Support My Blog

Wednesday, May 14, 2014

GETAH - KLON 1 MALAYSIA?

GETAH (Hevea brazilliensis) merupakan satu jenis tanaman industri yang penting bagi Malaysia semenjak beratus tahun dahulu. Pada masa ini terdapat seluas 1,238 juta hektar tanaman getah pada tahun 2011 di Malaysia yang mana ia menghasilkan 918 juta metrik tan melibatkan seramai 10,580 orang pekebun kecil dan 168 buah estet. Nilai ekspot getah adalah sebanyak RM 2.828 billion sebanyak Saya dari keluarga yang mempunyai bapa yang menyara hidup keluarga dengan menoreh getah di Muar, Johor dimana kini pokok getah tersebut masih ada walau pun sebahagian besar tanah pusaka ditanam dengan kelapa sawit. Industri getah telah lama bertapak di negara dimana tahun ini saya dapat makluman yang merupakan permulaan program penanaman semula dan penanaman baru getah di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara NKEA Getah. Menerusi program tersebut, kerajaan telah mensasarkan penanaman semula 40,000 hektar pokok getah tua setahun secara berterusan manakala penanaman baru sebanyak 30,000 hektar setahun untuk selama lima tahun. NKEA menyasarkan kawasan getah seluas kira-kira 1.2 juta hektar dan Hasil Purata Kebangsaan sebanyak 2,000kg/ hektar /tahun menjelang tahun 2020. Jika sasaran tersebut dicapai, Malaysia dijangka dapat menghasilkan dua juta tan lateks menjelang 2020 dan mencukupi bagi menyokong aktiviti-aktiviti hiliran industri getah. Dengan pengeluaran lateks dan penglibatan dalam industri hiliran, industri getah dijangka menyumbang RM52.9 bilion kepada Pendapatan Negara Kasar (PNK) pada tahun 2020. Artikel subuh ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai beberapa klon getah yang dikaitkan degan Klon Getah 1 Malaysia berdasarkan kepada laporan akbar, pemerhatian dan bacaan penulis sendiri dalam industri tanaman getah negara.

Tiga agensi yang telah dilantik untuk melaksanakan program-program penanaman semula dan penanaman baru ialah RISDA di Semenanjung Malaysia, Lembaga Industri Getah Sabah (LIGS) dan RISDA di Sabah dan Jabatan Pertanian Sarawak (JPS) dan RISDA di Sarawak. Pekebun kecil yang berminat untuk menjalankan penanaman semula atau penanaman baru getah dinasihatkan untuk melawat laman web ketiga-tiga agensi ini untuk maklumat lanjut atau menghubungi pegawai yang berkenaan. Isu yang timbul apabila kita membincangkan mengenai penanaman semula atau tanaman baru getah adalah bahan tanaman. Peranan agensi pembangunan getah ini amat signifikan didalam menentukan industri tanaman getah di Malaysia akan terus berkembang mju bagi meningkatkan pendapatan pekebun kecil dan mampu bersaing di peringkat antara bangsa. Negara jiran seperti Indonesia dan Thailand kini telah mempunyai pengeluaran tanaman getah lebih banyak daripada Malaysia yang kini menerajui industri ini sama industri ini.  

Apa itu klon 1Malaysia? Ini merupakan satu 'gimik' didalam mempromosikan identiti beberapa klon getah untuk rakyat Malaysia. Saya kali pertama mendengar perkataan ini ketika mendengar siaran berita di Radio RTM beberapa lama dahulu. Klon RRIM 3001 yang juga dikenali sebagai klon 1Malaysia telah dihasilkan oleh LGM pada tahun 1976 melalui pendebungaan tangan antara klon IAN 873 sebagai induk betina dan klon PB 235 sebagai induk jantan (Lihat Foto Benih RRIM 3001 disebelah). Salah satu daripada benih yang dihasilkan melalui pendebungaan ini didapati memberikan hasil lateks yang tinggi. Benih ini dinamakan KT39/35. KT adalah singkatan untuk Kota Tinggi di Johor yang mana prestasi anak benih telah dikaji melalui penyelidikan yang teliti. Apabila prestasi hasil benih didapati tinggi dan berpotensi sebagai klon lateks balak, ujian lanjut dijalankan melalui percubaan klon skala kecil. Ia kemudiannya diuji dalam ujian klon berskala besar di pelbagai lokasi untuk memastikan klon ini stabil dari segi hasil dan fleksibel untuk menyesuaikan diri apabila terdedah kepada persekitaran yang pelbagai.

Keputusan purata hasil di atas adalah berdasarkan percubaan klon secara besar-besaran yang dijalankan di Stesyen LGM Kota Tinggi, Johor. Klon berkenaan tidak menunjukkan prestasi yang baik apabila ditanam di kawasan berbukit atau tanah laterit mengikut pemerhatian LGM. Klon dihasilkan melalui cantuman tunas daripada pokok RRIM 3001 ke pokok penanti yang diperoleh daripada biji getah. Biji getah dari RRIM 600 tidak sesuai digunakan sebagai pokok penanti kerana hasil tanaman berkemungkinan tinggi untuk mendapat penyakit kuning. Biji getah yang dipilih untuk pengeluaran pokok penanti adalah dari klon GT1, PB 5/ 51, RRIM 623 atau dari pokok getah klon lateks balak dari siri RRIM 2000 atau RRIM 900 yang ditanam sebagai poliklon (dua klon atau lebih ditanam dalam blok tertentu di dalam satu kawasan). Ia juga mungkin monoklon (hanya satu klon yang ditanam di dalam blok tertentu di dalam satu kawasan). Sehingga kini, LGM belum mengesahkan lagi sama ada biji getah dari RRIM 3001 sesuai untuk digunakan sebagai pokok penanti. Jika benih dari RRIM 3001 dibenarkan tumbuh, adakah pokok-pokok ini akan menjadi RRIM 3001? Jawapannya TIDAK. Ini adalah kerana biji getah dari RRIM 3001 mempunyai rangka genetik yang berbeza berbanding pokok induk RRIM 3001 dan ini akan membuatnya berbeza di antara satu sama lain.

Ia juga bermakna bahawa semua ciri-ciri yang dikehendaki dari pokok asal RRIM 3001 tidak akan didapati di semua biji getah yang dihasilkan oleh pokok RRIM 3001 ini. Analogi ini adalah sama seperti perbezaan di antara adik-beradik daripada ibu bapa yang sama. Dengan itu, biji getah dari pokok-pokok getah RRIM 3001 bukan klon RRIM 3001. Selalunya penggunaan biji sebagai bahan tanaman akan membawa kepada masalah ketidaksamaan seperti tinggi pokok, hasil dan bentuk batang yang berbeza. Ini bermakna pokok-pokok tidak akan seragam dan berkemungkinan menghasilkan lateks yang rendah berbanding pokok induk. Cara yang betul untuk menghasilkan klon RRIM 3001 adalah dengan mengguna biji getah dari GT1, PB 5 / 51 dan RRIM 623, tanam hingga menjadi pokok penanti dan guna mata tunas dari klon RRIM 3001 yang sah.  Selepas 21 hari lazimnya pokok penanti dicantas pada kira-kira lima sentimeter dari penghujung tunas. Ini akan mencetuskan pertumbuhan tunas RRIM 3001 dari mata tunas yang telah dicantum tadi. LGM mengesyorkan bahawa scion (anak pokok dari mata tunas) digalakkan tumbuh sehingga dua pusaran daun keras sebelum ia ditanam di lapangan. Disyorkan juga pokok penanti, scion dan tanaman dua pusaran tadi ditanam dalam polibeg bersaiz 44 sm x 39 sm (17 inci x 15 inci). Begirulah laporan yang saya dapat kutip daripada beberapa sumber untuk dijadikan rujukkan oleh pembaca blog ini mengenai Klon Getah 1 Malaysia agar kita menjadi insan berinformasi. Wasallam!.



KLON GETAH... NAMA KLON 1 MALAYSIA... 
RRIM 3001... ITU KOD KLON SEBENARNYA...
SESUAI DITANAM... LATEK, BALAK JUGA...
DIGALAKAN TANAM.... SEMUA PESERTA...

By,
M Anem
Senior Agronomist,
Lawatan ke Stesyen LGM Kota Tinggi,
Jalan Kota Tinggi-Mersing,
Kota Tinggi, Johor,
Malaysia.
(22 Ramadan 1434H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...