Support My Blog

Monday, September 26, 2016

NEKTAR - SATU PENGENALAN

NEKTAR (Nectar) adalah cecair manisan yang dihasilkan oleh bunga, daun atau buah-buahan tertentu yang manis dan sering diambil oleh haiwan lain sebagai sumber tenaga dan juga sumber makanan. Nektar Bunga dihasilkan pada kebanyakan bunga daripada organ dikenali sebagai 'Nectaris' yang terdapat pada bunga. Nectaris adalah sejenis organ di bawah petal bunga yang mengeluarkan cecair manisan tersebut pada pangkal dalam bunga. Mungkin ramai diantara kita yang panggil nektar sebagai 'Madu Bunga' kerana rasa manis tetapi sebenarnya ia perlu melalui beberapa proses dimana apabila kepekatannya sekitar 18-20% kandungan air barulan disimpan oleh lebah dan kelulut sebagai Madu Lebah (Honey Bee). Semua proses ini yang dijalankan oleh koloni lebah dan kelulut serta beberapa serangga lain akhirnya akan menjadi Madu Lebah. Madu Lebah dihasilkan selepas melalui beberapa proses alam semulajadi. Terdapat juga jenis nektar yang dihasilkan bukan pada bunga tetapi pada pangkal daun atau tangkai daun seperti pada Daun Getah Muda (Hevea brazilliensis), Daun Pokok Akasia (Acacia mangium) dan juga Daun Pokok Stinkwood (Prunus africana). Pengalaman penulis membuat pene;itian dari pokok akasia mendapati nektar sering dititiskan pada waktu pagi hari dan dikutip oleh serangga seperti lebah, kelulut dan serannga kecil lain seperti semut dan kerengga.  Sebenarnya bahan nektar adalah sumber makanan yang amat penting kepada beberapa jenis haiwan seperti Lebah Madu (Honey Bees), Kupu-kupu (Moths), Rama-rama (Butterfly), Burung Madu (Hummingbirds), Kelawar (Bats) dan juga sesetengah Semut (Ants). Artikel pada subuh ini saya dapat idea menulis dalam 'Anim Agro Technology' mengenai apa itu nektar bunga untuk rujukkan anda berdasarkan pengetahuan, pengalaman dan rujukkan yang saya kumpulkan dari beberapa buah buku.

Nektar adalah cecair manis hasil daripada tumbuhan dikotilidon yang mampu menarik serangga pendebunga. Kandungan bahan asas dalam nektar berbeza-beza diantara jenis-jenis bunga pada tumbuhan dan sering terhasil semasa peringkat bunga keluar sebingga proses pendebungaan selesai. Selepas berlaku proses pendebungaan (Pollination) lazimnya kadar pengeluaran nektar akan berkurangan (resorbed). Kajian para saintis menunjukkan jumlah nektar yang dikeluarkan (secretion) akan menjadi lebih aktif atau banyak apabila terdapat seranagga yang datang menyedutnya. Ini berbeza dengan bunga yang kurang dikunjungi serangga seperti lebah, kupu-kupu atau semut untuk datang mengambil nektar dari bunga. Bunga Rumput Israel (Asystasia gigantica) sebagai contoh akan mengeluarkan nektar pada waktu pagi hingga kepetang dan berhenti pada sebelah malam. Pokok getah yang baru mengeluarkan daun muda selepas semua daunnya luruh juga mampu mengeluarkan (secretion) nektar pada kawasan yangkai daun (petiol) dimana nektar ini boleh dikunjungi lebah dan kelulut untuk mendapatkannya. Begitu juga dengan kawasan akasia yang banyak tumbuh liar dibeberapa kawasan diseluruh negara. Penelitian penulis dibeberapa lokasi di Pahang, Terengganu dan Kelandan dikawasan akasia mendapati ada dua jenis warna bunga yang sesuai dikunjungi oleh kelulut dan lebah madu sebagai sumber nektar. 

Apakah kandungan yang terdapat didalam nektar sebelum ianya dikutip oleh lebah madu dan diproses menjadi MADU LEBAH (Honey Bee)?.  Pembacaan daripada beberapa buku saya dapati, nektar mengandungi bahan Karbohiderat, Asid Amino, Ion Metal, Protin Nektar dan substance lain. Karbohiderat adalah komponen terbanyak didalam nektar dari segi komposisi berat. Ini termasuk bahan seperti Arabinose, Galaktose, Mannose, Gentiobiose, Lactose, Maltose, Melibiose, Trehelose, Melezitose, Raffinose dan juga kandungan Stchyose. Memang sukar hendak menyebut bahan tersebut yang semuanya adalah jenis gula yang manis. Asasnya ada 3 jenis gula dalam nektar iaitu Sukros, Fruktos dan Glukos. Kepekatan gula ini bergantung kepada jenis bunga dan lokasi kedudukan nektar dalam bunga. Kepekatan ini juga berkait dengan jenis vaskular dalam bunga sama ada Phloem atau Zylem. Jika banyak Phloem maka kandungan gula setinggi 50% tetapi jika banyak vaskular xylem kandungan gula cuma 8% sahaja. 


Kandungan Asid Amino dalam nektar juga berbeza mengikut jenis bunga. Terdapat lebih dari 20 jenis asid amino dalam nektar dimana antaranya adalah seperti jenis asidanine, arginine, serine, proline, glycine, isoleucine, threonine dan valine yang paling banyak dikesan. Asid amino ini memberikan kesihatan kepada serangga yang mengambilnya dan juga sebagai sumber tenaga yang hebat. Foto sebelah menunjukkan titisan nektar yang dikeluarkan oleh Daun Pokok Akasia (Acacia mangium) yang penulis ambil daari kawasan ternakan Lebah Madu Pahang Bee Park di Sungai Miang, Pekan, Pahang tidak lama dulu. Pada bulatan foto tersebut ada dapat lihat dengan jelas titisan nektar yang banyak. Ia akan kering dibawah sinaran matahari dan menjadi kilat jika tidak dikutip oleh serangga lebah dan kelulut atau cair jika terkena air hujan. Kandungan bahan lain dalam nektar adalah seperti Terpens, Alkoloids, Flavonoids, Glycosides, Vitamin, Phenolic dan juga Sedikit Minyak. Nektar juga mengandungi bahan ion metal jika diuji dengan kaedah 'mass-spectroscospic microanalysis'. Antaranya adalah seperti bahan  K+, yang membentuk 35 - 74% daripada jumlah kation dalam nektar. Purata kation lain dalam nektar direkodkan sebanyak Na+ (17.9%), Ca2+ (12.8%), Mg2+ (5.9%), Al3+ (4.6%), Fe3+ (1.2%), dan Mn2+ (0.8%). Ini memang maklumat yang saya jarang jumpa daripada banyak pembacaan. Memang bagus sekali bacan saya kali ini mengenai kandungan nektar bunga.

Nektar yang dihasilkan oleh bunga juga dikenakpasti merupakan satu hasil yang amat berfaedah kepada kestabilan alam sekitar. Lebah Madu jenis Lebah Import (Apis mellifera), Lebah Keran (Apis cerana), Lebah Tualang (Apis dorsata), Tebuan (Vespa tropica) dan beberapa serangga lain dihasilkan dengan proses yang sama. Nektar pada bunga dan daun lazimnya mengandungi air yang tinggi diantara 60 -70% dan disedut oleh lebah. Ia kemudian akan disalurkan kepada lebah pekerja lain dan berlaku proses penurunan kandungan air secara berperingkat sehingga kandungan air menurun kepada sekitar 20% sahaja. Kemudian lebah pekerja dalam koloni lebah akan menyimpan madu tersebut didalam lubang simpanan madu (Bagi lebah) atau Kantung Madu (Bagi Kelulut) dan menuutupnya apabila penoh (Sila lihat foto disebelah). Madu Asli yang dikumpulkan daripada nektar tumbuhan melalui proses yang unik untuk disediakan oleh lebah madu dan kelulut. Pelbagai jenis bunga tumbuhan yang dikunjungi oleh beribu-ribu lebah pekerja dan Kelulut Pekerja menyebabkan banyak jenis bahan berkhasiat yang dihasilkan didalam madu lebah. Sumber makanan nektar dan debunga (pollen) yang dibawa balik oleh lebah akan menentukan warna, aroma, bau, khasiat dan keunikan ciri madu lebah dihasilkan. Semuga anda mendapat info berguna daripada bloh Anim Agro Technology kali ini. Sekian dan selamat membaca!...

NAMANYA NEKTAR... MANIS SEKALI...
BERBAGAI BUNGA... BERBEZA KUALITI...
KARBOHIDERAT... ZAT YANG TERTINGGI..
ADA PROTIN PULA ... AMAT DIYAKINI...

By,
M Anem
Senior Agrologist,
Taman Bee Park Pahang,
KM15, Sg Miang, Pekan,
Pahang, Malaysia
(19 Syaaban 1434H)
Ditulis semula pada 25 September 2016.





  

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...