Support My Blog

Tuesday, March 18, 2014

VARIETI - CIKU DI MALAYSIA

CIKU (Achras sapota Linn) atau (Manikara sapota Mill) adalah sejenis buah-buahan tropika dari keluarga Sapotaceae yang tumbuh dinegara kita Malaysia. Nama Ciku di Indonesia dikenali sebagai Buah SAWO. Kajian saya mengenai statistik mendapati keluasan tanaman ciku di Malaysia pada tahun 2012 adalah sebanyak 1,115 hektar dengan hanya sekitar 515 hektar sahaja yang menghasilkan buah. Sebanyak 6,050 metrik tan ciku dihasilkan pada tahun 2010 yang bernilai sekitar RM 18,149,940 (atau mudahnya disebut RM 18.1 juta). Anggaran purata hasil tanaman ciku di Malaysia adalah sebanyak 11.7 mertik tan sehektar. Tanaman ciku banyak di Pahang (226 hektar), Johor (176 ha), Kelantan (173 ha), Terengganu (145 ha), Selangor (104 ha) dan Kedah (128 ha). Lain-lain negeri ada menanam ciku kurang dari 100 hektar CHE. Pasaran ciku kebanyakannya adalah untuk pasaran domestik sahaja walau pun ada sebahagian kecil yang diekspot ke Singapura dan Brunei. Artikel pada pagi Sabtu ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai varieti ciku yang telah didaftarkan didalam senarai pendaftaran varieti untuk makluman dan rujukkan anda semua. 



Jadual 1 diatas saya paparkan sebanyak 21 varieti buah ciku yang telah didaftarkan dalam senarai pendaftaran varieti nasional. Berapa ramai diantara kita pernah mencuba menanam semua varieti ciku diatas?. Dimanakah kita hendak mendapatkan anak benih semua ciku yang telah disenaraikan diatas?. Kalau hendak menanam ciku secara komersil, apakah varieti yang paling sesuai, dimana ia mudah diuruskan, berhasil tinggi dan pulangan yang paling menguntungkan?. Itu antara beberapa persoalan yang mungkin kita fikir setelah membaca artikel ini. Jadual 1 juga menunjukkan ia dimulakan dengan varieti C4 yang telah tiada maklumat dalam senarai. Dimanakah varieti tanaman buah ciku daripada daftar C1 sehingga C29 yang tiada dalam daftar. Berkemungkinan ciku yang tiada dalam daftar telah 'pupus' atau berlaku cara lain (mungkin ditolak semasa pendaftaran) didalam sistem pendaftaran ciku. Ciku C4 iaitu varieti Liew Kiow didaftarkan pada tahun 1937 berasal dari Pulau Pinang. Varieti seterusnya adalah C53 (Ciku Negeri Sembilan) yang didaftarkan pada tahun 1949 berasal dari Johor. Ini diikuti dengan Ciku C54 (Ciku Bentong), C55 (Ciku Sawa) dan C56 (Ciku Kelantan). 

Ciku yang didaftarkan sekitar tahun 1970'an adalah C61 (Ciku Betawi), C62 (Ciku Jantung) dan C63 (Ciku Subang). Dua varieti ciku iaitu C62 dan C63 telah diluluskan didalam pengesyoran varieti tanaman ciku di Malaysia semenjak lama dahulu lagi. Saya dapati beberapa varieti ciku baru ada didaftarkan selepas era tahun 2000 seperti Ciku Mega CM19 (C64), Ciku Raja (C65), Ciku Kerasoi (C66), Ciku Ampang Tinggi (C67) dan Ciku Kampuchea (C68) semuanya didaftar pada tahun 2012. Bagi varieti baru ini akan dijalankan kajian VCU bagi menentukan sama ada ianya boleh disyorkan untuk penanaman komersil di Malaysia. Penanaman ciku lazimnya kurang diminati oleh petani kerana menghadapi masaalah kelewatan dalam menunggu untuk menuai hasil kerana ia memerlukan peringkat vegetatif agak lama. Bagaimana pun beberapa teknologi didapati mampu mempercepatkan jangka menuai hasil. Selamat mencuba!.
VARIETI CIKU ... 21 SEMUANYA....
ADA POPULAR...LAIN MACAMANA...
DAPAT MAKLUMAT..TANYA SIAPA...
MINAT MENCARI... VARIETI APA...

By,
M Anem
Senior Agronomist
Stesyen Pertanian Ampang Tinggi,
Daerah Kuala Pilah, Kuala Pilah,
Negeri Sembilan,,
Malaysia
(Ditulis pada 16 Ramadan 1434H)
Kemaskini pada 18 Jamadilawal 1435H

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...