Support My Blog

Tuesday, September 27, 2016

MELADA PAHIT - HERBA BERGUNA

MELADA PAHIT (Brucea javanica) merupakan sejenis tumbuhan jenis herba yang berkhasiat dan mudah ditanam dikawasan keliling rumah. Tumbuhan yang juga dipanggil sebagai'Lada Pahit' atau pun 'Makassar Kernel' ini adalah jenis renek daripada keluarga Simaroubaceae. Penulis kali pertama menganali dan makan hasil herba berkhasiat ini semasa kunjungan di Pejabat Pertanian Daerah Rompin, Pahang yang mana ia ditanam disekeliling pejabat untuk dijadikan koleksi beberapa jenis herba. Pokok ini ialah sejenis tumbuhan herba yang batangnya berkayu yang mengeluarkan buah sebesar biji lada. Habitatnya pula adalah kawasan yang menerima matahari banyak secara terus. Jika dibiarkan tanpa dicantas ia mampu tumbuh sehingga ketinggian 5 meter (20 kaki) dengan mempunyai banyak ranting dan dahan dari jenis kayu tidak berapa keras. Ia boleh didapati secara semulajadi tumbuh daripada Sri Lanka merentasi Malaysia, Indonesia, India, China, New Guinea sehingga ke Australia. Walau pun ia kurang diendahkan oleh penduduk tempatan tetapi sebenarnya tumbuhan ini kini dikenalpasti sebagai pokok herba berkhasiat yang mudah ditanam dan digunakan. Tumbuhan ini mudah ditanam dengan menggunakan biji benih yang banyak didapati daripada buah matang. Buahnya yang banyak ini berwarna hijau dengan bentuk 'berries' apabila masak menjadi warna merah dan akhirnya menjadi hitam kemerahan. Apabila dikunyah penulis dapati sesuai dengan nama 'Melada Pahit' memang memberikan rasa pahit. Bagaimana pun kandungan pahit ini masih boleh diterima penulis untuk 2-3 biji yang dikunyah. Menurut rujukkan didapati semua bahagian tumbuhan unu adalah pahit dimana yang paling pahit ialah biji diikuti bahagian akarnya. Kalau anda yang boleh kunyah biji ni terus saya fikir mereka adalah boleh menerima herba ini sebagai alternatif perubatan baru. Artikel subuh ini dalam "Anim Agro Technology" saya menulis mengenai tumbuhan herba berkhasiat iaitu Melada Pahit untuk dijadikan bahan rujukkan dan bacaan anda semua.


Dalam beberapa jurnal dinyatakan biji Melada Pahir merupakan bahagian yang boleh dikomersilkan. Laporan makmal mendapati bijinya mempunyai 50% minyak tetap dimana bahan dalam bijinya memang mengandungi bahan dikenali dengan nama Yatanin dan Yatanosid. Bahan kimia ini dipercayai merupakan sejenis Bahan Anti-oksidan yang didakwa mampu untuk melawan radikal bebas yang menjadi punca permulaan penyakit didalam badan kita. Lada pahit bernilai tinggi dari segi perubatan dan merupakan penawar untuk mengubati pelbagai jenis penyakit secara semulajadi antaranya ialah tekanan darah tinggi, diabetes atau kencing manis, sakit jantung, gout dan lain-lain lagi. Buah melada pahit yang kecil berbentuk 'berries' ini mudah dijumpai dibahagian hujung ranting pokok dan akan masak secara berperingkat-peringkat (Sila lihat foto disebelah). Buah masak ini mudah dipetik dan dilihat apabila masak dengan mudah. Ia kemudian boleh diproses dan diumpulkan untuk dijemur sehingga kering untuk tujuan jualan dan penyimpanan. Dalam pada itu telah dibuktikan bahawa pokok melada pahit ini juga didapati amat berkesan sebagai pencegah penyakit kanser dan juga batu karang. Kajian juga sedang giat dijalankan di Thailand, Indonesia dan juga Hong Kong untuk mengekstrak bahan antikanser dari pokok Melada Pahit ini sebagai satu bahan produk herba berguna dalam dunia perubatan.


Antara beberapa sumber yang penulis rujuk menyatakan bahawa tumbuhan melada pahit ini boleh merawat berapa penyakit. Apa penyakit yang boleh dirawati oleh lada pahit ini?. Dinyatakan dalam beberapa jurnal menyatakan melada pahit didapati telah berhasil merawati penyakit-penyakit seperti Kencing manis atau diabetes, Darah tinggi, Sakit jantung, Lelah (asthma), Sakit sendi, Gout, masaalah penglihatan, Resdung, Mencegah pembentukan batu karang, Tiriod dan Sembelit atau buasir. Bagi wanita pula ia didakwa mengelakkan senggugut bagi wanita dan mampu untuk melancarkan perjalanan darah serta mengawal kolestrol. Akhir sekali ia didakwa mampu untuk tujuan menambah tenaga dan juga sebagai bahan anti-kanser. Sama ada bijinya, daunnya atau akarnya yang diambil sebagai bahan rawatan, semuanya bergantung kepada kaedah aplikasi. Paling mudah dan mujarab adalah dengan memakan bijinya yang segar atau bijinya yang telah dikeringkan dahulu (Sila lihat foto disebelah). Biji melada pahit yang dikeringkan ini boleh disimpan lama atau dikisar menjadi serbuk untuk diambil secara berjadual bagi mendapatkankan khasiatnya.

Menanam pokok melada pahit amat mudah dilakukan sendiri dikeliling rumah atau didalam kebun. Benih melada pahit yang matang diambil dan disemai dalam tapak semaian atau dalam polibeg (Sila lihat foto disebelah). Jika pokok ini dewasa biasanya akan ada anakbenih yang tumbuh berhampiran dan boleh diambil untuk dijadikan benih tanaman. Jika menanam dalam pasi sebaiknya disediakan pasu atau polibeg besar yang diiisi dengan media tanah campuran atau cocopeat. Ia mudah tumbuh dan jarang diserang penyakit atau serangga perosak. Sesuai dibaja dengan baja organik dan perlu disiram jika ditanam dalam pasu. Ia akan berhasil setelah 2 tahun ditanam atau lebih cepat bergantung kepada penjagaan. Penuli merujuk kepada testimoni dan laporan daripada Akhbar Utusan Malaysia pada 8 Julai 2000 dengan tajuk "Melada pahit sesuai untuk penyakit kulit dan cirit-birit". Ia dimulakan dengan kenyataan dimana kehidupan pelbagai jenis spesies tumbuhan yang terdapat dinegara kita dan hidup subur dan menghijau sebenarnya merupakan herba berkhasiat. Ini termasuk tumbuhan herba yang dikenali sebagai 'Melada Pahit" atau nama saintifiknya Brucea amarissinaIa merupakan tumbuhan herba jenis pokok renek dan berkayu. Paling tinggi ia boleh membesar antara lima sehingga enam kaki. Habitatnya pula adalah kawasan yang menerima cahaya matahari secara terus. Daun melada pahit berbentuk halus dan bergerigi di bahagian tepi. Daun ini berwarna hijau muda dan berbulu halus tetapi bila sudah matang, warnanya berubah menjadi kekuningan.


Bagaimanapun maklumat daripada Ketua Institut Sains Biologi Universiti Malaya, Prof. Mohamed Abdul Majid nyatakan pokok ini sememangnya mempunyai khasiat tersendiri dari segi perubatan herba, khususnya dalam merawat cirit-birit, demam, penyakit kulit, sakit sendi dan merawat gigitan serangga berbisa.  Tumbuhan ini digunakan secara meluas oleh masyarakat Cina khususnya untuk merawat penyakit cirit- birit. Caranya ialah dengan mengambil beberapa biji melada pahit yang sudah dikeringkan dan tumbuk sehingga lumat. Bahan itu dibancuh dengan segelas air masak dan kemudian diminum. Tetapi rasanya amat pahit sehinggakan ada pepatah Melayu berkaitan perkara ini iaitu "Yang Pahit Itu Ubat". Penggunaan bahan dari pokok Melada Pahit ini cukup berkesan sebagaimana yang telah dibuktikan melalui kajian saintifik yang dilakukan oleh sebuah syarikat Jerman, Merck pada tahun 1901. Kajian di Institut Penyelidikan Perubatan di Taiwan menunjukkan bahawa terdapat beberapa bahan yang membunuh kuman yang menyebabkan cirit-birit (amoebic dysentery). Saintin tersebut menemui beberapa bahan yang boleh merawat penyakit cirit-birit pada biji dan kulit kayu. Kini apa yang terbaru sekali adalah kajian sedang dijalankan di Hong Kong dan Thailand untuk mengekstrak bahan antikanser dari melada pahit. Bagi tujuan merawat penyakit kulit dan gigitan serangga berbisa, Prof. Mohamed berkata, kaedah rawatan ini yang menggunakan daunnya banyak dilakukan oleh masyarakat Melayu dan Jawa. Sebaiknya ambil beberapa helai daun melada pahit yang segar dan tumbuk sehingga lumat. Setelah itu perlu dicampurkan sedikit kapur dan sapu di tempat yang terkena penyakit kulit atau gigitan serangga berbisa itu. Walau pun kini penulis belum jumps kawasan kebun yang ditanam secara komersil dan monokrop tetapi ada beberapa rakan yang menanamnya disekeliling rumah sebagai koleksi tanaman herba. semuga artikel dalam Anim Agro Technology kali ini memberi info berguna kepada semua. Wasallam!!!...
MELADA PAHIT.. TUMBUHAN HERBA...
MUDAH DITANAM...SENANG DIJAGA...
BUAHNYA BANYAK,...MUDAH PETIKNYA...
MERAWAT PENYAKIT..BUKTI SUDAH ADA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room No 7, Hotel Seri Rompin,
Jalan Besar Kuala Rompin,
Rompin, Pahang, Malaysia,
(27 Zulhijjah 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...