KLIK SAYA SOKONG BLOG

Monday, July 28, 2014

WHITE COFFEE - APA DIA?

APA ITU KOPI PUTIH (White coffee)?. Saya mula bertanya dalam fikiran kenapa ujud terminologi kopi putih sedangkan dari kecil lagi kita sudah tahu bahawa kopi (serbuk kopi) dan Kopi-O itu mesti berwarna HITAM (Black). Mulanya timbul difikiran bahawa telah ada saintis atau 'plantbreeder' yang telah berjaya menghasilkan varieti kopi baru yang ditanam dengan biji kopi dan serbuk kopinya berwarna putih. Dalam lebih setengah abad ini, saya dapati kini masyarakat yang dahulu hanya mengenal minuman kopi memiliki warna hitam sekarang banyak orang mulai mengenal kopi putih. Kenapa jadi begitu?. Adakah kerana promosi yang 'gila-gila' dimedia massa terutamanya TV dan Internet menyebabkan permintaan untuk kopi putih ini menjadi tinggi masa kini?. Saya pun pernah diajak oleh kawan-kawan pergi kepremis yang menjual pelbagai produk kopi seperti StarBuck, Kopitiam dan macam-macam lagi selepas beberapa lama mendengar mengenai kopi putih. Harganya pun bukan main calang-calang orang yang mampu untuk minum dipremis tersebut kalau hanya 'cukup makan sahaja'. Kalau anda jendak tahu pelbagai jenis minuman kopi yang ada 'class' bolehlah memgunjungi beberapa pasaraya aau kompleks membeli belah yang ada presmis menjual pproduk kopi sendiri. Artikel petang 27 Ramadan ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai Kopi Putih atau White Coffee sekadar perbincangan menambah ilmu dalam kepala kita.

Semua orang fikir baawa kopi selalu berwarna HITAM. Bagaimana pun kadang-kadang warnanya menjadi coklat kerana penambahan susu atau krimer. Kini telah menjadi tidak hairan kalau telah ujud pelbagai jenis jenama kopi terkenal termasuklah 'white coffee'. Sebenarnya, pengertian 'white coffee' boleh diertikan dengan pelbagai cara bergantung dimana dan bagaimana kaedah penggunaannya (Sila lihat foto sebelah). Kajian ringkas menunjukkan dinegara-negara Eropad atau USA selalunya istilah 'white coffee' meruppakan pada kopi hitam yang diberi susu (susu lazimnya berwarna putih), krim (Putih juga) atau produk dihasilkan dari susu jagung atau hasilan dari kacang soya. Kita di Malaysia mungkin faham setelah membaca kenyataan diatas tadi yang dengan mudah saya katakan campuran Air Panas, Serbuk Kopi dan Banyak Susu berwarna Putih. Kalau jumlah susu (cair atau krimer) diletakkan dalam air tersebut banyak maka kopi tersebut pastinya akan menjadi putih (tetapi kalau dikacau ia tidak putih sebenar). Kopi ini juga dikenal dengan sebutan lain seperti 'coffee light', 'light coffee', 'coffee with milk' dan juga 'regular coffee'. Pada saya kalau disebut 'Kopi campur Susu' memang semuanya akan terus faham dengan sekali sebutan.

Dalam pembacaan lain saya dapati di USA, white coffee ini adalah biji kopi yang dipanaskan hingga paras kekuningan atau dipanggil 'low roast'. Cara proses pemanasannya hanya sebentar dimana kandungan gula semulajadi dalam biji kopi tidak rosak (no caramelization) atau sehingga tidak ada rasa pahit tertinggal. Kopi ini digunakan untuk membuat espresso adalah bukan dari kopi biasa. Kadar rasa lemaknya cukup tinggi dengan cita rasa seperti kacang. Memang sungguh enak minum kopi expresso semasa berkursus di Hotel Hilton, Kuala Lumpur dan beberapa hotel lima bintang yang lain. Baunya yang enak menyebabkan setiap kali waktu break pasti pekena secawan kopi expresso (Free masa itu memang enjoy). Di Malaysia kita ada kenal jenama 'Ipoh white coffee' yang berasal dari Bandar Ipoh. Biji kopi dipanggang (roasted) dengan bahan majerin khas dari minyak kelapa sawit sehingga warnanya tidak terlalu hitam. Kemudian biji kopi yang dikisar menjadi sebur akan disajikan dengan susu kental manis yang menyebabkan warna kopi dalam cawan tidak hitam lagi. Dalam membincangkan terminologi kopi putih ini saya percata masih ada anggapan salah bahwa terdapat biji kopi khas Malaysia yang disebut 'white coffee bean'. Sebenarnya apa yang mungkin dimaksudkan adalah biji kopi robusta atau biji kopi arabika yang diimpot dari negara jiran yang digoreng tanpa minyak sehingga berwarna cerah. beralih kepada definisi 'Kopi Hitam' ia menggambarkan setiap jenis kopi yang sudah dipanggang dan hasilnya memiliki warna gelap pada kopinya, sementara itu kopi putih sangat berbeda dengan kopi hitam terlebih bicara soal prosesnya, kopi putih menghasilkan rasa lebih ringan. Kopi putih berasal dari Ipoh atau Kopitiam Kluang memang diparcayau mempunyai kandungan kafein asli yang rendah pada kopi.

Sejarah yang dikutip daripada lamanweb yang saya baca mendapati kpoi putih telah mula diusahakan oleh pemilik rumah kopi Thong Lian mengembangkan kopi putih di Ipoh pada abad ke-20. Mereka ingin memberikan kopi kepada pelanggan agar terkesan akan keunikannya sehingga bisnes akan terus maju. Mereka banyak kali membuat percubaan dan ujirasa dengan meneliti apakah cara yang berbeza atau ada 'kelainan' untuk minum kopi jenis baru. Akhirnya mereka mendapati resepi 'kopi putih' yang mulai diterima dan diminati pelanggan di sekitar Ipoh. Perlahan-lahan maka kopi putih telah semakin popular di negara-negara seperti Australia, UK dan USA dengan sejarah yang berbeza. sebenarnya kisaran biji kopi untuk membuat kopi putih dan kopi hitam menggunakan jenis biji kopi yang sama. Proses menggoreng kopi putih dibezakan dari jenis lain dari kopi. Kopi putih biasanya dimulai menggoreng sebagai Robusta atau biji kopi Arabika sama seperti kopi hitam cuma  masa gorengan yang berlainan. Ada yang telah mecampurkan dengan margarin dan gula semasa menggoreng untuk mendapatkan citarasa unik. Kopi putih yang digoreng akan dicampur dengan marjerin untuk memberikan rasa pada biji kopi agar lebih berperisa. Faktor menggoreng singkat menyebabkan kopi putih memiliki lebih banyak kandungan kafein daripada jenis biji kopi hitam. Akhir sekali mengenai artikel kali ini adah tentang Warna dan Rasa. Lazimnya kopi putih sebenarnya tidak putih walau pun setelah dibancuh ke dalam cawan kopi. Penulis mendapati kopi putih memiliki warna menyerupai kopi yang jauh lebih ringan dari jenis kopi lainnya, warnanya cokelat lebih terang. Kopi putih rasanya seperti pengganti kopi hitam dengan kelainan rasa yang memang membuatkan peminat kopi akan sentiasa ketagih untuk minumnya,. Wasallam!.
KOPI HITAM...KOPI PUTIH...
CAMPUR SUSU..TAK JERNIH...
DIGORENG KHAS...BERSIH...
NAMA HEBAT..DAN KETAGIH...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Pusat Membeli Belah Alamanda,
Putrajaya, WP,
Malaysia.
(30 Ramadan 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...