Support My Blog

Thursday, October 4, 2018

KAVA KAVA - APA KEGUNAANNYA?

KAVA KAVA (Piper methysticum) merupakan sejenis tumbuhan yang unik dimana tanaman ini yang menghasilkan bahan minuman yang mampu untuk 'menenangkan'  dan tranquilising sifat-sifatnya oleh penduduk asli di pulau-pulau di selatan Pasifik. Penulis blog belum pernah mendengar perkara ini sebelumnya tetapi setelah berjumpa dengan ramai perwakilan dari beberapa negara Asia Pasific semasa APCC Ministerial Meeting 2018 di Kuala Lumpur baru tahu tumbuhan ini. Ini kerana perwakilan daripada Fiji, Samoa, Solomon Island, Vanuatu, kepulauan Micronesia hadir dalam mesyuarat ini dan salah seorang wakil Fiji memberikan alat memproses Kava kepada delegasi Malaysia. Kava adalah sejenis tumbuhan daripada keluarga lada yang tumbuh renak mempunyai daun hijau tua dimana ia ditanam di kepulauan Pasifik selatan (Sila lihat foto diatas). Penduduk Asli disana menggunakan juicers sebagai minuman kawal emosi. Kava (Piper methysticum Forst) biasanya akan hidup diantara 2-5 tahun dengan mempunyai ketinggian tanaman 2-4 meter dan panjang rizome sekitar 8 cm. Ia diketagorikan sebagai jenis tumbuhan liar yang paling besar dimana bahagian akar dan batang diambil dan digunakan sebagai ubat penenang yang tidak merbahaya berbanding dengan dadah. Biasanya gabungan kombinasi daripada rizom yang didakwa sebagai ubat akan kesan terapeutik dari bahan-bahan kava, bahan dari unsur lada yang diberikan kepada kambing dimana kesannya memabukkan. Saintis mendapati dimana kava juga mengandungi bahan alkaloid jenis Amide, asid, unsur-unsur anorganik seperti natrium, kalium, kalsium, magnesium, aluminium, besi dan silikon, gula anggur dan 15 jenis asid amino, termasuk multivitamin yang tinggi khasiatnya. Artikel subuh ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai Kava dan kegunaannya berdasarkan pembacaan dan komunikasi personel dengan delegasi dari beberapa kepualauan Asia Pasific semasa mesyuarat APCC baru-baru ini di Royale Chulan Damansara, Kuala Lumpur untuk bahan bacaan anda semua.



Bagi mengetahui akan kegunaannya ada dinyatakan dimana ekstrak Kava mempunyai pelbagai fungsi farmakologi seperti sedasi, hipnosis, antibakteria dan analgesia (Sila anda lihat foto disebelah). Produk kava ini juga ada digunakan secara meluas dalam suplement pemakanan dan persiapan herba di Eropah dan Amerika Syarikat. Pada masa ini apa yang ada di pasaran adalah beberapa spesifikasi dimana lazimnya yang paling umum adalah 30% kandungan Kavalactones dan kilang sangat sedikit dapat menghasilkan 70% Kavalactones tetapi akibat kekurangan bahan hanya diformulasi 30% bahan Kavalatones sahaja. Apa yang sering dipersoalkan mengenai eksrak kava adalah apakah kava dapat menyebabkan kerosakan pada hati tetapi saintis dakwa memang ekstrak kava tidak membahayakan jika diambil dengan cara dan kuantiti yang betul. Terdapat banyak testimoni dibuat dimana kes penyakit hati dalam bagi mereka yang mengambil akar tanaman kava masih sihat. Kajian yang dijalankan di Jerman menunjuukan kesan kebaikan bahan kava dan ia kini semakin popular seperti alternatif untuk bahan lain jenama Prozac yang banyak yang dipercayai menyebabkan kurangkan kemurungan. Produk kava juga kini telah dijual difarmasi secara komersil dan di gunakan dengan peraturan betul. Pengambilan produk kava adalah legal dibanyak negara termasuk di Eropah dan USA kerana ia bahan selamat digunakan. Bahan yang digunakan sebagai ekstrak bukan sahaja akarnya tetapi juga daripada batang dan daunnya.


Produk kava adalah bahan yang di minum iaitu produk semulajadi yang banyak digunakan untuk menenangkan dan juga tranquilising sifat-sifatnya oleh penduduk asli di pulau-pulau di selatan Pasifik. Terkini dinegara barat telah ada produk kava komersil seperti 'Kava Calm' yang popular (Sila lihat foto disebelah). Penulis blog juga diberitahu rakan daripada Fiji dimana minuman ini dibuat dari akar tanaman kava (piper methysticum) yang dianggap sejenis minuman berkhasiat di negara mereka. Selain penggunaan sosial yang tersebar minuman ini dihidangkan untuk upacara keramaian (ceremonial) dan ketua kerajaan tela biasa dengan minum kava semasa upacara rasmi mereka. Daripada laporan ramis dinyatakan dimana beberapa negara eropah menggunakan sejumlah 547,000 rumusan produk kava seperti juga penggunaan bahan anxiolytics ringan lain. Produk ini telah lama dijual di Jerman semenjak tahun 1993 lagi dan ini bukan menjadi perkara asing. Kajian dimakmal dengan menggunakan tikus tua mendapati penggunaan kava memberikan temuan dimana orang-orang berumur dan tua memang tidak digalakkan mengambil produk kava ini. Ini disebebkan ia akan memberikan kesan seperti dykinesia atau kekejangan serta efek lain. Akar tanaman Kava yang digunakan untuk menghasilkan produk minuman yang mana ia bersifat sebagai penenang atau sebagai ubat bius sementara amat signifikan. Penduduak sekitar Asia Pasifik seperti Polinesia, Hawaii, Vanuatu,Melanesia, Fiji dan juga beberapa bahagian di Mikronesia menunjukkan kava memang ada digunakan sehingga kini. Ia diambil untuk suka-suka mengurangkan tekanan dan juga kebudayaan mereka.  Bahan aktif dalam produk kava yang dikenalpasti sebagai  kavalactones adalah bahan aktif yang mana ia menjadikan seseorang yang mengambinya alan tenang (calm). Hasil daripada tumbuhan kava (Piper methysticum) yang pada  awalnya digunakan untuk minuman seremonial diPasifik Selatan dan masa kini ia telah digunakan sebagai produk herbal sebagai alternatif untuk ubat anti-kecemasan.


Kava dilaporkan memiliki sifat psikoaktif dan anti-ansietas ringan dimana faktur ini telah menjadi bahan diambil untuk proses penyegaran cecair yang mana ia popular di beberapa negara Kepulauan Pasifik dalam perayaan tradisional untuk 3000 tahun terakhir cecair kava diambil dalam majlis keramaian dan ceremonial (Sila lihat foto disebelah).Ia adalah sangat efektif untuk mengubati penyakit seperti kejang otot, sakit kepala migrain dan tetapi kesan yang terbaik adalah membuat pikiran aktif sebagai tenang dan rileks. Berdasarkan banyak kajian yang dilakukan di Eropah meminum kava menjadi berkhasiat untuk kurangkan rasa kegelisahan, risau dan stress. Pengunaan kava didakwa lebih baik daripada penggunaaan bahan sintetik lain dari kimia dalam dos yang sama. Kava masih dikelaskan sebagai perubatan jenis herba yang masih dimajukan. Dalam kava antara bahan kandungan utama adalah Kavalaktone yang mana bahan didalamnya adalah seperti bahan Kavain, Dihydrokavain, Yangonin, Dimethoxyyangonin, Methysticin dan Dihydromethysticin . Kavalakton melalui saraf otam manusia menyebabkan kesan ketenangan (calm) dan juga semulajadi. Umumnya kesan depresan sistem saraf kavalakton terjadi melalui tindakan oleh bahan GABA dan Na + dan Ca2 +channel dimana ia selalu terjadi pada kadar kepekatan. Kemudian berlaku gabungan kavalakton, kavain dan dihydromethysticin dimana ia akan bertindaksecara aditif untuk menghambat saluran Ca2 +. Pengambilan produk kava disyorkan untuk bahan makanan tambahan sahaja bukan pengganti kepada pengambilan ubat biasa.


Daripada beberapa rujukkan mendapati sebiji pil kava biasanya mengandung 60 -150 mg kavalactones. Dos kavalactones pada kes rawatan salah satu pesakit sebanyak 18 gram per minggu selama empat sampai lima minggu. Kajian ini dilakukan di Northern Territory, Australia selama lebih dari 20 tahun bagaimana pun masih belum diberikan apa-apa dokumen rasmi hasil kajian. Bagaimana pun kaedah penggunaan kava untuk jangka panjang adalah hepatoksik. Produk Kava yang telah dipercayai telah digunakan lebih dari 3,000 tahun dulu kini dijadikan makanan suplementdalam banyak bentuk seperti cecair, kapsul, soft-gel, tinture, serbuk powder dan sebagainya. Kepada ahli sukan bina badan dipercayai penggunaan kava memberikan kesan kepada otot-otot melalui 'muscle relaxation'. Kava yang selalu digunakan sebagai TONIK memang terbaik daripada bahagian akarnya. Tumbuhan yang tumbuh robus  juga perlukan suhu panas, lembap dan mampu tumbuh sehingga 9 kaki tinggi pada kawasan tanah diantara 150 - 300 kaki dari paras laut. Kandungan bahan aktif Kavalactones pada akar pokok kava-kava diantara 3 - 20%. Ada dakwaan dimana kava-kava boleh merawat mereka yang terkena stroke yang kurangkan kadar kerosakkan pada saraf otak dikepala. Kepada mereka yang hadapi menopous didakwa kava-kava ini mampu merawatnya dengan gunakan 70% ekstrak kavalactone selama 8 minggu hasil kajian dijalankan. Apa pun jika kadar pengambilan kava-kava ini 'overdose' maka ia boleh menyebabkan kesanseperti kabur penglihatan, sukar bernafas, susah berjalan dan seakan keracunan. Sebaiknya diambil dengan kadar kurang dari 300 mg seminggu. Tanda keracunan seperti kurang selrea makan, keletihanyang agak melampau, air kencing yang kotor, kesakitan pada bahagian atas abdomen dan sakit perut terutama pada waktu pagi. Sebagai rumusan bahan produk kava kava ini boleh diguna sebagai ubat herba yang sah dari segi undang-undang untuk tujuan menenangkan fikiran (calm and relax) kepada yang mngambilnya. Semuga anda mendapat info berguna dari blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...

NAMANYA PELIK... ADALAH KAVA KAVA...
KEPULAUAN PASIFIK...TUMBUHNYA DIA...
DIJADIKAN UBAT.... MAKA RELAX JADINYA...
PENULIS ARTIKEL...MEMANG BELUM CUBA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 109, DoubleTree Hilton,
Al-Barsha, Dubai,
United Arab Emirate.
(3 Oktober 2018).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...