Support My Blog

Thursday, July 24, 2014

BAWANG BESAR - PENGENALAN

BAWANG BESAR (Onions) merupakan sejenis tumbuhan daripada keluarga bawang dengan nama saintifiknya sebagai Alium cepa. Penanaman bawang besar secara komersil banyak dilakukan dibeberapa negara utama seperti China (Pengeluaran sebanyak 10.5 juta mt), India (13.4 juta mt), USA (3.3 juta mt), Mesir (2.2 juta mt), Iran (1.9 juta mt) serta beberapa negara lain dengan jumlah pengeluaran tahunan sebanyak 74.25 juta metrik tan setahun. Dalam amalan teknologi penanaman, sayur ini adalah antara jenis tanaman yang paling mudah ditanam dan diselenggara. Anda boleh tanam dari bebawang (bulb) atau dari biji. Jika ditanam dari biji, masa yang diambil untuk matang agak lama tetapi kos perbelanjaan benih adalah lebih murah. Bawang besar tidak memerlukan penjagaan yang rapi terutama jika ditanam sendiri dalam bekas kotak tanaman kecil disekeliling rumah. Bagaimana pun tanaman bawang besar perlu merumput selalu untuk mempastikan rumpai tidak mencuri baja dari tanah kerana ia sensitif terhadap tanaman bawang. Keadaan tanah untuk bawang besar juga tidak perlu terlalu basah dan ada saliran baik kerana bawang mudah busuk jika terendam. Aktiviti menyiram tidak perlu dilakukan dengan kerap seperti tanaman sayuran sawi dan cili. Tanah yang subur dan kaya dengan kompos sangat sesuai untuk tanaman bawang besar. Artikel subuh ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai tanaman bawang merah untuk dijadikan bahan rujukan dan bacaan anda semua.


Teknik atau cara menanam Bawang Besar dengan biji dimulakan dengan menyemai benih sedalam 2 cm (3/4 inci) dalam barisan. Jarakkan kira-kira 30cm (12 inci). Anda boleh jarakkan dengan mencabut pokok yang terlalu rapat sama ada dalam kotak kayu  atau yang ditanam dikebun luas. Bagaimana pun teknik menanam dengan Bebawang (Bulbs) dengan kita mengupas kulit luar yang kering untuk aktifkan bawang. Kulit ini adalah nipis seperti kertas. Jika bawang tiada bertunas maka perlu dipotong sedikit bahagian atas. Kemudian perlu ditoreh sedikit di bahagian akar (bahagian bawah bebawang). Pada permukaan tanah kemudian dibuat jalur penanaman menggunakan Alat sesuai (rake) dan juga untuk gemburkan tanah. Lazimnya dengan ibu jari maka tolak bebawang dengan berhati-hati sehingga bebawang tenggelam di dalam tanah (Sila lihat foto sebelah) . Jika keadaan agak tanah keras maka sebaiknya kita korek lubang menggunakan pengorek untuk mengelakkan dari mencederakan bahagian bawah bebawang. Pastikan bahagian akar berada di bahagian bawah. Dalam banyak keadaan jarak tanaman bawang besar dengan jarak 10 cm (4 inci). Menyiram dengan air tetapi jangan terlalu banyak kerana tanah yang terlalu basah akan menyebabkan bebawang menjadi rosak dan busuk.


Tanaman Bawang Besar seperti juga bawang merah perlukan penjagaan dimana aktiviti merumput dilakukan awal dimana kerja membuang rumpai secara manual menentukan tahap kesuburan bawang. Bawang akan kalah dengan kebanyakan rumput dan ia perlu dibasmi (Sila lihat foto sebelah)  Siram dengan air tetapi jangan sampai tanah menjadi terlalu basah. Pembajaan bawang dilakukan beberapa peringkat iaitu peringkat vegetatif dan juga peringkat mengeluarkan bebawang. Baja NPK 15:15:15 boleh digunakan bersama baja organik dan baja NPK 12:12:17 digunakan apabila bebawang mula terbentuk. Unsur Nitrojen (N) yang tinggi adak membesarkan bebawang dalam tanah. Pembajaan sebaiknya dilakukan kerap setiap 2 minggu. Hentikan pembajaan apabila bebawang membesar dan ia akan menolak tanah keluar (Bulbing process started). Jangan cuba menimbus bebawang yang keluar dari permukaan tanah. Bawang besar yang bebawangnya telah keluar dipermukaan tanah tidak perlu disiram jika sungkupan telah digunakan dipermukaan atas tanah seperti jerami padi dan rumput kering. Jika cuaca kering bagaimana pun bawang besar perlu disiram sekurang-kurangnya seminggu sekali. Bagi mendapatkan rasa bawang besar yang manis memang perlukan air.


Kawalan perosak dan juga penyakit bawang besar dilakukan apabila berlaku serangan pada tanaman. Serangan oleh hama Thrips merupakan sering berlaku dimana kita ambil beberapa helai daun dan ketuk diatas kertas dimana thrips akan jatuh diatasnya. Jika kadar populasi signifikan maka jalankan semburan dengan racun serangga bersabun (insectidal soap) dengan kekerapan setiap 3 hari. Bagaimana pun kadar semburan mengikut arahan pada label racun tersebut. Tanaman bawang besar juga diserang Ulat Bebawang (Onion maggots) yang sering tinggal dalam baja organik yang diberikan dikebun (Sila lihat foto sebelah). Ulat ini akan bertelur pada perdu tanaman bawang terutama pada musim hujan. Cara kawalan adalah dengan memasang jaring halus dipermukaan atas tanaman bawang yang baru ditanam dan serangan ini jarang berlaku pada musim panas. Tanaman bawang merah akan menuai apabila cukup umurnya. Langkah awal dengan memotong daun bawang selepas dua minggu. Daun bawang memang enak dibuat salad atau dimasak misalnya dibuat cucur bawang. Selain dari daun, bunga, tangkai bunga dan bebawang boleh dimakan. Bebawang sedah sedia untuk dituai apabila daun mula menjadi layu, kuning atau bawang mula berbunga. Keadaan tanah peroi membantu menuai bawang dari kecederaan semasa menuai. Biarkan bebawang kering selama seminggu diladang sebelum diambil untuk dimasukkan kedalam guni berjaring. Sebaiknya apabila bawang besar telah cukup kering baru dimasukan dalam setor penyimpanan dan dipasarkan kemudiannya. Wasallam !.
BAWANG BESAR... TANAM DIMANA...
PENGELUAR HEBAT..NEGARA CHINA...
RASANYA MANIS.. KITA IMPOT SAHAJA...
TULIS ARTIKEL... DIRUJUK ADANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Chinese Academy of Agricultural Sciences, 
Haidian District, Beijing, 
Republic Rakyat China.
(Lawatan Belajar pada 2009)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...