Support My Blog

Wednesday, March 19, 2014

VARIETI - LIMAU KASTURI

Limau Kasturi (Citrus microcarpa) adalah sejenis tanaman dari keluarga Rutaceae iaitu Keluarga Limau. Limau Kasturi juga dikenali dengan pelbagai nama seperti Calamansi, Acid Orange, Panama Orange dan Calamodin Orange. Tanaman ini banyak didapati dan ditanam di Asia Tenggara seperti Malaysia, Filipina, Indonesia dan lain-lain lagi. Keluasan tanaman Limau Kasturi di Malaysia direkodkan seluas 1,109 ha (2006) telah menurun kepada cuma 640 hektar (2009) dan anggaran pada 2010 cuma 700 hektar sahaja. Jumlah pengeluarannya juga menurun daripada 6,486 mt (2006) kepada cuma 5,380 mt pada tahun 2009. Penurunan pada keluasan tanaman limau kasturi ini mungkin disebabkan oleh bencana alam (Banjir 2006/ 2007 yang musnahkan banyak tanaman di Muar, Batu Pahat, Kota Tinggi, Pontian dsb), Masaalah Serangan Penyakit CGD, Masaalah harga Pasaran dan sebagainya. Artikel subuh Isnin ini selepas bersahur, saya menulis dalam "Anim Agro Technology" satu tajuk mengenai beberapa varieti tanaman Limau Kasturi yang telah direkodkan dalam National Listing untuk dijadikan bahan rujukkan dan bacaan anda semua.

Pokok limau kasturi adalah kecil iaitu mencapai ketinggian 4m dimana ia mempunyai sistem percabangan yang tersebar. Kebiasannya pokok ini tidak berduri. Daun-daunnya kecil, 3-6cm panjang manakala tangkainya kira-kira 1cm, berbentuk sayap yang sangat kecil atau tiada lansung. Hujung daun tumpul atau tirus sedikit dan tepinya bergerigi. Bunganya kecil iaitu kira- kira 2cm lebar, mempunyai lima kelopak yang berwarna putih dan berbau wangi. Bunga-bunga ini dikeluarkan dalam kelompok 5-6 kuntum dihujung atau dicelah daun. Buahnya kecil 2.0-3.5cm berbentuk bulat, hijau semasa muda tetapi apabila masak bertukar menjadi kuning. Kulit buah nipis. Ada beberapa jenis limau kasturi iaitu mempunyai kulit buah yang licin dan ada pula yang agak kasar. Isinya berwarna kuning hingga jingga pucat dan mempunyai rasa jus yang masam. Setiap buah mempunyai 6-8 ulas yang mudah diasingkan. Kebanyakkan mempunyai biji yang kecil dan terdapat juga jenis yang sedikit bijinya


Hanya 2 varieti Limau Kasturi yang didaftarkan di Malaysia sehingga kini untuk jenis limau kasturi makan. Terdapat banyak jenis limau kasturi untuk hiasan (ornamental tree) seperti Kalamansi Tree yang popular semasa sambutan Tahun Baru Cina. Limau Kasturi Varieti LK1 (Kasturi Hijau) telah didaftarkan pada tahun 1990 yang ditanam masa itu di Negeri Selangor. Varieti LK2 (Kasturi Langkap) sesuai dengan namanya berasal dari kawasan Langkap, Perak didaftarkan pada tahun 1990. Setakat ini belum ada varieti yang telah dibuat pengesyoran varieti. Limau Kasturi sering digunakan untuk dijadikan penyedap makanan (diperah ketika makan mee goreng, ikan masin, sambal kicap) dan juga dibuat jus minuman atau diproses untuk pelbagai jenis makanan ringan. Terdapat banyak limau kasturi yang diproses menjadi halwa, jeruk dan juga makanan ringan lain. Saya memang sentiasa menanam beberapa pasu limau kasturi dalam pasu dikawasan keliling rumah untuk kegunaan sendiri tetepi tidak pasti sama ada ia LK1 atau LK2 atau varieti yang belum didaftarkan lagi. Wasallam!. 


Varieti Limau Kasturi apakah ini?.....
VARIETI LIMAU KASTURI... SEDIKITNYA...
KASTURI HIJAU .... 1990 DAFTARNYA...
KASTURI LANGKAP... PERAK ASALNYA...
SENANG DITANAM... DALAM PASU SAJA..

By,
M Anem
Senior Agronomist,
Kuarters Precint 11, 
Putrajaya,
WP, Malaysia.
(19 Ramadan 1434H)
Kemaskini pada 18 Mac 2014

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...