Support My Blog

Sunday, May 25, 2014

MADU DARI POKOK ACACIA

MADU LEBAH dari pokok Akasia (Acacia mangium) merupakan sejenis madu lebah yang berkualiti dikalangan beberapa jenis madu lebah. Adakah anda tahu, kenal dan pernah membeli atau mengambil madu dari bunga pokok akasia?. Lazimnya madu jenis ini diambil bersempena pokok akasia sama ada yang tumbuh liar atau yang ditanam untuk tujuan komersil bagi menghasilkan kayu untuk pelbagai guna. Daripada banyak pembacaan, pemerhatian dan laporan kajian dinyatakan bahawa madu akasia merupakan salah satu jenis madu yang terbaik. Nilai kelembutan rasa yang tinggi dan ia juga mempunyai tahap penghabluran (crystallization) yang perlahan. Madu lebah akasia juga merupakan jenis madu lebah yang paling ringan. Kita di Malaysia lazimnya tidak teliti dalam memilih jenis madu ketika membelinya di pasaraya. Asalkan ia cantik botolnya, murah dan biasa dengan jenamanya maka kita akan membelinya. Kalau diteliti ada madu yang berwarna jernih, coklat dan kehitaman dalam sistem pembotolan yang berbeza dan berbagai. Jarang kita melihat jenis madu tersebut daripada tumbuhan mana. Setelah baca artikel kita cuba cri madu lebah dari jenis Madu Akasia (Acacia honey) yang tertera pada label seperti botol pada foto dibawah. Artikel subuh Sabtu ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kehebatan madu dari pokok akasia untuk rujukan dan bacaan anda.


Madu Akasia seperti foto sebelah biasanya dibotolkan dengan cantik diluar negara untuk dipasarkan. Madu akasia lazimnya mempunyai warna agak putih (jernih) dimana lazimnya madu tersebut dalam bentuk cecair benar-benar telus, penghabluran adalah putih, halus, menyerupai salji. Terdapat juga madu akasia jenis kuning (banyak di kawasan Kuzbass) dimana ia adalah sangat ringan, hampir tidak berwarna dengan sentuhan agak kehijauan sedikit. Penelitian mendapati walau dalam keadaan matang didapati tahap kecairannya seperti air, penghabluran (pengerasan) menjadi seperti lemak, gandum putih, halus. Meneruskan penelitian madu akasia, rasa dan aroma madu ini adalah menyerupai bau bunganya. Rasa madu ini adalah sangat halus. Dalam Penghabluran Madu Akasia yang Asli (Crystallization), lazimnya untuk Madu Acacia Tulen, cecairnya tidak seperti madu jenis lain dimana madu ini akan kekal sebagai cecair untuk masa yang lama (1 – 2 tahun) dalam simpanan biasa. Keadaan ini adalah disebabkan oleh kerana kehadiran dalam strukturnya sejumlah besar fruktosa dimana ia merupakan bahan yang paling mudah dihadam. Selalunya kejadian penghabluran madu akasia sangat kecil (sedikit). Jika madu lebah tercampur sebarang kekotoran selalunya akan kelihatan madu seperti 'membeku' iaitu ia akan menebal atau seakan mengeras di bahagian lapisan atasnya.


Warna biasa Madu Akasia adalah cerah dan agak cair (Sila lihat foto sebelah).
Ciri-ciri Perubatan bagi Madu Acacia daripada hasil kajian adalah dimana ia mengandungi 36% glukosa (gula minuman keras) dan fruktosa 40% (gula buah), bahan-bahan manis di alam (fruktosa adalah 1.7 kali lebih manis daripada sukrosa iaitu gula yang diekstrak dari bit gula dan tebu dan 2-2.5 kali lebih manis daripada gula). Madu ini sesuai digunakan sebagai ubat pelali untuk penyakit saraf, kencing manis dan formula bayi. Tidak menyebabkan kesan negatif untuk alergi atau alahan. Ia juga sering dan sesuai digunakan untuk merawat penyakit mata. Madu Acacia juga mempunyai aktiviti antimikrob, digunakan sebagai tonik dan sedatif, serta ubat tidur, mengubati penyakit hempedu dan buah pinggang, dan penyakit-penyakit gastrousus (perut usus). Pokok Akasia mampu menghasilkan madu terbaik untuk kanak-kanak, terdapat banyak vitamin A (karotena). Ketika konjunktivitis (radang mata ), katarak dan glaukoma cara guna madu ini dicampur dengan air kosong (dengan kadar 1:2) dan kemudian dititis ke dalam mata pada waktu malam (1-2 titik untuk satu mata) sebelum tidur.



Madu ini sangat baik dan telah terbukti untuk rawatan penyakit hati, buah pinggang, dan sebagai sedatif untuk masalah saraf dan mental. Mempunyai ciri-ciri antiseptik yang ketara. Boleh diletakkan pada luka tanpa perlu dibasuh luka terlebih dahulu. Membantu kanak-kanak yang mengidap masalah tidak tahan kencing (enuresis) caranya dengan mengambil sesudu madu sebelum tidur (pada waktu malam tidak diberi minum selain sesudu madu). Madu Acacia mengekalkan kelembapan dalam badan dan menenangkan pada masa yang sama. Akasia Putih atau bunga juga bunga penghijrahan hanya ditemui dikawasan selatan dan barat daya Rusia ketibaan musim bunga yang lewat dan sangat indah, chestnut berakhir tidak lama sebelum permulaan pohon akasia berbunga. Hasilnya ialah madu yang menakjubkan dari pokok chestnut dengan akasia. Walau pun rasanya pahit, warna gelap, nipis, dengan rasa pedas dilafazkan terang tetapi ia jenis madu premium. Lazimnya ia dikutip dari nektar yang diperolehi daripada haruman bunga akasia dimana bagi setiap hektar dilaporkan lebah dapat menghasilkan sehingga 1,700 kg madu. Kita di Malaysia beli sahaja madu akasia yang berkhasiat untuk menafaat yang lebih terjamin. Cari yang asli. Wasallam!.

MADU AKASIA.... PREMIUM HARGANYA...
BANYAK DIIMPOT.. DIDALAM PASARAYA..
BANYAK KHASIAT... SIHAT GEMBIRA...
BACA ARTIKEL... BARU PERCAYA...


By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
Wilayah Persekutuan,
Malaysia.
(20 JamadilAkhir 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...