bergantung pada ubat perlu merujuk kepada doktor terlebih dahulu kerana juga dibimbangi mengalami masalah hipoglisemia. Ia tidak boleh dicampur dengan ubat moden.

Dalam pada itu ada dakwaan umum yang viral menyatakan dimana walau pun peria katak pahit akan tetapi peria ini dilaporkan boleh memanjangkan umur. Penulis blog dapati dimana peria di Malaysia terdapat 2 jenis. Satu jenis bentuknya panjang dengan warna hijau muda dan satu jenis lagi dikenali dengan nama ‘peria katak’ iaitu yang lebih kecil saiznya dan berwarna hijau tua. Orang tua-tua dahulu selalu menyebut bahawa makanan yang pahit adalah ubat dan penawar kepada penyakit. memang mereka amalkan memakan kerana didapati peria adalah baik diamalkan untuk faedah khasiatnya. Pertama dimana eria mampu untuk mengawal Gula Dalam DarahPeria digunakan terutamanya sebagai terapi alternatif untuk menurunkan tahap gula dalam darah pada pesakit dengan diabetes. Ia adalah sayur yang hebat dan popular untuk mengatasi masalah kencing manis melalui ubat alternatif. Peria juga boleh menguatkan akan Imunisasi Badan. Dengan cara mengamalkan peria dalam diet harian dapat membantu anda cepat sembuh daripada penyakit dan mengurangkan risiko anda terhadap jangkitan. Peria kaya dengan antioksidan yang membentuk sistem pertahanan yang kuat untuk melawan virus. Sayuran ini kaya dengan vitamin C, Peria didakwa mamu mengurangkan Risiko AsmaPeria juga boleh membantu mengurangkan gejala yang disebabkan oleh keadaan pernafasan seperti asma dan bronkitis. Dalam kajian lanjut dilaporkan juga dimana peria mampu mengurangkan Tahap Kolesterol. Ini kerana peria juga digunakan secara meluas untuk membantu menurunkan tahap kolesterol yang tinggi. Hal ini dapat mengurangkan risiko serangan jantung, penyakit jantung, dan strok. Biasanya amalan mengambil peria adalah selamat bagi kebanyakan individu dalam jangka masa yang pendek iaitu selama 3 bulan. Namun ada juga yang mengalami ketidakselesaan perut ketika mengamalkan peria. Ramai juga dahulu tidak menyangka walaupun pahit tetapi banyak khasiatnya. Peria katak kini sesuai juga di goreng rangup sebagai makanan ringan atau snek dan boleh dimakan begitu sahaja dan dinikmati oleh pelbagai usia.

Bagaimana petua untuk anda merawat penyakit Kencing Manis Dengan Peria Katak dan buah Apple Hijau akan dibincangkan dalam artikel ini. Kini saintis telah mengesahkan perubatan tradisional telah menggunakan sayur pahit ini sebagai bahan penting dalam sistem perubatan. Malah boleh dikatakan kapsul dan jus peria digunakan untuk merawat masalah penyakit diabetes, virus, kolesterol tinggi dan psoriasis. Didakwa dimana mencegah lebih baik daripada mengubati atau dengan kata lain merawat lebih baik daripada membiarkannya terus merebak. Walaupun kita rasa yakin sihat, tapi apa salahnya sesekali mencuba jus begini untuk menjaga kesihatan. Jika tidak ada peria katak maka anda bolh gunakan peria biasa. Pilih kulit peria yang mana ia berwarna hijau disebebkan warna sedemikian dipercayai mempunyai rasa yang agak pahit berbanding peria yang berwarna hijau muda atau hijau keputih-putihan. Bagi menyediakan jus tersebut sebaiknya gunakan bahan2 iaitu  1/2 biji peria yang dibersihkan dan buang biji kemudian dipotong kecil-kecil, ambil 2 biji epal hijau yang dibuang biji dan potong kecil-kecil degan sebanyak 300ml air masak. Cara menyediakan jus ini dengen mencampurkan peria, epal hijau dan air masak ke dalam pengisar. Sebaiknya ia dikisar hingga halus, kemudian ditapis bahan kisar dan dituangkan jus ke dalam gelas. Apabila sudah sedia maka ia sesuai dihidangkan. Semuga artikel ini memberi info yang berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
PERIA KATAK... PELBAGAI KHASIATNYA...
BERWARNA HIJAU...PAHITNYA RASA...
DIJADIKAN UBAT... MUDAH CARANYA...
BACA ARTIKEL.. SUDAH HENDAK CUBA...

By,
M Anem,
Senior agronomsit,
Precint 11, Putrajaya,
WP, MAlaysia.
(17 RabiulAkhir 1441H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...