Support My Blog

Wednesday, October 10, 2018

SYARAT EKSPORT - DUBAI MUNICIPILITY

DUBAI MUNICIPILITY (DM) merupakan pihak berkuasa di United Arab Emirate (UAE) yang memproses dan memeriksa semua kemasukan produk pertanian dan makanan yang diimport kenegara tersebut. Penulis blog bersama dengan rombongan terdiri daripada delegasi LPNM, Pengimport, pengeksport, usahawan pertanian dan ACO Dubai hadir satu taklimat di pejabat Konsulat Malaysia Dubai daripada pihak DB (Sila lihat foto diatas). Taklimat ini diadakan sempena Ekspo World of Perishable Dubai 2018 diadakan di World Trade Center Dubai. Taklimat diberikan oleh Penguasa iaitu Omar Salim Al-Shamsi, Head of Airport Unit, Food Safety Department, Dubai Municipality, Goverment of Dubai. Beliau yang agak fasih berbahasa Inggeris dibantu oleh pegawai lain iaitu Mr Osman berbangsa India. Alamat email yang ditulis pada business card sebagai osshamsi@dm.gov.ae yang mudah diakses. Dalam slide yang dipaparkan dan taklimat selama 1.5 jam ini banyak penerangan diberikan daripada pengenalan DM sehingga kepada rekod dan data pengeksportan produk dari seluruh dunia dan jumlah eksport daripada Malaysia. Pada tahun 2017 produk nanas segar dari Malaysia merupakan bahan produk segar yang mana ia mendudukki tangga teratas tetapi dalam 6 bulan pertama tahun 2018 didapati produk tomato segar mendahului sedikit jumlah eksport ke Dubai. Perlu diingat negara ini membawa masuk makanan dan produk segar daru luar dengan kuantiti yang banyak untuk rakyatnya kerana di negara meraka tidak banyak aktiviti pertanian. Mereka bergantung kepada import tetapi mereka juga menjadi negara pengeksport kepada negara teluk yang yalin berdekatan. Artikel malam ini saya menulis dalam blog "Anim Agro Technology" mengenai satu taklimat berkaitan prosedur kemasukan produk segar ke Dubai semasa taklimat di MATRADE Malaysia Dubai baru-baru ini untuk dijadikan bahan rujukkan.


Dubai Municipality merupakan Jabatan Kerajaan yang mempunyai autoriti memeriksa kemasukan produk segar makanan dan produk proses makanan kenegara UAE. Terdapat 3 pintu masuk bahan makanan segar ke Dubai iaitu melalui Pelabuhan (SeaPort), Lapangan Terbang (Air Freight) dan Jalan Darat (Land Entry Point). Di Dubai sahaja ada 4 buah pelabuhan yang membawa masuk kontena dimana dengan kapal laut  yang terbesar adalah Pelabuhan Jabar Ali. Maklumat bagaimana peraturan untuk eksport melalui sistem yang cepat, cekap dan pantas dimana pemeriksaan dokumen yang lengkap hanya mengambil masa kurang dari 10 minit sahaja. Terdapat berjuta kontena dalam setahun yang akan memasukki pelabuhan Dubai dimana semua diperiksa dengan pantas tetapi apabila berlaku kelewaatan adalah disebabkan oleh agensi yang lambat mengambilnya dipelabuhan. Semua sistem yang dilakukan dalan dalam talian termasuk semua syarat-syarat untuk Permit Import, Sijil Fitosanitari dan sebagaunya. Apa yang penting adalah sebarang produk mesti didaftarkan dahulu didalam sistem untuk membolehkan dibawa masuk kenegara tersebut.


Dalam taklimat itu Omar Salim menjelaskan dimana antara syarat penting mesti disertakan adalah mesti dinyatakan 1. Brand name 2. Product name - a summarized description of the food product. 3. Food ingredients: arranged in a descending order according to the weight or volume. All ingredients should be listed. 4. Production; expiration dates of all products, except those which are exempted from displaying the validity or expiration dates, such as fresh produce. The only accepted format of dates is: dd/mm/yyyy, for products with a shelf life longer than 3 months mm/yyyy is accepted. For more information on expiration period for food products, please check the DM Food Control Import Requirements Guide. A distinction is made between: • foodstuff with mandatory specified shelf life, • foodstuff with voluntary shelf life, • exempted products. 5. Name of the food manufacturer, packer, distributor or importer 6. Net weight or volume 7. Country of origin should be declared clearly and should be specific. EU is not a country of origin! 8. Product’s barcode 9. Lot number 10. The language of the label should be Arabic. Kalau tidak ada tulisan arab maka produk tersebut tidak akan diluluskan untuk dibawa masuk atau ditolak dipelabuhan.

Data eksport produk daripada Malaysia untuk tahun 2016 dan 2017 dipaparkan semasa taklimat. Pada tahun 2016 sebanyak 3,577 konsainan dihantar ke Dubai dimana ia membabitkan 5,696 buah kontena dengan sejumlah 11,729 items. Kuantiti produk yang di intervene sebanyak 2,919 kontena dengan jumlah kemasukkan sebanyak 107,835 tan metrik. Daripada jumlah tersebut sebanyak 541 sampel diambil untuk pemeriksaan dimakmal kesihatan. Bagaimana pun dilaporkan DM dimana sebanyak 151 tan metrik produk telah dimusnahkan akibat tidak ianya mengikuti syarat kemasukkan. Penulis blog tertarik juga denga data pada tahun 2017 dimana sebanyak 3,645 konsainan diterima melibatkan sebanyak 6,734 kontena (bertambah sebanyak 1,038 komtena atau 18%) dengan jumlah kuantiti sebanyak 111,494 metrik tan. Jumlah produk yang tidak dibenarkan masuk menurun hanya 72 metrik tan sahaja (separuh daripada tahun 2016). Terdapat 3 perkara yang menyebabkan kontravesi (contravention) dipelabuhan iaitu Masaalah Label (Label contravebtion), Masaalah Sijil (certificate contravention) dan Masaalah Sampel Yang Gagal (Sampel result Unfit). Produk dari Malaysia adalah berkualiti kerana hanya 0.19% sahaja yang gagal dalam pemerikssaan kualiti dimakmal. Hamprt 48% adalah disebabkan oleh kegagalan dalam melabelkan produk (tiada tulisan arab, tiada maklumat nutrisi, tiada tarik luput, jenama produk yang tidak sesuai dan sebagainya) dan 50% lagi adalah kegagalan mengemukakan sijil yang diperlukan. Adalanya sijil ini lambat diterima akibat pengurusan yang lemah oleh pengeksport.

Dalam pada itu penulis blog mendapati pada tahun 2017 negara India merupakan pengeksport produk makanan ke Dubai dengan sebanyak 68,796 shipment diikuti dengan Oman (46,487 shipment), Pakistan (15,540 shipment) dan ke lima adalah Mesir (15,193 shipment). Oman merupakan negara yang mengimport dan mengeksport semula ke Dubai. Data menunjukkan Malaysia mendudukki tangga ke 22 daripada lebih 60 negara dalam senarai tersebut dengan sebanyak 3,645 shipment diatas negara Filipina dan Jerman. Malaysia berada dibawah negara Vietnam pada tangga ke 20 dengan 4,717 shipment dan Brazil pada tangga ke 21 dengan sebanyak 3,948 shipment. Pada penulis blog Malaysia mampu meningkatkan lagi jumlah shipment ke Dubai dengan menambah baik sistem penghantaran melalui kapal laut dan kapalterbang dimasa akan datang. Penulis sempat melawat pusat eksport terbesar di Dubai (Sila lihat foto disebelah). Diantara kelebihan Malaysia dalam persaingan ini adalah kualiti produk Malaysia dan status Halal yang mana ini perlu dimanafaatkan. Produk nanas segar yang telah memasukki Dubai daripada nanas MD2, Nanas N36 dan promosi untuk nanas varieti Josapine amat cerah setelah promosi nanas ini dilakukan oleh LPNM dan ACO Dubai baru-baru ini di World of Perishable Dubai Expo dan pada rangkaian Pasaraya Lulu. Semuga dimasa akan datang lebih banyak produk pertanian Malaysia akan memasukki pasaran Dubai sebagai destinasi pasaran antarabangsa walau [un banyak cabaran perlu diatasi kearah ini. Semuga artikel ini memberi info terbaik kepada pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...


PRODUK MASUK... DIPELABUHAN UTAMA...
DUBAI MUNICIPALITY...PENGUASA DISANA...
PATUHI SYARAT... PRODUK DI KONTENA...
PELUANG AMAT BAIK... UNTUK MALAYSIA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 109, DoubleTree Hilton Hotel,
Al-Barsha, Dubai,
UAE.
(19 Muharram 1440H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...