KLIK SAYA SOKONG BLOG

Sunday, September 25, 2016

MIKROB DARI PAKIS TANDUK RUSA

MIKROB DARI PAKIS TANDUK RUSA (Platycerum spp) merupakan satu penemuan baru didalam dunia pertanian organik. Penulis kali ini mempaparkan satu temuan yang belum didedahkan lagi dalam banyak tulisan saintifik mengenai pengumpulan, pembiakan, pemprosesan dan penggunaan yang diperolehi dari tumbuhan pakis tanduk rusa sebagai punca mikrob berfaedah (Beneficial microbes) yang cekap. Temuan ini hasil daripada kunjungan penulis kesebuah Ladang Organik yang telah mendapat persijilan MyOrganic daripada Jabatan Pertanian dan mengamalkan amalan pertanian organik. Terdapat berbagai produk organik daripada ladang ini seperti Buah Durian Organik, Ayam Kampong Organik, Sayuran Organik, Ikan Organik dan beberapa produk lagi. Syarikat yang dekenali dengan nama DQ Organic Farm ini terletak di Jalan Lama, Bentong-Gombak seluas 45 ekar. Mereka telah lama mengamalkan sistem perladangan organik tanpa menggunakan bahan-bahan kimia sebagai input pertanian sebaliknya membuat baja dan input lain secara organik. Ada proses membuat baja kompos, bokashi, vermikultur, Pekatan Larutan Baja dan banyak lagi. Durian varieti D24 yang dihasilkan juga jenis durian organik yang mendapat harga agakk baik berbanding dengan durian konvensional biasa. Bagaimana pun apa yang menarik perhatian saya apabila dijelaskan bagaimana usahawan ini menggunakan pakis tanduk rusa sebagai sumber untuk mengunpulkan sejenis mikrob berfaedah yang cekap dan amat praktikal. Lazimnya kaedah untuk mengumpul mikrob berfaedah dengan cara meletakkan nasi dibawah pokok buluh selama 2-3 hari sebelum dijadikan bahan untuk proses selajutnya. Artikel malam Jumaat ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai temuan penulis dari penerangan yang diberikan oleh DQ Farm mengenai teknik menggunakan mikrob dari pakis tanduk rusa untuk info bersama.


Tumbuhan Pakis Tanduk Rusa merupakan sejenis paku pakis yang selalu hidup dengan menumpang dibatang atau dahan pokok basar bagi mendapatkan cahaya matahari. Pakis Tanduk Rusa merupakan sejenis paku pakis yang menumpang di dahan pokok basar bagi mendapatkan cahaya matahari. Batangnya berupa rizom dengan sisik-sisik yang tebal, mendukung daun dwimorf. Daun pakis ini adalah tebal dan berwarna hijau. Sorusnya menutupi hujung-hujung daun fertil, dan sporanya halus seperti serbuk. Terdapat 21 spesis tumbuhan ini diseluruh dunia. Pakis Tanduk Rusa dapat digunakan untuk mengubati bengkak-bengkak pada anggota badan, iaitu daunnya dihaluskan bersama campuran "adus, pulasari" serta bawang merah, dan kemudian terus ditampalkan pada bahagian yang bengkak. Batangnya yang berupa rizom dengan sisik-sisik yang tebal lebih dikenali dengan sifat mendokong daun jenis dwimorf. Daun pakis ini adalah selalunya tebal dan berwarna hijau terang atau hijau gelap bergantung kepada habitatnya (Sila lihat foto disebelah). Daun pakis tanduk rusa membentuk seakan bulatan diperdunya tetapi dibahagian hujungnya membentuk bentuk bercabang seperti tanduk rusa. Bentuk ini yang sebenarnya penulis fikir ia diberikan nama sebagai Pakis Tanduk Rusa (Deer Fern). Ia melekat pada batang atau dahan tumbuhan dari akarnya yang melekap pada kulit pokok. Sebagai pokok pakis ianya akan menghasilkan sporanya yang sangat halus seperti serbuk dan boleh diterbangkan oleh angin sebagai kaedah pembiakan kepada kawasan atau tumbuhan lain. Pokok ini lazimnya tumbuh pada pokok besar dalam hutan atau belukar dengan melekat pada batang atau dahan utama. Bagaimana pun pokok ini boleh dipotong dan kemudian dibawa balik untuk diletakkan pada pokok besar seperti durian, rambutan, nangka dimana kemudian jika sesuai ia akan tumbuh. Pokok ini ditanam diladang DQ organik pada beberapa pokok durian, rambutan dan sebagainya serta dilekatkan pada tiang rumah dan tiang simen. Pokok ini yang menghasilkan komps dibahagian tengahnya akan diambil dan dijadikan sumber mikrob berfaedah untuk kegunaan perladangan organik.


Daripada pemerharian dan rujukkan penulis didapati pokok ini banyak dikutip daripada hutan untuk dijadikan tanaman hiasan (Ornamental fern). Harga satu pasu pakis ini juga tidak murah dimana ia mencecah lebih daripada RM50.00 satu pasu yang siap digantung. Harga ini akan lebih tinggi lagi mengikut keunikan bentuk daun yang seperti tanduk rusa. Terdapat beberapa jenis daun dengan bentuk cabang berbeza untuk membentuk tanduk rusa. Beberapa nurseri ada menjual pakis ini. Kalau anda melalui jalan lama Tapah Ke Cameroon Highland kadang-kadang ada gerai orang asli tempatan yang menjual pakis tanduk rusa ditepi jalan. Bergantung kepada bentuk dan keunikan mereka menjual dengan harga berpatutan. Dari segi perubatan belm banyak kajian dijalankan terhadap pakis tanduk rusa. Bagaimana pun ada dakwaan dimana pakis Tanduk Rusa dapat digunakan untuk mengubati masaalah seperti bengkak-bengkak pada anggota badan. Dalam penulis mencari info, pernah ketika ada tugasan rasmi di Kg Orang Asli Kg Peta, Mersing, Johor dahulu dimana Tok Batin nyatakan sebauknya ambil daunnya dihaluskan atau dilumatkan kemudian dicampur dengan jintan manis serta bawang merah dan kemudian terus ditampalkan pada mana bahagian yang bengkak. Tunggu beberapa minit atau jam sehingga semua bengkak tersebut hilang. Kegunaan lain pakis tanduk rusa ini dari segi khasiat perubatan atau sebagai makanan nutrisi masih belum dibuat kajian lanjut oleh saintis tempatan. Apa pun pakis yang menumpang pokok lain ini bukan menjadi masaalah kepada petani kerana ia tidak mengurangkan jumlah hasil atau kualiti buah dengan signifikan.


Bahan kompos reput yang terdapat dalam mangkuk pakis tanduk rusa ini akan di ambil apabila ia terkumpul. Kompos atau akar atau daun mereput ini akan dihancurkan dimana kemudian ianya dijadikan bahan campuran didalam menyediakan larutan baja organik (Sila lihat foto disebelah). Baja cecair organik ini akan diberikan kepada semua pokok-pokok buah-buahan diladang ini sebagai baja dan juga untuk rawatan penyakit dan perosak. Walau pun kajian saintifik tidak direkodkan oleh usahawan ini, penulis berpendapat kaedah ini sesuai untuk mmendapatkan sumber baja organik yang cekap dan berkesan. Adalah lebih baik jika sekiranya ada saintis tempatan membuat penyelidikkan akan kaedah pengurusan agronomi tanaman ini, khasiat perubatan. khasiat permakanan, kaedah pembiakan sempurna, pendaftaran varieti dan seterusnya dijadikan satu komoditi yang mendatangkan pendapatan kepada usahawan nurseri. Penulis perlu dapatkan info lebuh tepat mengenai penggunaan kompos dsripada pokok tanduk rusa amat berkesan didalam menyediakan baia cecair organik dan juga aktiviti perladangan organik yang lain dikebun ini. Semuga tulisan ini memberi info berguna kepada pembaca blog "Anim Agro Technology" ini. SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA KE 59 TAHUN. MERDEKA!, MERDEKA!. MERDEKA!...
APAKAH DIA ...PAKIS TANDUK RUSA...
TUMBUH MELEKAP.. DAHAN UTAMA...
POKOK HIASAN... CANTIK BENTUKNYA...
SUMBER MIKROB.... ADA YANG BERJAYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Conference Hall 1, Sama-Sama Hotel,
KLIA, Sepang, Selangor,
Malaysia.
(31 Ogos 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...