Support My Blog

Monday, November 23, 2015

ALANG-ALANG MENYELUK PEKASAM


ALANG-ALANG MENYELUK PEKASAM BIARLAH KEPANGKAL LENGAN merupakan satu peribahasa yang agak panjang tetap memmebrikan makna yang mudah difahami. Peribahasa ini memberi maksud iaitu "Tiap-tiap pekerjaan hendaklah dibuat sehingga selesai dan berjaya". Dalam beberapa rujukan saya diberikan ayat seperti 'Kita mestilah belajar bersungguh-sungguh sehingga mendapat keputusan yang cemerlang kerana alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan'. Saya berfikir kenapa bijak pandai bahasa dahulu memilih pekasam sebagai makanan berbau busuk untuk diseluk kedalamnya yang menyebabkan tangan akan terus berbau selepas itu. Hanya mereka yang betul-betul ada kemahuan sahaja yang mahu menyeluk ikan pekasam yang busuk untuk membalik-balikan dalam proses pemeraman (fermentation process). Saya fikir peribahasa ini amat sesuai diberikan kepada semua orang terutaa murid sekolah dan pelajar universiti dalam mengharungi peperiksaan dan pelajaran. Ianya juga sesuai dijadikan pendorong kepada semua pekerja dalam membangunkan karier mereka yang perlukan komitment bersungguh-sungguh dalam kerjanya. Saya juga merupakan orang yang bersungguh-sungguh dalam menimba ilmu dan memberikanya kepada pembaca semua dengan membaca, menulis dan menerbitkan blog berkaitan pertanian sehingga mencapai sebanyak 3,630 artikel. Ia menjadi rujukan kepada lebih 6.5 juta pembaca yang mana setiap hari sekitar 8,000 - 10,000 orang membuat view. Ia sama dengan makna peribahasa ini walau pun untuk tujuan baik kerna saya setuju dengan setiap pekerjaan yang dibuat hingga selesai dengan bersungguh-sungguh akan memberikan hasil. Artikel subuh ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai satu peribahasa baik untuk dijadipan panduan hidup.


IKAN PEKASAM adalah ikan yang diawetkan agar ia boleh disimpan lama dengan menggunakan teknologi pengawetan (Sila baca artikel saya mengenai ikan perkasam - Sila klik disini). Proses pengawetan ikan pekasam menggunakan bahan seperti Garam, Asam Keping atau Asam Jawa, Gula Merah dan Bertih Goreng serta air. Ikan merupakan hasil perikanan yang mudah rosak selepas beberapa jam tanpa disimpan dalam peti sejuk. Kaedah paling lazim dilakukan adalah menjadikannya ikan kering masin atau dijadikan ikan pekasam secara tradisional atau cara komersil. Proses membuat ikan pekasam juga mudah serta tidak memerlukan kos tinggi disamping menjamin kualiti ikan yang sedap. Artikel subuh ini saya menulis teknologi berkaitan ikan pekasam dan proses menyediakan ikan pekasam bersadarkan pengalaman, pemerhatian dan lawatan teknikal keprojek pembuatan ikan pekasam tradisional. Ikan Air Tawar adalah sering dijadikan ikan pekasam kerana ianya mudah didapati, ada yang tidak suka akan bau tanah ikan air tawar, murah dan dapat permintaan yang baik oleh pengguna di Malaysia berbanding dengan ikan pekasam laut yang sememangnya banyak diawetkan sebagai ikan kering masin. Antara jenis ikan yang banyak dibuat ikan pekasam seperti Ikan Puyu, Ikan Sepat Padi, Ikan Tilapia, Ikan Terbul, Ikan Lampam Jawa, Ikan Sepat Siam, Ikan Ketutu, Ikan Kepar, Ikan Kalui, Ikan Toman dan banyak jenis lagi. Kebanyakan ikan yang mempunyai sisik sesuai untuk dijadikan ikan pekasam berbanding dengan ikan tidak bersisik yang tidak sesuai. Kajian saya mendapati ikan pekasam sangat popular di negeri-negeri Utara Semenanjung Malaysia seperti Perlis, Kedah, Perak, Kelantan dan Pulau Pinang dimana terdapat banyak sawah padi, Tasek dan Sungai. Orang Selatan Semenanjung kurang memproses sendiri ikan pekasam tetapi tetap ramai yang berminat untuk makan ikan pekasam.

CARA MEMBUAT IKAN PEKASAM:
Cara buat ikan pekasam mempunyai teknologi yang mudah dan ringkas sahaja. Semua orang yang berminat tentu mudah faham akan teknonoli pengawetan ikan pekasam dirumah masing-masing. Peralatan sedia ada dirumah boleh digunakan dan cuma beli ikan, garam, beras hancur dan asam keping atau asam jawa. Anda boleh cuba sendiri cara berikut sehingga manjadi.


1. Bahan Asas - IKAN: 

Biasanya orang buat ikan air tawar walau pun ada yang suka dengan ikan laut. Langkah pertama ialah ikan mesti di bersihkan dengan sebersih bersihnya. Pastikan segala isi dalam perut ikan mesti cuci sampai putih. Ini untu mengelakkan dari ikan busuk dan di hurung lalat. Ada yang mambuang kepala ikan untuk makan sendiri tetapi bagi tujuan komersil kepala ikan dikekalkan. Pemerhatian saya mendapati jika ada kepala ikan akan lebih menggalakkan lalat nak hinggap dan habitat terbaik bagi ulat.


2. Bahan Pengawet - GARAM: 

GARAM akan digunakan garam yang bersih sederhana halus. Sukatan garam disyorkan pada kadar satu kilogram ikan diberikan sebanyak seratus gram garam (Kadar 1,000 : 100). Jika tidak mahu masin sangat boleh kurangkan garam dan sebaliknya. Pastikan menggunakan garam yang berkualiti sahaja.

3. Bahan Penyedap - BERAS: 
Beras perlu disangan atau digoreng tanpa minyak dalam kuali sehingga berwarna kekuningan dan rangup. Kemudian beras ini di tumbuk sampai sederhana lumat menggunakan lesung batu, lesung kayu atau alat mesin blender kering. Sukatan beras yang digunakan disesuaikan dengan kuantiti ikan dan garam serta air dalam larutan. Fungsi beras goreng ini adalah untuk mengekalkan kelembapan air garam dan meningkatkan citarasa ikan pekasam.

4. Bahan MASAM :
ASAM JAWA ATAU ASAM KEPING
Asam jawa atau Asam Keping dicampukan dalam pembuatan ikan pekasam untuk mengekalkan rasa dan ikan tidak busuk. Ada orang kata yang beras yang kita letak pada ikan itu sebenarnya pun sudah memasamkan ikan melalui cara penapaian. Kajian mendapati bahawa asam keping lebih sesuai digunakan berbanding asam jawa kerana boleh dikeluarkan bila-ila masa. Laporan menunjukkan penggunaan asam jawa menyebabkan ikan pekasam jadi hitam selepas digoreng. Ini mengurangkan kualiti persembahan ikan pekasam.

Diharap artikel ini memberi info berguna kepada anda. Ikan pekasam memang sedap dimakan dengan nasi putih. Ikutilah petua 'Menyeluk Pekasam Biarlah Sampai Ke Pangkal Lengan'.. InsyAllah akan Berjaya. Wasallam!.
MENYELUK PEKASAM ... SAMPAI LENGAN...
BERBAU BUSUK.. TETAPI ENAK DIMAKAN...
BERSUNGGUH-SUNGGUN...ADA KEJAYAAN...
MEMANG PENAT... ARTIKEL INI DITULISKAN.... 

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP, Malaysia.
(8 Safar 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...