Support My Blog

Thursday, March 13, 2014

PAM AIR - JENIS PAM EMPAR

PAM AIR (Water pump) merupakan sejenis mesin yang digunakan dalam banyak industri termasuk industri pertanian. Kegunaan pam air dalam kilang industri pembuatan, syarikat bekalan air, industri minyak dan gas, industri pengangkutan dan perumahan memang signifikan. Sektor pertanian yang menjadi nadi kepada bekalan makan juga amat bergantung kepada pam air untuk menyediakan air yang mencukupi bagi tanaman terus hidup subur mengeluarkan hasil makanan. Industri pam air juga dikira amat besar diseluruh dunia kerana ia dikira sebagai satu keperluan dalam kemajuan sesuatu negara. Selain daripada membeli pam air baru, lazimnya kita perlu buat penyelenggaraan pam air mengikut jadual. Pam biasanya digunakan bagi meningkatkan lagi tekanan sistem supaya bendalir bagi sistem tersebut dapat dipindahkan ke satu bahagian yang lain. Sebagai contoh keperluan untuk kita pindahkan air dari perigi ke paras mukabumi, dari sungai ke rumah kediaman dan dari lombong dipam kekawasan kebun pertanian atau kolam tangki simpanan. Fungsi utama pam hanya digunakan bagi menghantar bekalan bendalir dari satu kawasan yang rendah ke mana-mana kawasan yang lebih tinggi. Ini amat berbeza jika penghantaran air dari kawasan tinggi ke kawasan yang lebih rendah memng tidak perlu gunakan pam air kerana air akan disebarkan melalui tekanan graviti sahaja. Artikel tengahari Ahad ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai jenis-jenis PAM EMPAR berdasarkan bahan ceramah ketika berkursus tidak berapa lama dahulu untuk rujukkan anda.



APA DIA PAM EMPAR
Pam empar beroperasi menambahkan kelajuan cecair dengan menggunakan daya empar. Pam empar mempunyai satu impeller (pendesak) yang berputar untuk memperolehi tekanan dan halaju. Air akan mengalir dari bahagian tengah kemasukan ke tepi impeller dan seterusnya kepada pembaur. Penggerakan air tadi dapat menukarkan tenaga kinetik kepada tekanan tekanan kerana kekurangan laju. Pam empar ialah sejenis mesin yang menggerakan cecair dengan daya empar. Daya empar ini hihasilkan oleh jasad yang berputar di mana jirim-jirim cecair bergerak keluar menjauhi pusat putaran. Dalam pam empar, cecair bergerak dari mata (pusat putaran) dan bergerak melalui bilah dan keluar dari impeller. Jirim cecair ini mempunyai dua halaju iaitu halaju tangen dan halaju jejarian. Paduan kedua-dua halaju ini akan menghasilkan halaju paduan yang berarah di mana cecair bergerak keluar dari impeller ke perumah pam dan menjadi semakin kekurangan. Manakala cecair dari bakalan akan mengisi semula ruang yang kekurangan tersebut. Sejumlah besar tenaga halaju ini akan ditukarkan kepada tenaga tekanan bagi menghasilkan tekanan yang lebih besar pada bahagian keluaran pam.


JENIS – JENIS PAM EMPAR
Daripada beberapa rujukkan saya dapati memang terdapat dua jenis pam empar iaitu Jenis Pam Ufuk (HORIZONTAL) dan Kedua adalah Jenis Pam Menegak (VERTICAL). Kedua-dua jenis pam ini dibezakan dengan rekabentuk pam yang bercirikan kedudukannya. Beberapa jenis pan ufuk adalah seperti (a) Pam Servis Am Tenggelam, (b) Pam Kimia, (c) Pam Dua Sedutan, (d) Pam Peringkat, (d) Pam Pelbagai Peringkat, (e) Pam Self-Priming dan (f) Pam Hampagas. bagi jenis Pam Menegak pula ada beberapa jenis iaitu (a) Pam Separa, (b) Pam Jenis Sump, (c) Pam Inline, (d) Pam Can dan (e) Pam Turbin.


MAKSUD PENYEBUAN DALAM PAM EMPAR
Dalam bahasa teknikal, Penyebuan bermaksud adalah satu keadaan di mana sejumlah air akan dimasukkan ke dalam ruang pendesak sedikit demi sedikit bagi mengelakkan udara terperangkap dalam sistemnya. Tujuan air dimasukkan adalah bagi menghasilkan ‘seal’ yang baik antara bilah dan perumah. Dengan adanya ‘seal’ yang baik, maka vakum yang lebih tinggi akan terhasil dan akan dapat menyedut air yang lebih banyak dari punca bekalan. Ini akan dapat membolehkan kecekapan pam meningkat dan seterusnya berfungsi dengan baik.
Tekanan yang dihasilkan oleh impeller adalah berkadar terus dengan ketumpatan cecair di dalam perumah. Oleh itu, dalam keadaan kering, impeller hanya memusingkan udara dalam perumah dan tekanan yang dihasilkan adalah tidak mengcukupi untuk menyedut air dari bekalan. Dengan itu, cecair perlu terlebih dahulu diisi ke dalam pam (priming) untuk membolehkan ia beroperasi. Bagi memastikan pam empar sentiasa dalam keadaan penyebuan dan tidak diselubungi gas, kebanyakan pam empar diletakkan atau ditempatkan bawah aras punca (air) di mana pam tersebut melakukan sedutan.


FAKTOR PEMILIHAN PAM
Berikut merupakan faktor-faktor pemilihan pam yang boleh dijadikan panduan jika kita hendak membeli pam. Pertama sekali adalah berkaitan tekanan maksimum bagi tujuan pengendalian yang dikehendaki. Ia juga berkait dengan kadar penghantaran air yang maksimum yang dikehendaki. Seterusnya dalam memilih pam perlu dilihat dari segi jenis, tahap kebisingan dan tahap kelajuan pam. Selain itu perlu dikaji akan kadar kecekapan pam dan kerintangan haba tinggi. Dalam kesa lain perlu dikaji akan kos asal pembelian pam dan juga kos penyenggaraan. Keupayaan menahan lebihan bebanan dan kerja mengejut perlu juga dikaji. Sebaiknya mendapatkan alat ganti mudah didapati dan senang ditukar. Bagi pam jenis-jenis cecair dan kerja yang hendak dilakukan hendaklah menggunakan pam yang khusus dan sesuai. Sekian untuk tulisan kali ini. Wasallam!


JENIS PAM AIR... IKUT GUNANYA...
JENIS ROTARY...ADA 4 SEMUANYA... 
SUDAH KENAL... DATANG IDEANYA...
MENJADI RUJUKKAN..BAGI SEMUA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
Wilayah Persekutuan,
Malaysia.
(30 Rabiulakhir 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...