Support My Blog

Monday, July 7, 2014

MANGGA TELUR

MANGGA TELUR (Mangifera indica L) atau Mempelam Telur atau di Utara ia dipangga 'Pelam Teloq' merupakan satu daripada varieti mangga tempatan yang popular dikalangan petani kerana ia mudah tumbuh dan tahan penyakit. Mangga Telor mendapat nama daripada bentuk dan saiz kecil daripada mangga lain dengan seperti bentuk telur Ayam yang agak membulat bujur. Dikalangan ahli pertanian dan petani, mangga ini merupakan jenis mangga yang tahan lasak dan tidak pernah mengecewakan kerana ia cepat berbuah dan sering menghasilkan buah yang banyak apabila tiba musimnya. Mangga Telur dikatakan sejenis varieti tempatan yang mudah tumbuh dikawasan tanah rendah dengan mendapat cahaya matahari yang banyak. Kajian penulis mendapati tidak ada dinyatakan keluasan spesifik tanaman mangga telur yang direkodkan di Malaysia kerana data statistik Jabatan Pertanian hanya menyatakan keluasan pokok mangga seluas 9,400 hektar dengan kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 24,500 metrik tan setahun. Varieti mangga yang paling popular ditanam masa kini adalah Varieti Chokanan (MA224) dan juga Mangga Harumanis (MA128) serta beberapa varieti lain seperti Sala, King dan sebagainya. Mangga Telur hampir tidak dinyatakan keluasannya dalam laporan tersebut tetapi berdasarkan pengalaman penulis yang terlibat dengan pertanian lebih 34 tahun menganggarkan sekitar 100- 150 hektar CHE. Artikel subuh ini selepas bersahur, saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai mangga telor yang sering dibunakan untuk buat jeruk dan bijinya disemai untuk dijadikan pokok penanti bagi cantuman varieti mangga komersil lain.

Pokok Mangga Telur mempunyai bentuk pokok yang sama dengan jenis mangga yang lain dari segi marfologinya (Sila lihat foto sebelah). Pokok ini mampu tumbuh tinggi melabihi 20 meter tetapi lazimnya pokok mangga telur yang ditanam di batas sawah padi atau disekeliling rumah dikawasan kampong akan dibuat cantasan agar ketinggiannya sekitar 8 - 10 kaki sahaja. Ini bertujuan untuk memudahkan aktiviti pengurusan tanaman dan kerja mengutip hasil. Mangga telur mudah tumbuh dimana-mana jenis tanah asalkan ia dari jenis tanah subur yang mempunyai sumber air dan ada sistem saliran baik. Pokok mangga paun selain daripada mudah ditanam dengan biji benih (daripada biji buah mangga matang terpilih) juga boleh ditanam daripada anakbenih cantuman. Semasa memilih buah untuk dijadikan biji benih, pastikan dilihat kapasiti berbuah yang sangat tinggi, tahan penyakit dan cepat berbuah. Gunakan biji yang diambil dari buah mangga telur yang telah masak (atau gugur) dan keluarkan bijinya untuk disemai dalam polibeg. Apabila anakbenih cukup ukur dan saiz, maka ia boleh ditanam di kebun dengan jarak tanaman 4m x 5 m (atau mengikut kesesuaian kawasan). 

Pokok mangga telur perlu dibuat pembajaan daripada pertingkat awal penanaman sehingga peringkat untuk berbunga dan berbuah. Pada peringkat vegetatif perlu diberikan baja NPK 15:15:!5 dengan kadar sepokok yang disyorkan mengikut umur dan saiz pokok. Berikan juga baja kapor dan baja organan untuk mendapatkan sumber makanan mencukupi. Seterusnya pada umur 3-4 tahun boleh diberikan baja NPK 12:12:17:2:TE bagi penghasilan bunga dan buah. Cantasan pokok mangga telur sama sahaja dengan pokok mangga varieti lain iaitu dimulakan dengan aktiviti cntasan pembentukkan dan seterusnya dengan cantasan penyelenggaraan. Sebaiknya cantasan dilakukan dengan mengikut pakej amalan tanaman mangga yang disyorkan oleh Jabatan Pertanian. Cantasan yang baik membolehkan pokok mangga telur mempunyai ketinggian sederhana dan bentuk pokok yang seimbang. 

Pokok mangga telur perlu dilihat selalu akan serangan oleh penyakit dan perosak. Antara jenis serangga perosak seperti Ulat makan daun, ulat pengorek batang, kumbang cockchafer dan Lalat Buah. Buah mangga telur memang amat masam dan serangan oleh serangga perosak hanya akan berlaku apabila mangga telur hampir masak dan buah mangga ranum yang berguguran. Penyakit mangga telur sama dengan jenis mangga tempatan yang lain dan boleh dilakukan semburan racun kimia apabila perlu. mangga telur akan menghasilkan buah dalam jambak dengan banyak setiap tangkai sehingga berbelas biji jika pokok subur dan cuaca mengizinkan. Buahnya yang mempunyai kulir berwarna hijau berbentuk bulat telur ini adalah masam kalau hendak dimakan mentah. Oleh itu kebanyakan buah mangga telur akan dipetik untuk dijadikan jeruk mangga muda. Buah setengah matang (empulur bijinya masih lembut) akan dipetik dan dikumpulkan. Semantara itu biji buah mangga telur yang dicambahkan merupakan bahan asas pokok penanti (rootstock) bagi aktiviti menghasilkan cantuman pokok mangga varieti lain. Kajian saintis pertanian mendapati pokok penanti dari mangga telur adalah amat sesuai (compatible) dengan semua jenis varieti mangga untuk dibuat cantuman.

Bagaimana pun penulis lebih berminat menyatakan kepentingan buah mangga telur untuk dijadikan jeruk mangga yang amat popular di Pulau Pinang. Pembuat jeruk mangga tradisi di Pulau Pinang dan Kedah lazimnya akan membuat 'kontrak farming' atau pajakan pokok mangga telur pada petani yang ada banyak pokok. Mangga ini akan dikumpulkan dan dihantar kekilang membuat jeruk dengan kuantiti yang banyak. Buah ini akan dibasuh dan direndam dalam air khas sebelum diproses menjadi buah jeruk mangga yang enak rasanya. Buah ini sama ada dipotong dua, potong kepada saiz kecil-kecil akan di proses dan dipekkan dan dijual dipasar Chowsrasta atau dipasar malam atau dipasaraya sebagai produk kebangaan Pulau Pinang. Sebut sahaja Jeruk Pak Ali tentunya semua yang minat jeruk mangga telur akan membelinya jika berkunjung di negeri tersebut. Semuga anda mendapat info berguna pada kali ini . Wasallam!.
Jeruk mangga telor yang enak di Pulau Pinang.
PELAM TELOR... ADUH MASAMNYA...
DIBUAT JERUK... RAMAI SUKANYA...
BIJI CAMBAH... ROOTSTOCK JADINYA...
WALAU MASAM... MENJADI DUITNYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Pusat Pertanian Pulau Gadong,
Jalan Pokok Mangga (Bersebelahan),
Melaka, Malaysia.
(17 Ramadan 1435) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...