Support My Blog

Tuesday, May 27, 2014

AYAM BELANDA

AYAM BELANDA (Turkey birds) merupakan sejenis ayam dari keluarga burung yang diberi nama saintifik sebagai Meleagris gallopavo (Wild turkeys) iaitu dari keluarga Phasianidae. Kita di Malaysia amat kurang dapat lihat ayam belanda ini diternak secara besar-besaran seperti ayan daging dan ayam telur. Ayam belanda ini ada dua spesis dan dipercayai natif dari benua Amerika Utara (M. gallopavo) tetapi spesis M. ocellata berasal dari kawasan Amerika Tengah. Negara-negara Barat dan Amerika bagaimana pun kini menternak ayam ini secara komersil dan dijadikan hidangan utama didalam makanan mereka sehingga ada gearan khas terhadap makanan yang berasaskan ayam belanda ini atau 'Turkey'. Saya kurang pasti nama 'Ayam Belanda' ini di berikan di negara kita kerana ia berkemungkinan saiz ayam yang besar dengan muka juga besar macam orang belanda yang pernah menakluk Melaka dahulu atau memenag orang belanda yang mula-mula bawa masuk ke sini. Selain dipanggil sebagai ayam belanda, ayam ini juga glamour dengan nama lain iaitu 'Ayam Piru'. Ayam Belanda ialah haiwan yang tergolong dalam golongan kelas burung. Ayam Belanda ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruh Ayam Belanda tidak bergigi.. Bulunya mempunyai pelbagai warna. Bergantung kepada spesis dan baka. Daripada pembacaan mendapati beberana jenis baka ayam belanda adalah seperti 'Eastern Wild Turkey', 'Osceola-Florida Wild Turkey', 'Rio Grande Wild Turkey', 'Merriam's Wild Turkey', 'Gould's wild turkey' dan 'Ocellated Wild Turkey'. Saya kurang kenal akan spesis tersebut tetapi anda boleh layari internet untuk lihat fotonya. Artikel petang Rabu ini sambil cuti rehat hari raya ke 6 , saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai ayam belanda yang agak kurang popular di Malaysia.


Menternak ayam belanda di Malaysia sesuai dibuat dalam Reban yang dibuat khusus untuk ayam belanda. Iklim panas lembab sepanjang tahun perlukan reban yang mempunyai atap sama ada diatas tanah atau mempunyai lantai kayu. Selalunya pada musim hujan kita kena pastikan perumah sentiasa kering dengan sistem saliran yang baik. Adalah disyorkan agar bahagian lantai disembur (spray) dengan larutan kimia (Disinfection) untuk mengelak jangkitan bakteria. Lazimnya patogen seperti bakteria mudah merebak dalam keadaan lembab. Semasa pembinaan reban disyorkan agar ia dibina jenis reban yang kalis nyamuk. Ini dilaksanakan dengan menggunakan jaring halus atau kelambu. Kesan gigitan nyamuk pada ayam belanda akan menyebabkan ia diserang penyakit dan mudah merebak sebarang bakteria dimana ayam belanda akan digigit dibahagian kepala atau leher yang tidak mempunyai bulu. Reban perlu dibersihkan setiap hari kerana gas ammonia dari najis ayam boleh akibatkan penyakit pneumonia. Bagi menjada keselamatan ternakan ayam belanda, kuta perlu pasang pagar Kawasan Reban bagi mengelakkan Anjing liar dan Musang yang akan menyerang pada malam hari.


Ayam Belanda Mengawan
Pembiakan ayam belanda seperti jenis ayam lain boleh dibiakkan dalam dua cara sama ada biar ayam belanda mengeram sendiri atau kita perlu menggunakan Alat Pengeraman Letrik (incubator). Laporan menunjukkan amalan di USA dan Eropah teknik permanian berhadas seperti cara pembiakan untuk haiwan lembu di gunapakai bagi mensenyawakan benih jantan kedalam betina untuk mendapatkan baka dan hasil yang optimum. Bagaimana pun di Malaysia kaedah mengawan semulajadi di gunapakai iaitu ayam belnda berkahwin sendiri ini adalah kerana permintaan ayam belanda adalah bermusim dan ayam belanda bebas mengawan untuk menghasilkan telur secara semulajadi (Lihat foto sebelah). Kita jarang menjadikan ayam belanda sebagai menu harian seperti ayam daging yang purata pengeluarannya mencecah sehingga sebanyak 32 juta ekor sebulan. Penternak cuma perlu membeli anak ayam belanda yang berumur 1 – 15 hari dari pembekal sedia ada (Kena cari dimana) dan perlu memberi perhatian lebih kerana ianya menentukan masa depan ayam itu. Sebab itulah untuk sesiapa yang baru nak belajar-belajar, beli anak ayam yang berusia 15 hari ke atas untuk mengurangkan risiko kematian dan kerugian.


Pengurusan Ternakan ayam Belanda bermula pada umur 1 Hari hingga 2 minggu dimana anak ayam perlu dipelihara dalam kotak khas (brooder) yang dibekalkan mentol sebagai pemanas (Lihat foto sebelah). Suhu boleh dikawal menggunakan thermostat bagi menjimatkan tenaga elektrik. Peringkat permulaan (starter crumble) perlu diberi makanan permulaan. Ayam Belanda dari umur sehari sehingga 3 minggu diberikan bekalan air yang secukupnya. Peringkat ini pastikan ada jaring anti nyamuk di pasang sekeliling brooder bagi mengelakkan penyakit puru dan lain2 lagi. Apabila ternakan berumur 2 minggu hingga 4 minggu maka anak ayam sudah boleh tidak diberikan lampu lagi. Makanan ayam seperti dedak halus dicampur jagung halus sudah boleh di berikan beransur-ansur. Ia kemudian boleh di pindahkan dari brooder ke reban didik bagi menjaga kebersihan. Satu amalan yang sesuai dibuat adalah dengan menyembur larutan EM di najis bagi mengelakkan pembiakan lalat dan amonia. Apabila mencapai umur 2 bulan maka anak ayam sudah boleh diturunkan ke atas tanah secara beransur-ansur dan diberi makan dedak kasar. Pada masa ini lebihan makanan dan rumput napier boleh diberikan kepada Ayam belanda ini supaya isinya kental dan sihat. sebaiknya kita perlu mengelakkan memberikan makanan lebih yang mengandungi minyak.


Makanan Ayam belanda ada beberapa peringkat dari Peringkat Ppermulaan (starter crumble) perlu mengandungi 19 – 22 %. Antara jenis makanan adalah keluaran CP iaitu makanan permulaan adalah untuk anak Ayam Belanda umur sehari sehingga 3 minggu. Kemudak peringkat seterusnya adalah Makanan untuk proses pembesaran ayam belanda (finisher pellet) yang lazimnya mesti mengandungi 16- 18 %. Makan jenis ini (CP makanan pembesar) adalah untuk peringkat 4 minggu sehingga ayam belanda mempunyai saiz yang sesuai untuk di jual. Beberapa cara lain yang boleh diamalkan adalah dengan memberikan jagung halus yang boleh dicampurkan dengan makanan komersil. Kaedah ini adalah untuk menjimatkan kos pembelian makanan. Bekalan aair dan pemeriksaan ayam belanda perlu dijalankan mengikut jadual untuk mempastikan ianya dapat dijual pada tarikh sesuai. Kelewatan proses pembesaran dan jualan akan menjejaskan pendapatan penternak.


Ayam belanda mempunyai daging yang banyak dimana ia dijual sekitar RM 30.00 - RM 35.00 seekor disekitar Kuala Lumpur atas permintaan (Lihat foto sebelah). Harganya bagi seekor hampir dua kali ganda daripada ayam daging dan 3 kali ganda daripada ayam pencen (Ayam telur tua). Kalau di negara barat ayam belanda ini adalah hidangan istimewa pada 'Hari Thanksgiving', kita di Malaysia boleh masak ayam belanda dengan berbagai menu dan resepi. Selain daripada dipangang berempah (roasted), kita boleh juga masak rendang, goreng berempah, dibuat sate, masak kari, buat sup ayam, soto dan banyak lagi. Dagingnya yang agak kental dari ayam daging memang enak dimakan begitu sahaja atau dengan roti dan nasi putih. Selamat membeli ayam belanda dan kepada mereka yang berminat untuk menternak ayam belanda boleh berkursus dengan JPV - Jabatan Perkhidmatan Verterinar atau usahawan sedia ada dilapangan.
Wasallam!.

Hidangan seekor ayam belanda panggang.
NAMA POPULAR... AYAM BELANDA...
DISEBUT 'TURKEY'... BESAR SAIZNYA...
DAGING ENAK... DIPANGGANG SAHAJA...
DIMANA NAK CARI... BERAPA HARGA...

By,

M Anem
Senior Agronomist,
The Mines Resort,
Sri Kembangan, 
Selangor,
Malaysia.
(7 Syawal 1434H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...