Support My Blog

Saturday, October 20, 2018

DURIAN MALAYSIA - KE HONG KONG?

DURIAN MALAYSIA TERBANG KE HONG KONG?. Ini merupakan satu tajuk artikel yang menarik perhatian penulis blog baru-baru ini. Durian (Durio zibethinus) merupakan sejenis buah tropika yang digelar ''raja segala buah'' kerana aromanya, kemanisannya dan keenakannya. Dalam pada itu Malaysia merupakan negara kedua terbesar yang menanam dan menghasilkan buah durian didunia. Sebahagian besar durian di Malaysia adalah digunakan sebagai durian dimakan segar iaitu sekitar 99% sementara hanya 1% sahaja yang diproses untuk dijadikan pelbagai produk berasaskan durian. Biasaya buah durian masak akan dijual bersama kulitnya dan bila dibelah maka isinya dimakan terus atau dijadikan bubur, atau buat durian pes, tempoyak dan sebagainya. Terkini ada teknologi dimana durian ulas ini diproses minima (minimum process - MP) yang mana ia mampu mengekalkan rasa, bau dan nilai zat permakanannya dan boleh disimpan lebih lama membolehkan ianya digunakan untuk pasaran eksport (Sila lihat foto diats). Ada beberapa roses operasi perlu dilakukan untuk MP iaitu bermula dengan pembersihan, pembasuhan, pengeringan, pengasingan ulas, pembungkusan, perawatan dan penyimpanan. Walau bagaimana pun perlu diketahui akan proses asas seperti tindabalas kimia, pernafasan dan aktiviti metabolik akan berterusan dan masih berlaku walau pun buah dan ulas durian itu diproses secara minimum. Dari MARDI apa yang penulis blog telah membuat rujukkan mendpati produk durian MP ini masih beoleh disimpan lama sehingga 8 Minggu sebelum ianya dihidangkan dengan mana ia dapat mengekalkan kesegarannya. Teknologi ini secara tidak langsung mampu memanjangkan jangkahayat ulas durian MP untuk pasarn domestik dan antarabangsa. Artikel malam ini saya terus menulis dalam ''Anim Agro Technology'' mengenai percubaan pemasaran buah durian MP ke Hong Kong oleh sepasukan saintis MARDI degan kerjasama Jabatan Pertanian, FAMA dan beberapa pihak lain dibawah MoA.

Buah Durian sebenarnya boleh dikelaskan sebagai buah tropika yang premium jika ianya dapat di perbaiki tahap persembahannya sperti MP. Permintaan bagi buah durian ini kini amat tinggi dikalangan rakyat negara China termasuk orang-orang di Hong Kong. Mereka memang suka makan buah durian kerana kandungan khasiat yang tinggi nutrisi dan nilai permakanannya dan juga mereka sanggup untuk membayar dengan harga tinggi. Untuk pasaran China, negara Thailand telah memonopoli pasaran durian di China sejak berpuloh-puloh tahun dahulu dengan penghantaran melalui jalan udara (air freight), Jalan darat (Kawasan bersempadan dengan China) dan juga melalui jalan laut. Mereka juga ada yang menghantar dalam bentuk durian siap proses dengan nilai jutaan baht sepanjang tahun. Di China dan Hong Kong kini telah ada permintaan tinggi terhadap durian Musang King (D197) apabila promosi oleh Malaysia terhadap durian Musang King dilakukan disana. Kini di Hong Kong harga durian Musang King melonjak tinggi dengan 50% dijual pada harga runcit sehingga mencecah RM35 sekilogram pada 2014 meningkat kepada sekitar RM75 - RM100 sekilogram pada tahun 2017. Apa pun ada aduan pengguna yang man merek membeli sebiji durian bersama kulitnya kerana isinya bagi setiap buah kadarnya disekitar 10 - 15% sahaja dan yang berat adalah kulitnya. Teknologi MP yang dibangunkan kini mampu mengelakkan pembaziran dai  penggun membeli kulit sebaliknya ulas durian telah diproses dan sedia untuk dimakan bila-bila masa (Sila lihat foto disebelah). Buah atau ulas durian MP kini menjadi satu peluang pasaran baru untuk mengsport durian keluar negara.


Penulis blog beberapa kali dapat melihat beberpa buah kilang mini yang biasa menyediakan buah durian MP. Teknologi pengeksportan durian MP Ke Hong Kong dijalankan pada tahun 2007 lagi melalui penghantaran udara. Proses MP kini telah dikaji semula dan diperbaiki dengan cara kawalan mutu buah durian. Teknologi dinamakan MAP (Modified Atmosphere Packaging) ini membolehkan kualiti ulas durian MP ini tahan lama semasa pengangkutan, lebih sesuai diagihkan dan dipamerkan dalam premis runcitan dengan jaminan kesegarnnnya (Sila lihat foto disebelah). Kajian ini juga berkait dengan penghantaran ulas durian MP menggunakan MASKargo dimana durian Musang King dipilih berdasarkan risikan pasaran FAMA dan juga ladang terplih ditentukan oleh Jabatan Pertanian. Sistem pembungkusan atomsfera berubahsuai menggunakan sistem seal telah diguna untuk membungkus 20 gram/pek. Dalam pada intu mesin Shrink digunakan bagi tujuan membungkus bungkusan 400 gram/pek. Kajian melibatkan teknik dan cara pembungkusan di kilang Desaria Food Sdn Bhd, di Raub, Pahang yang mpunyai kemudahan alatan dan mesin. Penulis blog beberapa kali melawat kilang ini semasa bertugas di Pahang. Sijil fitisanitasi dikeluarkan oleh Jabatan Pertanian dan MESTI oleh Kesihatan.


Apabila tiba di Hong Kong maka pengimport tempatan iaitu Malaysia Trading  (Hong Kong) Co. Ltd. telag mengambil dan terus mengagihkan buah durian MP ke 3 buah lokasi jualan iaitu AEON Tsuen Wan, AEON Tuen Mun dan AEON Kornhill. Penilaian kualiti mengenai fizikal, kimia, mikrob dan sensori pada buah durin ini dilakukan sepasukan saintis yang bersama konsainan ini.  Hasil kajian mendapati semua pihak sama ada pengeksport, pengimport dan saintis berpuas hati dengan kualiti produk durian MP dari segi rupa, rasa dan baunya dimana ia masih mengekalkan kesegarannya. Durian MP ini dirawat dengan rawatan ''blast freeze'' pada sihu -30 Celcius selama 30 minit dan disimpan pada sihu -18 Celcius dengan kelembapan RH 80 -95%. Sepanjang penerbangan di Hong Kong suhu simpanan adalah kekal pada suhu -15 Celcius dan dibuka pada suhu paras -10 Celcius. Semasa diahihkan suhu adalah pada bacaan 0 Celcius dan dipamekan untuk jualan pada suhu 0-2 Celcius dimana ulas durian masih segar lagi.


Kajian lanjut dilakukan beberapa hari selapas ianya dipasarkan di Hong Kong. Dari pengambilan sampel setiap hari didapati tahap kesegaran seperti rasa, aroma, kemanisan tekstur dan juga rupa masih bertahan sehingga hari ke sepuluh. Dari segi keseluruhan didapati pertumbuhan  mikrob adalah rendah bagi semua sampel dirian diproses MP ini. Durian sejukbeku yang dibungkus dengan seal on packing ini pada bungkusan 200 gram adalah lebih selamat berbanding dengan pek pembungkusan dengn teknik shrink wrap 400 gram/pek. Pek pembngkusan yang besar lebih terdedah kepada potensi kontaminasi semasa handling sepanjang kajian 10 hari dijalankan termasuk sebab handling. Kajian terhadap pengguna juga dijalankan dimana mereka lebih suka durian yang diproses melalui MP daripada durian diproses sejuk beku. Hasil kajian menunjukkan pengguna memang suka dengan ulas durian MP dengan kesegarannya mengatasi durian sejuk beku dan potensi teknologi ini digunakan dimasa akan datang untuk pasaran di Hong Kong, China dan banyak negara lain amat cerah. Teknologi yang digunakan juga mampu elakkan bau semasa pengangkutan didalam kargo dimana ini menjamin kualiti. Kaedah  MP durian dipercayai mampu membawa durin Malaysia semasa buah banyak  dihasilkan untuk dibuat MP bagi mengelakkan isu lambakkan durian dan jaminan harga diterima petani akan membaik. Semuga artikel ini yang dikupas dari artikel MARDI dalam Agromedia terbaru dapat memberikan info berguna kepada anda semua. Wasallam!!!..

DURIAN BERMUSIM... FENOMENA BIASA...
LAMBAKKAN BERLAKU...RENDAH HARGA...
DURIAN DIKUMPUL... DI PROSES MINIMA...
TERBUKTI AKHIRNYA...KAJIAN BERJAYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Jalan Padi Ria, Bandar BAru UDA,
Johor Bahru, Johor,
Malaysia.
(6 Safar 1440H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...