Support My Blog

Thursday, March 20, 2014

VARIETI - JAMBU BATU DI MALAYSIA

Jambu Batu (Psidium guava) merupakan sejenis buah yang popular di Malaysia terutama di sekitar tahun 80'an di Perak sebagai satu komoditi utama. Pada masa itu jambu batu ditanam diatas tanah mineral atau tanah pasir bekas lombong di sekitar Bidor Daerah Batang Padang, Perak. Kini tanaman Jambu batu ditanam diseluroh negara dengan negeri utama seperti Johor, Selangor dan Pahang. Di Negeri Johor seluas 409 hektar jambu batu ditanam tahun 2008 dengan Daerah Muar direkod menanam 241 hektar (60% dari keluasan Johor) dengan anggaran pengeluaran sebanyak 8,000 mt/tahun. Saya dapati antara jenis yang popular ditanam di Daerah Muar / Ledang ialah GU 8 atau dipanggil Kampuchea oleh petani tempatan. Terdapat 2 bentuk buah iaitu Oval dan bulat. Jabatan Pertanian telah mendaftar sebanyak 15 jenis Klon Jambu Batu pada tahun 2005 iaitu dari Klon GU 1 sehingga Klon GU 15 dimana Klon GU 1-GU 11 adalah klon jambu batu berbiji dan Klon GU 12- GU 15 jambu tanpa biji. Rekod menunjukkan Jabatan Pertanian mengesyorkan cuma Klon GU 8 ,Klon GU 9 dan GU 10 (Berbiji) dan tidak mengesyorkan semua jenis jambu tanpa biji atas kestabilan pokok tersebut dan pakej teknologi yang tak lengkap. (Foto jambu tanpa biji di bawah). Anda boleh membaca mengenai artikel jambu batu yang saya tulis sebelum ini Jambu Batu - Potensi proses (Sila Klik Disini) dan Jambu Batu (Sila Klik disini). Artikel kali ini saya menulis pengalaman saya dalam "Anim Agro Technology" mengenai beberapa varieti jambu batu yang ujud di Malaysia untuk dijadikan maklumat sebagai bacaan dan rujukkan anda.


Penulis di Ladang jambu Varieti Lohan.
Jambu batu ialah tanaman yang tahan lasak dan mudah dijaga. Saiznya kecil iaitu dari 2-10m sahaja tingginya dan tempoh vegetatifnya juga pendek. Pokok Jambu Batu berbuah tahun pertama atau tahun kedua selepas ditanam. Pokok jambu batu berbunga dan berbuah lebat hampir sepanjang tahun. Untuk mendapatkan buah yang agak besar, penjarangan bunga atau putik buah yang berlebihan perlu dilakukan. Batang pokok jambu batu berwarna hijau keperangan, kulit luarnya berkeping-keping nipis dan tanggal dari masa ke semasa menampakkan lapisan yang licin di bawahnya. Bunga jambu batu berwarna putih dan cantik oleh stamen yang banyak. Bunganya sama ada tunggal atau berkelompok 3-5 kuntum di celah daun atau di hujung ranting muda. Buah jambu batu jenis beri dan berbiji banyak. Bentuknya bulat, bujur seperti buah pir. Tempoh matang (sesuai untuk dipetik) bagi jambu batu daripada berputik ialah 2-3 bulan. Kini terdapat juga varieti jambu batu tanpa biji. Kebanyakan jenis mempunyai kulit buah berwarna hijau kekuningan. Isinya berwarna putih, krim atau merah jambu. Isinya lembut tetapi diselangi biji yang kecil dan keras. Selain itu, terdapat juga variti jambu batu isinya bewarna merah jambu yang telah dikomersilkan menjadi jus jambu batu. Anda boleh baca mengenai Jambu Batu Merah (Pink Guava) dalam artikel saya sebelum ini Pink Guava di Malaysia (Sila Klik disini), Pink Guava produknnya (Sila klik disini) dan Guava Clones (Sila klik disini). Malaysia merupakan salah satu negara pengeluar signifikan produk jambu batu merah didunia oleh syarikat Sime Darby Food and Bevereages yang mempunyai ladang lebih 1,200 hektar di Perak. 


Jadual 1 diatas saya paparkan 14 varieti jambu batu yang telah didaftarkan didalam senarai pendaftaran varieti tanaman. Saya dapati varieti GU3 (Jambu Kapri) telah didaftarkan pada tahun 1951 yang berasal dari Perak. Tiada maklumat mengenai Nombor Daftar GU1 dan GU2 didapati dimana mungkin ia telah pupus setelah begitu lama didaftarkan akibat serangan perosak atau masaalah lain. Pada masa ini varieti jambu batu paling luas ditanam adalah GU8 (Jambu Batu Kampu-chea) dan varieti paling terakhir adalah GU 16 (Jambu Batu Lo Han atau juga dipanggil Jambu Batu Giant). Artikel mengenai Jambu Batu Lo Han telah saya tulis sebelum ini dan boleh dirujuk untuk mengatahui akan kehebatannya 'Jambu Batu Lo Han' (Sila Klik Disini). Jambu Batu merupakan buah yang banyak khasiat dan perlu penjagaan rapi untuk mempastikan hasilnya banyak dan berkuaiti. Selain dimakan segar, jambu batu kini diproses untuk dijadikan makanan ringan dan juga jus jambu batu. Produk jambu batu segar dipromosikan sebagai Jambu Batu 88, Jambu Batu 99 dan banyak lagi yang menjuak jambu batu segar secara franchais. Selin daripada kangungan vitamin dan mineral yang tinggi, jambu batu juga memounyai pelbagai kelebihan untuk dimakan oleh rakyat Malaysia. Semuga anda mendapat info berguna didalam sektor pertanian khususnya untuk varieti jambu batu. Wasallam!.


SEBANYAK 16..VARIETI JAMBU BATU...
PALING POPULAR... 'LO HAN' IA BARU...
JENIS KAMPUCHEA... HASIL TINGGI...
RANGUP MANIS... BUAH BERKUALITI...

By,
M Anem 
Senior Agronomist,
Ladang Jambu, Kelompok Jambu Kg Solok 3,
Jalan Solok, Tangkak,
Ledang, Johor,
Malaysia.
(17 Ramadan 1434H)
Kemaskini pada 20 Mac 2014

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...