mobile ads

KLIK SAYA SOKONG BLOG

Sunday, August 19, 2018

RAHSIA RESEPI SULUR KELADI?

SULUR KELADI atau Cocoyam Stolon yang keluar dari pokok keladi (Colocasia esculenta) merupakan sejenis bahan yang digunakan sebagai sayuran. Mungkin tidak ramai mengetahui akan keujudan sulur keladi dan keliru dengan perkataan 'sulur keladi' sebagai anak benih keladi untuk ditanam. Sulur keladi di kutip dan memang ada dijual di Pasar Malam dan Pasar Tani disesetengah pasar biasa. Saya memang minta membeli dan makan sulur keladi walau pun ada orang kata kalau tidak pandai masak akan menyebabkan tekak rasa gatal. Terdapat beberapa restoran makanan Melayu Tradisional di Johor dan Selangor yang menghidangkan sayur sulur keladi sebagai hidangan amat istimewa. Penanaman keladi juga menggunakan anak benih yang juga dipanggil sebagai Sulur Anak Benih. Dalam bahasa teknikal sulur keladi ini saya takrifkan merupakan akar yang keluar (lebih tepat dipanggil sebagai STOLON) dan menjalar dibahagian atas permukaan tanah. Pada keadaan tertentu sulur ini akan menghasilkan anak pokok baru dengan mengeluarkan akar dan pucuk baru iaitu satu sifat semulajadi pada tumbuhan keladi dari keluarga Arecaceae. Ini merupakan satu kaedah keladi untuk membiak secara semulajadi. Sulur Keladi keluar dari perdu tumbuhan keladi yang hampir matang berumur lebih dari 6 - 8 bulan bergantung kepada varieti yang ditanam. Antara jenis sulur keladi yang sesuai untuk dijadikan sayur yang sesuai dimakan adalah dari jenis Keladi Cina, Keladi Mawar, Keladi Sayur dan juga Keladi Minyak. Terdapat beberapa varieti lain lain yang sulurnya kurang sesuai dimakan kerana menghasilkan 'rasa gatal' pada tekak apabila di masak. Sulur yang berbentuk selinder dan berwarna hijau cerah keputihan ini kadang-kadang diselaputi kulit berwarna coklat perang ini berukuran 1.0 - 2.0 cm garispusat. Panjang sulur antara 100 - 300 cm bergantung kepada varieti, tahap kesuburan pokok dan umur pokok. Pernah saya terjumpa sulur yang mana panjangnya melebihi 1 meter. Pada musim kemarau pula lazimnya sulur yang dihasilkan agak pendek dan keras sedikit berbanding dengan sulur yang dihasilkan pada musim hujan sederhana. Kepada mereka yang tidak pernak mengutip sulur keladi kena datang kekebun keladi dan bersama-sama petani mengutipnya. Bukan semua pokok keladi yang menghasilkan sulur dan hanya pokok yang subur dan varieti tertentu sahaja yang ada sulur. Artikel subuh ini saya meneruskan untuk menulis lepas sahur dalam "Anim Agro Technology" mengenai sulur keladi dan kegunaanya sebagai sejenis sayuran yang enak dan berkhasiat.


Cara untuk mengutip sulur keladi sangat mudah iaitu dengan memotong pangkal sulur dari perdu tanaman keladi dengan menggunakan pisau dan menariknya dari permukaan tanah. Kadang-kadang sulur keladi terus ditarik keluar dengan tangan tetapi perlu berhati agar tidak terputus atau menyebabkan tercabut pokok keladi induknya. Kumpulkan sulur yang baru dikutip dan kumpulkan dalam bakul atau baldi. Kemudian sulur keladi perlu dibersihkan dari tanah dan buang kulit luarnya dengan menggunakan pisau tajam secara mengikisnya atau menyiat kulitnya. Kulit sulur keladi perlu di buang untuk buang lendir kemudian sulur keladi perlu di potong sepanjang 5 - 7 cm iaitu selalunya sudah jadi berbentuk selinder. Ada yang mencelur sulur keladi yang telah bersih ini dalam air panas bertujuan untuk tujuan kita mengeluarkan lendir dahulu dan untuk mengelakan dari kegatalan kelak apabila dimasak. Masa mencelur jangan terlalu lama kerana sulur potongan tersebut akan layu dan hilang kesegarannya. Sejukkan dan toskan sulur tersebut dan sedia untuk dimasak. Bagaimana pun kepada meraka yang tinggal dikawasan bandar dan jauh dari kebun maka carilah sulur keladi yang telah siap dibuang kulitnya dengan harga yang berpatutan dipasar tani atau pasar malam. Ia selalunya dijual seitar RM2.50 - RM5.00 semangkuk bergantung kepada kuantiti dan kualitinya. Di Pasar Satok, Kuching Sarawak banyak sulur keladi yang dijual dan juga harga yang murah serta segar.


Cara masak sulur keladi ada berbagai cara dan menu yang memang digemari oleh masyarakat kita seperti Tumis Sulur Keladi, Asam Pedas Ikan (Lihat foto disebelah), Masak Singgang, Sambal Sulur Keladi, Sulur Keladi Masak Lemak, Sambal Udang Sulur Keladi, Asam Rebus Sulur Keladi dan bermacam jenis lagi. Hidangan ini sedap dimakan dengan nasi panas diwaktu makan tengahari. Lazimnya ia dimakan dengan lauk lain seperti ayam goreng, sambal belacan, ikan goreng dan sebagainya. Ramai mungkin generasi 2Y terutama yang menbesar di bandar jarang dihidangkan dengan sayur sulur keladi kecuali ibubapanya memang berasal dari kampong yang ada pengalaman kenal dengan masakan sulur keladi. Masalakan paling saya suka adalah Sulur Keladi Masak Asam dan Sulur Keladi Masak Sambal yang memang menaikan selera. Kecekapan tukang masak adalah sangat penting untuk mempastikan tidak ada kesan rasa gatal ditekak selepas makan sayur sulur keladi. Pengalaman saya membeli sulur keladi di Pasar Malam Bukit Baru, Melaka yang hanya dijual sekitar RM 2.00 satu ikat yang cukup untuk 4-5 orang makan. Kebanyakan penjual sulur keladi ini adalah mereka yang menjual produk sayuran kampong lain seperti Jantung Pisang, Pengaga, Jering, Petai, Pucuk Ubi Kayu, Kerdas dan Cekur Manis. Kalau mereka yang tinggal dikawasan kampong dan mempunyai kebun keladi boleh cari sendiri dikebun. Nasihat saya ialah cuba dapatkan sulur pada musim hujan kerana sulurnya lebih panjang, lembut dan krang gatal. Jika memetik sulur pada musim panas atau musim kering kita akan dapat sulur yang agak pendek, keras sedikit dan berpotnsi untuk jadi gatal ditekan selepas saya makan (Itu pengalaman saya sendiri)


Diharap kepada mereka yang tidak pernah makan sayur sulur keladi akan menucbanya kali ini. Selain rasanya yang lemak dan sedap ianya dipercayai membekalkan zat makanan berguna untuk kesihatan kita. Banyak kajian perlu dijalankan terhadap sulu keladi bagi pengeluaran komersial dan amalan agronomi penghasilan bahan ini. Kita juga mungkin perlu didedahkan varieti keladi yang baik untuk menghasilkan sulur keladi tanpa ragu-ragu akan rasa gatal ditekak ketika memakannya. Teknologi memproses sulur keladi juga perlu ditingkatkan. Mana tahu satu hari nanti akan ada makanan ringan atau jus yang diperbuat dari sulur keladi untuk produk 'ready to eat'?. Sebaiknya kita minta ada usahawan tempatan yang menyediakan sulur keladi dalam tin atau 'minimal process' yang dijual di pasaraya untuk memudahkan kita memasaknya dirumah. Cara ini akan menaikan martabat sayur sulur keladi pada masa akan datang. Khasiat sulur keladi masih perlu dibuat kajian tetapi penulis blog percara ia kaya dengan vitamin, zat mineraal dan juga zat lain. Hidangan sayur sulur keladi ini hanya penulis ada jumpa di Muar, Air Hitam, Batu Pahat dan juga beberapa makanan tradisional orang kaum Jawa di Johor sahaja. 


Paling mudah memasak sulur keladi adalah Masakkan ASAM PEDAS IKAN TUNA SULUR KELADI yang enak dimakan bersama nasi putih. Bahan-bahan diperlukan adalah 1 ekor ikan tuna saiz sederhana atau ikan tenggiri yang bersaiz sederhana, 1 paket sulur keladi yang telah siap disiang, 1 keping asam gelugor,Sedikit garam dimana ia akan disatukan dan celur hingga sulut keladi sedikit lembut kemudian ditoskan, 1/2 cawan jus asam jawa, 2 kuntum bunga kantan yang mesti dibelah kepada 2 setiap satu, 3/4 cawan cili kisar, 3/4 camca teh serbuk kunyit, dan juga air secukupnya. Pastikan disediakan garam dan gula secukup rasa serta juga sedikit serbuk perasa. bagi bahan untuk dikisar halus dip erlukan 6 biji bawang merah,2 ulas bawang putih dan juga secubit belacan. Cara menyediakan makanan ini adalah dengan memanaskan minyak dalam periuk dan kemudian tumis bahan kisar hingga harum. Kemudian dimasukkan serbuk kunyit dan tumis sekejap. Tambah cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya dan kemudian mesti diacau dan biar sehingga ia mendidih. Kemidian dimasukkan ikan tuna atau ikan tongkol atau ikan tengiri dan jus asam jawa dan di kacau rata dan masuk sulur keladi dan bunga kantan tadi. Bila ia sudah mendidih tambah bahan perisa dengan garam secukupnya dan secubit gula atau serbuk perasa.
 Masak sekejap untuk ujirasa dan jika enak sudah boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman. Penulis blog banyak kali mencuba resepi ini dan memang enak sekali dimakan waktu tengahari. Semuga artikel ini memberi info terbaik kepada pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!... 
SULUR KELADI...  MAKANAN JAWA...
DI MASAK ASAM...IA ISTIMEWA JUGA...
PANDAI MEMASAK...MUDAH SAHAJA....
MENULIS ARTIKEL...DAPAT PAHALA...

By,
M Anem
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Jalan Istana,
Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Melaka, Melaka,
Malaysia.
(8 Ramadan 1439H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...