Support My Blog

Saturday, October 27, 2018

KRAKER SERAT NANAS

KRAKER SERAT NANAS merupakan satu produk yang dibuat daripada serat nanas dan ia merupakan sejenis makanan berkhasiat. Dipasaran makanan kraker atau biskut kraker paling banyak dijual dipasaraya dan kedai runcit. Kini biskut kraker (cracker) ini lazimnya dikeluarkan oleh kilang-kilang biskut kraker dalam skala besar untuk pasaran domestik dan eksport. Produk karaker dari Malaysia sekarang mendapat permintaan meluas dari seluruh dunia keran amemmpunyai SIJIL HALAL. Kini anda boleh mendapatkan produk biskut kraker ini dibanyak bandar-bandar besar dimana-mana didunia dengan ada dinyatakan 'Product of Malaysia'. Biskut krakeri ini biasanya bersaiz kecil dengan berbagai bentuk sama ada mpat segi sama atau bulat (Sila lihat foto diatas sekali) dengan garing dan nipis. Ia juga rangup dan enak dimakan begitu sahaja atau pun dengan mencelupnya didalam air kopi dan sebagainya. Bagi kraker yang paling popular ia bersaiz empat segi sama berukuran 3 inci x 3 inci atau berbentuk enpat sepi bujur berukuran 3 inci x 2 inci sama. Ada juga jenis kraker yang dibuat dua lapisan dimana ditengah-tengahnya diisiken dengan pelbagai jenis inti. Ada yang berintikan butter, tart nanas, keju, kaya, srtawberry cream, coklat dan banyak lagi bahan perisa. Biskut kraker yang dipek dengan bungkusan kedap udara senang dibawa kemana-mana, tahan lama, ringan, harg berpatutan dan makanan berkhasiat. Kraker juga memang enak dimakan dengan sapukan marjerin, jem dan sebagainya untuk menambah perisa. Bagaimana pun tengahari ini dlm blog ''Anim Agro Technology'' saya teruskan menulis mengenai kraker serat nanas yang anda boleh buah sendiri dirumh atau membelinya sahaja dipasaraya.


Dari segi rumpabentuk, biskut kraker nanas sama sahaja kelihatannya dengan biskut cremer biasa yang ad dipasaran cumanya ia mengandungi serat yang menjadikan kraker ini istimewa. Nanas (Ananas commosus) merupakan buah-buahan yang banyak ditanam di Malaysia dimana ia selalu dimakan segar atau diproses untuk dijadikan nanas dalam tin, jus nanas, pes nanas dan pelbagai produk lain. Ketika memproses sesetengah produk lazimnya terdapat serat nanas yang dibuan begitu sahaja sedangkan serat ini boleh dijadikan banyak produk lain. Buah nanas masak yang segar sesuai digunakan untuk membuat serat nanas (Sila lihat foto disebelah). Keluasan tanaman nanas pada tahun 2016 di Malaysia seluas 13.148 hektar dengan nilai pengeluaran mencecah RM515 juta (Setengah billion). Negeri paling luas menanam nanas adalah Johor iaitu merupakan 68% daripad keluasan penanaman nanad di Malaysia.  Perbezaan diantara biskut biasa dengan kraker nanas adalah kandungan serat didalamnya yang mana ia memberikan kelainan berbanding dengan kraker biasa.


Jika anda kepasaraya untuk membeli biskut dan kraker memang terdapat banyak produk dan jenama. Kraker yang berwarna kuning coklat ini enak semasa ia baru dibuka dri pek dan belum lemau (Sila lihat foto disebelah). Antara jenama kraker yang paling banyak seperti Kraker Hup Seng, Julie, Munchy's, Lee Biscuits, Jacobs dan banyak lagi. Kilang-kilang membuat biskut kraker ini kebanyakannya akan membuat kraker seperti jenis Krim (Cream Craker), Kraker Gula (Sugar Craker), Kraker Jagung (Maize Craker), Kraker Oat (Wheatmeal Craker) dan banyak lagi pilihan dipasaran (Sila anda melihat foto paling bawah). Bagaimana pun kesemua kraker komersil ini lazimnya dijual didalam tin, bungkusan plastik atau dalam bekas khas direkebentuk untuk kraker yang kedap udara. Semasa penulis blog travelling diluar negara yang sukar untuk mencri makanan halal lazimnya akan membawa beberapa bungkus kraker untuk dijadikan bekalan makanan. Ia mudah dibawa, tidak berat dan mudah dimakan. Berbalik kepada membuat kraker nanas diperlukan tepung gandum, serat nanas, susu, gula, yis, telur, sedikit garam dan bahan memasak yang sesuai. 


Bahan-bahan membuat kraker nanas ini perlu ditimbang mengikut sukatan sebelum di uli dalam mesin mengguli. Kemudian dilarutkan bahan yis dalam air dan ianya dimasukkan dialam adunan tersebut yang ada serat nanas dan tepung gandum dan dimasukkan telur, bahan perisa lain dan diuli sehingga sebati. Adunan ini apabila siap akan dimasukkan didalam mesin pencetak kraker yang meleperkan dan mencetak mengikut ukuran. Pada masa yang sama oven boleh dipanas unruk memasak kraker. Bakar dalam oven pada suhu 180 darjah celciu untuk selama 20 minit dengan dikawal. Apabila masak ia akan bertukar kepada warna coklat cerah dan dikeluarkan sebelum disimpan dalam bekas yang kedap udara. Lebihan adunan tepong untuk kraker nanas juga boleh dibuat ''Bun Nanas'' yang enak (Sila lihat foto disebelah). Daripada laporan LPNM dimaklumkan dimana kandungan nutrisi kraker nanas setiap 30 gram saiz hidangan engandungi sebanyak 220 kcal tenaga, 6 gram lemak, 3 grm lemak tepu, kurang 2 mg kolesterol, 50 mg Sodium, 36 gram Karhohiderat, 3 gram serat, 7 gram gula dan 6 gram protin. Makanan kraker nanas juga ada rasa masam dan aroma nanas dimana ini akan menjadikan ia lebih istimewa. Semuga tulisan petang Sabtu ini sambil meninton TV3 cerita ''Dhoom 2" hindustan dapat memberi info berguna kepada pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...

NAMA KRAKER... ADA DIMANA-MANA...
BANYAK JENAMA.. DALAM PASARAYA...
KRAKER NANAS... PALING ISTIMEWA...
BUAT SENDIRI... MAKANLAH BERSAMA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist Expert,
Bandar Baru UDA,
Johor Bahru, Johor,
Malaysia.
(8 Syaaban 1439H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...