Support My Blog

Monday, August 18, 2014

TANAM BULOH - BULOH BATU (Part 3)

PENANAMAN BULOH BATU (Dendrocalamus strictus L) merupakan satu usaha yang berpotensi untuk dilakukan oleh penduduk kampong yang mempunyai kawasan sesuai. Usaha untuk menanam pokok buloh iaitu tanaman dari keluarga Poaceae untuk penghasilan rebung buloh agak kurang diperkatakan kerana pokok buloh dikatakan jenis rumpai yang agak sukar untuk dimusnahkan apabila ia telah hidup subur dan membiak disuatu kawasan. Bagaimana pun kini telah ada usaha menanam buluh rebung madu (atau padu) yang bersaiz kecil rumpunnya untuk ditanam secara komersil yang banyak di usahakan diutara Semenanjung Malaysia (Sila baca artikel saya sebelum ini - Sila klik disini). Pokok Buloh mempunyai banyak jenis dimana ia dikatakan ada 70 genera dan lebih dari 1,000 spesis daripada yang jenis renek untuk tanaman hiasan sehingga pokok buloh yang besar didalam hutan belantara. Kebanyakan pokok buluh digunakan dalam industri pembuatan perabot, bahan lantai rumah, kayu pagar, anyaman buloh, bahan api, bakul sayur, bahan arang dan banyak lagi. Rebung buluh satu-satunya bahagian yang keluar dari pangkal pokok dipermukaan tanah untuk ia membiak dan isinya masih lembut lagi. Kekerapan menuai rebung buloh membolehkan lebih banyak anak (rebung) akan dikeluarkan diperdu pokok buloh. Persoalannya adalah industri menanam buloh ini mempunyai potensi baik sebagai satu lagi jenis komoditi yang dijangka menguntungkan?. Dalam saya membuat tinjauan dalam website mendapati belum ada kertaskerja untuk menanam buloh rebung dan agak sukar juga mendapatkan 'cashflow' tanaman buloh di Malaysia. Terdapat beberapa jenis buluh di Malaysia yang paling banyak digunakan dan juga memiliki nilai ekonomi yang tinggi di pasaran. Buloh tersebut adalah setelah saya buat rujukan adalah seperti jenis Buluh Duri (Bambusa bambos L), Buluh Minyak (Bambusa vulgaris), Buluh Betong (Dendrocalamus asper), Buluh Tali (Gigantochloa apus), Buluh Batu (Dendrocalamus strictus) dan akhir sekali adalah jenis Buloh Andong (Gigantochloa pseudoarundinacea). Artikel subuh ini saya menilis dalam "Anim Agro Technology" mengenai potensi tanaman Buloh Batu sebagai satu usaha saya untuk menambah lagi koleksi artikel berkaitan teknologi pertanian untuk anda.


Buluh Batu (Dendrocalamus strictus Roxb.) Nees merupakan sejenis buluh yang nudah dijumoai di Malaysia dan Indonesia. Pokok buluh ini tumbuh menegak pada rumpun yang besar dengan tahap ketinggian mampu mencapai 8-16 meter. Ia mempunyai jenis batang berbulu tebal terutama pada pokokk yang matang batangnya. Batannya juga adalah jenis yang tebal dindingnya iaitu sehingga 1 cm dengan jarak antara ruas adalah sekitar 2.5 -12.5 cm panjang. Batangnya berwarna hijau dengan sedikit warna kekuningan dan jika dilihat sepintas lalu seakan ianya pucat (Sila lihat foto sebelah). Dalam keadaan semulajadi lazimnya buluh batu akan tumbuh dalam banyak jenis tanah tetapi paling sesuai diatas tanah liat berpasir dengan saliran baik baik dengan sratus pH 5.5-7.5. Buluh ini mampu tumbuh subur sehingga paras ketinggian dari permukaan laut sampai dengan 1,200 dengan curahan hujan optima 1,000 - 3000 mm setahun. Iklim dan jenis tanah menentukan pertumbuhan pokok buluh bati dan hasil tanaman ini. Jika tanahnya kurang unsur nutrien atau terlalu kering atau kena penyakit akan mempengaruhi tahap elastisik (elasticity) buluh ini atau ia akan mudah patah. Ia juga akan menyababkan daun buluh akan menjadi gugur jika cuaca kering dan panas. Suhu sekeliling sesuai di antara 20 - 30 darjah Celcius (minima 5 C dan maksima 45 C). Aplikasi baja dengan betul memang boleh menyuburkan buloh ini adalah baja sebatian NPK 15:15:15 dengan kadar disyorkan 200 kg/ha). Agak pelik mendengar kita membaja pokok buluh tetapi iany menjadii penting jika menanam buloh secara komersil.


Kawasan untuk tanaman buluh batu perlu dibersihkan. Benih buluh boleh didapati daripada biji benih yang disemai atau daripada benih rizom yang diambil daripada pokok indur. Pemerhatian penulis mendapati jarak tanaman buluh batu yang sesuai adalah sekitar  3-5 meter x 3-5 meter dimana ia akan memberikan 400 -1,000 rumpun sehhektar. Peringkat awal penanaman benih perlu disiram dan disulam jika ada yang mati. Walau pun tidak direkodkan terdapat jenis penyakit dan perosak tanaman buluh ini tetapi pemeriksaan masalah reput akar dan anai-anai boleh berlaku. Daripada beberapa tinjauan saya ketima melawat Indonesia beberapa kali saya dapati yang buluh batu boleh mula dituai hasilnya (ditebang batangnya) setelah 3 - 4 tahun penanaman. Cara kita melakukan penuaian hasil adalah dengan memotong batang buluh sekitar 30 cm di atas tanah dengan mempastikan ia melepasi jarak buku atau ruas ke dua. Produktiviti tahunan buluh batu dari penanaman 400 rumpun boleh mencapai sekitar 3.5 tan batang buluh atau dengan 200 rumpun boleh mencapai sebanyak 2.8 tan batang buluh. Kayu buluh batu adalah jenis berkualiti tinggi dimana ia sesuai digunakan dalam industri membuat industri pulp dan kertas, kayu lapis, lantai serta dinding bangunan, anyaman, peralatan pertanian dan peternakan. Daunnya boleh digunakan untuk makanan ternakan dan rebungnya memang menjadi sumber sayuran yang berharga. Wasallam!/

MENANAM BULUH... ADA CARA...

PILIH JENIS... KEGUNAAN APA...
BULUH DURI.. SAYA BERCERITA...
DAPAT ILMU... KONGSI BERSAMA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Kg Parit Bengkok,
Gerisek, Ledang,
Johor, 
Malaysia.
(16 Syawal 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...