Support My Blog

Sunday, September 29, 2024

TANAM RUMPUT UNTUK KUCING PELIHARAAN (Part 2)

MENANAM RUMPUT UNTUK KUCING
dikawasan rumah adalah satu perkara yang sesuai diketahui oleh mereka yang hobinya memelihara kucing. Mungkin kalangan pembaca blog ini akan merasa pelik apabila melihat kucing kesayangannya makan rumput sekali sekala dikawasan rumah. Timbul juga persoalan kenapa agaknya kucing memakan rumput. Pakar haiwan menyatakan dimana masih tidak banyak penyelidikan dilakukan mengenai tabiat kucing suka makan rumput akan tetapi ia menjurus kepada sifat semujaladi kucing yang mana ia juga ada sejumlah penyakit seperti masaalah dihadapi iaitu gastrointestinal seperti sindrom usus besar dan juga 'parvo'. Dinyatakan dimana memakan rumput adalah salah satu cara bagi kucing untuk melegakan masalah pencernaan yang sedang dialaminya. Rumput mempunyai kandungan serat yang tinggi dimana ia akan membantu masalah sembelit pada kucing. Kucing terkenal dengan tabiat tidak gemar minum air dimana dengan dia memakan rumput maka ini akan dapat membantu mereka membuang air besar dengan lebih mudah. Selalunya faktor pemakanan yang sering diberikan pemiliknya juga boleh menjadi sebab mengapa kucing untuk dia makan rumput. Dilaporkan jika makanan mereka kurang vitamin, mineral atau nutrisi tertentu maka kucing ini mungkin cuba mencarinya di tempat lain termasuk memakan rumput. Agak pelik bagi penulis blog dimana kucing juga mengalami tekanan (stress) dimana kucing makan rumput akan dapat dan mampu memberikan ketenangan kepadanya. Apa pun ada dilaporkan kucing yang makan rumput ada kesan negatifnya kepada kesihatan kucing kerana rumput boleh tersangkut di dalam perut sekiranya kucing tersebut makan terlalu banyak rumput pula. Jika berlaku maka pilihan terbaik adalah dengan lakukan pembedahan bagi mengeluarkan rumput di dalam perut kucing yang bermasaalah seperti ini. Kucing merupakan haiwan karnivor (pemakan daging sahaja dimana lazimnya diantara makanan kesukaan kucing termasuk tikus, ikan, burung kecil dan serangga kecil secara semulajadi. Tabiat kucing untuk makan rumput tertentu perlu difahami agar ia mendapatkan jika ada ditanamd dikawasan rumah. Artikel subuh ini dalam kedinginan hujan dalam blog "Anim Agro Technology" saya kongsikan info mengenai beberapa jenis rumput yang sesuai ditanam untuk di makan oleh kucing peliharaan dan aspek kepentingannya agar menjadi bahan rujukkan.


(3) RUMPUT OAT
Rumput oat (
Avena sativamerupakan sejenis tumbuhan dari kumpulan bijirin (cereal crop) dimana ia digunakan bagi makanan manusia dan juga sebagai makanan bagi haiwan terutamanya bagi industri ternakan ayam dan kuda. Jerami oat digunakan sebagai tempat tidur bagi haiwan dan kadang-kala juga sebagai makanan haiwan. Rumput ini selalunya ditanam daripada biji oat. Rumput biji oat dikatakan mempunyai rasa yang lebih manis berbanding rumput lain kerana kandungan nutrien. Ciri ini sesuai untuk haiwan kecil seperti kucing yang dikenali memang teliti didalam memilih makanan untuk menikmatinya. Apa yang penulis blog pernah lihat dimana adalah disarankan agar pemilik kucing agar memberi sedikit rumput oat kepada kucing sebelum menanamnya dengan lebih banyak. Agak mudah untuk menanam rumput oat ini dimana hanya perlukan biji benih yang berkualiti dan bekas menanam serta media tanaman yang sesuai. Apa perlu dilakukan dengan cara perlu merendamkan biji oat ini dengan air biasa selama dua jam. Ambil bekas sederhana dan boleh di letakkan tisu kemudian basahkan tisu tersebut atau boleh gunakan media cocopeat atau peatmoss dan seterusnya taburkan biji oat diatasnya.  Ia akan bercambah dan pastikan di lembabkan dengan air dimana kemuidan ia akan mengeluarkan akar bolehlah dipindahkan kedalam pasu atau bekas lain yang ada media untuk tumbesaran. Letakkan dilokasi yang mendapat sinaran matahari agar ia mampu tumbuh dengan baik. Berikan kepada kucing dengan meletakannya ditempat sesuai atau dipotong dan diberikan terus kepada kucing peliharaan.



4. RUMPUT RAI
Rumput rai atau Ryegrass (Loleum spp) merupakan sejensi rumput yang tumbuh dari bijian dari keluaraga Poaceae. Ada beberapa spesis rumput rai yang di kenalpasti iaitu Loleum perenne, Lolium multiflorum dan Lolium temulentum yang sesuai ditanam. Kita di Malaysia mudah menjumpai rumput ini kerana ia mudah tumbuh kiar atau pun ia ditanam. Pada penulis blog dimana r
umput rai atau lebih dikenali juga dengan 'rumput karpet' mempunyai ciri khas seperti ia adalah jenis rumput yag pertumbuhannya agak pendek dan berdaun halus dimana jika dijaga baik seakan karpet. Rumput ini biasanya ada ia dijumpai di kawasan taman-taman, kawasan halaman rumah dan hiasan kepada balkoni. Kucing adalah haiwan yang mana ia pasti suka berguling-guling diatas rumput ini. Apa pun bagi tujuan menanam rumput rai dimana memang ia biasa ada dijual dalam bentuk biji benih atau bentuk karpet kecil di beberapa premis seperti di kedai nurseri tempatan. Rumput rai merupakan tumbuhan yang mempunyai ketahanan suhu yang agak tinggi kepada takat suhu yang rendah. Oleh itu memang tidak hairan jika ia sertng dijumpai dikawasan yang bersuhu dingin. Ia bukan sahaja mampu mencantikkan taman-taman sebaliknya dilaporkan dimana haiwan kucing juga suka makan kepada rumput ini. Cara yang sesuai untuk membiakkan rumput rai adalah dengan memilih tempat yang redup dan tidak terkena langsung kepada cahaya matahari. Sebaiknya menanam pada waktu pagi ketika suhu masih rendah untuk menyemai benih rumput. Kambuskan benih dengan tanah untuk mengelakkan benih daripada dimakan burung atau serangga lain. kemudian apabila tumbuh sesekali gunakan baja yang sesuai seperti baja cecair )foliar fertilizer) untuk memastikan rumput hidup lebih segar dan gemuk dimana ia akan kelihatan cantik sambil kucing suka memakannya.


5. RUMPUT BARLI
Rumput barli (
Hordeum vulgare) merupakan sejenis rumput yang udah ditanam dirumah untuk pelbagai tujuan termasuk bagi dimakan kucing. Pada penulis blog mendapati dimana rumput barli umumnya adalah merupakan rumput yang digunakan untuk tujuan menghasilkan makanan kepada haiwan herbivor seperti kambing, lembu dan biri-biri. Dilaporkan selain mempunyai kadar protein dan tenaga yang tinggi dimana ia juga mempunyai kandungan vitamin, garam galian dan enzim untuk ternakan ruminan seperti lembu, kambing, biri-biri dan lain-lain. Barli dikenali juga sebagai beras belanda merupakan suatu spesies tumbuhan tergolong dalam keluarga rumput atau famili Poaceae. Biji-bijinya dimanfaatkan sebagai bijirin sumber makanan kesihatan yang penting untuk manusia dan sumber makanan haiwan ternakan. Pada penulis blog dimana memang tidak hairanlah jika kucing juga menyukai rumput ini. Kini penggunaan rumput barli yang meluas membuatkan semua pembaca blog ini sangat mudah untuk mendapatkan benihnya. Benih barli yang berkualiti boleh disemai bijinya sahaja untuk mendapatkan rumputnya dalam bekas yang sesuai dan diseram sehingga tumbuh dengan baik. Artikel ini ditulis dalam tiga (3) segmen iaitu Part 1, Part 2 dan Part 3 yang sesuai dibaca semuanya. Semuga artikel ini emberi info berguna kepada semua para pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!..
MENANAM RUMPUT... YANG KUCING SUKA...
RUMPUT HELIKOPTER... GANDUM JUGA...
RUMPUT OAT... MUDAH MENANAMNYA...
JADIKAN AMALAN... KESIHATAN DIJAGA....

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Persipangan Bukit Beruang,
Bandar Melaka, Melaka,
Malaysia.
(17 Muharram 1445H).
Updated 28 September 2024.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...