KLIK SAYA SOKONG BLOG

Wednesday, May 28, 2014

IKAN SELAR

IKAN SELAR atau dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai 'Yellowtail scad' adalah sejenis spesies ikan sering dijual dan dimakan dimana ia banyak terdapat di pesisir pantai dalam famili Carangidae. Di Malaysia dan Indonesia 'Selar' adalah nama yang diberikan kepada beberapa jenis ikan pelagis yang mempunyai banyak jenis. Penulis dapati daripada beberapa rujukkan menunjukkan Ikan selar banyak jenis seperti Selar Papan (Alepes vari), Selar Jalu-jalu (Selar boops), Selar Como (Atule mate), Selar Batang (Alepes keini), Selar Bulat (Alepes djedaba), Selar Bentong (Selar crumenopanthaimus), Selar Kuning (Selaroides leptoiepes), Selar Ubur-ubur (Alepes melanoptera) dan Selar Tengkek (Megalapis cordyla). Ikan selar ini tetap diklasifikasikan sebagai ikan selar ketika kita membelinya dipasar dengan harga yang mampu kita beli iaitu sederhana murah dipasaran. Lazimnya ikan selar menjadi pilihan penduduk tempatan kerana ia bersaiz kecil, murah dan sesuai untuk dihidangkan kepada ahli keluarga besar yang mempunyai ramai bilangan. Paling saya kenal dalam banyak jenis ikan selar adalah jenis Ikan Selar Papan yang mudah dikenali dengan bentuknya. Selain itu ikan selar kuning juga mudah dikenali kerana ada jalur kekuningan pada kulitnya. Ikan selar juga merupakan antara jenis ikan yang banyak dijumpai di laur Asia Tenggara untuk dijadikan sumber protin yang penting semanjak dahulu kala. Artikel pagi Sabtu ini saya menulis maklumat mengenai ikan selar untuk dijadikan info bagi bacaan pembaca blog "Anim Agro Technology" demi menambahkan ilmu pengetahuan kita.


Ikan selar tergolong ikan pelagis yang hidup secara berkumpulan atau ber gerombol dalam laut (Schooling). Penulis mendapati ketika memancing ikan ini di sekitar Pulau Tinggi Mersing, memang seronok apabila aktiviti menangkap ikan ini dengan mudah dapat banyak. Ikan Selar adalah dari kerabat dengan ikan pelagis lainnya seperti golongan famili Scombridae dan Clupidae. Saya dapati bentuk badan ikan selar (Caranx leptolepis) adalah lebih kecil daripada ikan selar yang lain. Ikan selar didapati memiliki ciri-ciri morfologi seperti ia memiliki finlet berjumlah 5-7, saiz panjang maksimum adalah 22 cm dan panjang purata adalah 15 cm. Ikan kecil ini mempunyai berat maksim sekitar 625 gram seekor dan lazimnya dalam satu kelompok akan mempunyai saiz yang hampir serupa. Ia mempunyai bentuk badan yang pipih agak lonjong dan memanjang dimana terdapat sirip punggung dan sirip dubur tanpa sirip tambahan. Pemerhatian penulis juga mendapati memang tidak terdapat gigi pada rahang atas. Lazimnya ia mempunyai jenis sisik yang menebal relatif besar. Pada sesetengah jenis lazimnya terdapat satu garis kuning lebar dari pinggiran bagian atas mata ke batang ekor. Pada operkulum bahagian atas terdapat bintik hitam terang. Ikan selar kuning termasuk ikan laut perenang cepat dan kuat.


Harga ikan selar dan kembung di pasar borong hanya RM6 sekilogram tetapi apabila sampai di peringkat runcit harganya naik sehingga berbelas ringgit sekilogram. Tinjauan penulis di Pasar Borong Selangor mendapati harga runcit ikan ini diantara RM 6.00 - RM 16.00 sekilogram bergantung kepada kualiti dan musim. Selalunya jika ikan selar berharga mahal dimana ada peruncit yang menggunakan alasan kehabisan stok untuk menaikkan harga ikan ini di pasaran. Biasanya peruncit ini mereka akan beli dalam kuantiti yang sedikit misalnya ikan dari beberapa jenis, sotong dan udang masing-masing hanya dibeli sebanyak 10 kilogram (kg) daripada pemborong kemudian apabila sampai di peringkat pengguna, mereka akan memberi alasan ikan kehabisan stok untuk mengambil kesempatan menaikkan harga. Pengguna yang tidak tahu hal sebenar terpaksa akur dengan harga tinggi yang dijual oleh peruncit, padahal ikan di pasar borong masih banyak dan mencukupi.


Ikan selar sering dimakan dalam pelbagai jenis hidangan. Ia paling biasa disediakan dengan menggoreng sahaja untuk dimakan dengan nasi putih (Sila lihat foto sebelah). Ikan selar juga digoreng dan dijadikan ikan goreng masak sambal, ikan goreng masak kicap, ikan goreng masak taucu serta beberapa resepi lagi. Ikan ini juga sering dimasak kari dengan pelbagai jenama kari yang digunakan. Kalau di sebelah utara Semenanjung ia dimasak kari yang rasanya lebih pekat dan pedas berbanding dengan sebelah selatan. Pada restoran Nasi Kandar juga ikan ini sering dihidangkan sebagai satu juadah yang menarik ramai peminat. Ikan Selar Masak Pindang juga menjadi pilihan ramai surirumah dalam mempelbagaikan hidangan (Sila lihat foto dibawah). Ikan selar juga sering dimasak sebagan Masak Lemak Cili Padi atau Masak Lemak Ikan Selar yang memang menyelerakan sekali. Bagaimana pun antara hidangan berasaskan ikan selar yang paling popular adalah ikan goreng masak sambal pedas. Semuga artikel ini memberikan info berguna kepada pembaca blog "Anim Agro Technology" pada kali ini. Wasallam!



IKAN SELAR.... LAUT ASALNYA...
SELAR PAPAN.... POPULARNYA...
BANYAK DIJUAL...SESUAI HARGA...
ENAK DIGORENG...PILIH RESEPINYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 1407, Hotel Ipoh City,
Jalan Dass, Ipoh,
Perak, Malaysia.
(16 JamadilAkhir 1435H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...