Support My Blog

Monday, May 26, 2014

JIHAD PERANGI ORANG TENGAH

Isu dan Masalah orang tengah (middle man) yang dikatakan menindas nelayan dan petani bukanlah satu isu yang baru malah telah berakar umbi sekian lama di dalam masyarakat tempatan. Orang tengah atau peraih ikan yang menguasai rantaian ini lazimnya memang akan melalui manipulasi harga, timbangan dan bekalan input telah membuatkan sebahagian besar nelayan terikat dengan hutang yang panjang. Keujudan orang tengah dan peranannya amat diperlukan dalam sistem rantaian bekalan mekanan daripada pengeluar sehingga pengguna melibatkan banyak peringkat dan laluan. Memang semua tahu yang kebanyakan produk pertanian adalah mudah rosak (perishable product) yang perlukan sistem kendalian cekap dan cepat demi menjamin produk tersebut dibeli dan dimakan oleh pengguna dalam keadaan segar dan berkualiti. Selalunya semua produk ikan dan sayur-sayuran segar perlu di buat pemilihan dahulu diladang sebelum dikumpulkan dalam Pusat Pengumpulan Hasil dan dihantar kepada pemborong (Mereka ini dikatakan kumpulan orang tengah yang dimaksudkan). Pemborong akan membuat penyusunan semula produk tersebut mengikut gred dan menentukan destinasi penghantaran yang lazimnya sebahagian besar adalah kepada Pasar Borong (sebagai contoh Pasar Borong Selangor di Puchong atau Pasar Borong DBKL di Selayang). Setibanya dipasar borong maka mereka akan membuat agihan kepada pemborong lain atau terus kepada peruncit dipasar basah, pasaraya atau pasar malam untuk dijual runcit kepada pengguna. Risiko yang perlu diambil oleh orang tengah ini bagi pengedaran barangan makanan mudah rosak seperti ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan tertentu memang agak tinggi bergantung kepada sistem pengendalian yang mereka ada. Jika mereka mempunyai kelengkapan canggih seperti lori sejuk, bilik sejuk dengan jarak perjalanan yang tidak jauh maka ianya akan menjamin kualiti produk tersebut. Bagaimana pun ada dikalangan orang tengah yang akan membuat cara urusniaga dengan kadar manipulasi dan untung berlebihan menyebabkan petani dan nelayan mendapat harga jualan murah diperingkat ladang atau dijeti pendaratan ikan. Amat wajar kempen jihad memerangi orang tengah dijalankan bagi mereka yang mengambil keuntungan berlebihan ini di adakan demi menjaga kebajikan pengeluar dan juga penggguna. Artikel pagi Ahad ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" beberapa penjelasan mengenai Kempen Jihad Memerangi Orang Tengah (Ringkasnya JMOT) selepas membaca akhbar Mingguan Malaysia iaitu selepas program pelancaran kempen oleh menteri pertanian.

Daripada pemerhatian yang saya jalankan, lazimnya aktiviti-aktiviti orang tengah adalah penting peranannya tetapi ada yang semakin berleluasa dalam menipulasi harga. Kesan dari tindakan tersebut inilah yang boleh juga
mengakibatkan nelayan dan petani akan hidup dalam kerugian kerana mereka hanya akan memperolehi keuntungan yang kecil dan kebergantungan yang tinggi terhadap orang tengah. Akhirnya maka para petani dan nelayan tidak dapat lari dari cengkaman orang tengah. Dalam beberapa kes yang saya buat kajian, orang tengah akan memberikan harga baik kepada peserta projek TKPM pada peringkat awal pengeluaran hasil sayur tetapi hatga akan turun semasa pengeluaran maksima (highest farm yield production) bagaimana pun masih tertakluk kepada sumber bekalan dan cuaca serta tahap pengurusan tanaman. Saya melihat isu ini adalah amat serius dan perlu ditangani dengan segera demi membela nasib nelayan-nelayan dan petani yang menjadi mungkin telah mangsa penindasan orang tengah. Kini kementerian pertanian telah mendapati isu ini harus ditangani dengan segera kerana ia telah berakar umbi sejak sekian lama. Pada saya juga peranan orang tengah adalah sangat 'significan' dalam sistem rantaian nilai makanan. Peranan Orang Tengah perlu di kawal agar kedua-dua pihak mendapat faedah bersama iaitu nelayan dan petani menggandakan lagi tahap pengeluaran.


Kempen JMOT iaitu satu model akan diperkenalkan di mana ianya akan juga membolehkan para nelayan dan petani di seluruh negara menikmati pendapatan yang lebih tinggi dan akan mengelakkan mereka daripada terus menjadi mangsa penindasan orang tengah. Pelaksanaan model yang akan mengurangkan peranan orang tengah ini adalah seperti berikut di mana LKIM, Persatuan Nelayan, PPK dan FAMA yang akan melaksanakan projek pemasaran ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan yang merupakan salah satu kaedah jihad memerangi orang tengah melalui jualan terus hasil pertanian mereka. Bagaimana pun kemudahan prasarana, sistem dalam pengangkutan, modal insan dan jaminan harga diperlukan bagi menjayakan JMOT. Pengeluar makanan perlu diberikan keyakinan mereka akan menjual produk pihak mereka kepada yang mampu memberikan jaminan pasaran. Sebagai contoh bagi Projek Pemasaran Ikan disyorkan outlet baru untuk Persatuan Nelayan (PN) dapat menjalankan aktiviti pemasaran ikan bagi memberi faedah kepada nelayan khususnya nelayan pantai seterusnya meningkatkan pendapatan mereka. Melalui cara bantuan yang diberikan kepada PN yang menjalankan Projek Pemasaran Ikan dengan menyediakan beberapa kemudahan infrastruktur dan peralatan pemasaran ikan akan dapat meringankan beban PNK di dalam melaksanakan projek pemasaran ikan yang sedia diketahui mempunyai risiko yang tinggi di dalam melaksanakan projek ini.

Lazimnya jaringan pemasaran antara PNK, PNN dan NEKMAT akan dapat ditingkatkan bagi memperkasakan PN dalam bidang pemasaran ikan. Projek Pemasaran Ikan sebagai projek ekonomi yang utama dalam meningkatkan pendapatan PN dan nelayan-nelayan setempat.  Perancangan perlu diujudkan dengan rapi bagi mengenalpasti tapak Pasar Tani yang bersesuaian. Ini dengan cara dalam membantu menyediakan peralatan pemasaran kepada Persatuan Nelayan. Sentiasa menjalankan pemantauan dari semasa ke semasa ke lokasi Pasar Tani yang disertai oleh PN. Kempen ini akan memberikan impak dalam mengurangkan dalam monopoli atau penguasaan orang tengah dalam pemasaran ikan. Sebolehnya Persatuan Nelayan bertindak sebagai penentu harga (price leader) dimana ini akan menyumbang kepada peningkatan pendapatan PN sekali gus akan dapat membantu pembangunan ekonomi PN. Langkah tersebut dapat mengelakkan nelayan terjebak dengan masalah hutang yang berpanjangan kerana segala-galanya diuruskan oleh persatuan nelayan dimana ia bermula daripada membeli peralatan menangkap ikan, beli barangan di kedai runcit, membeli ais batu untuk ikan hinggalah membabitkan aspek pemasaran ikan. Sekiranya pelaksanaan inisiatif ini berjalan dengan lancar, mungkin ramai akan percaya dan yakin inisiatif ini akan memberi pulangan yang besar kepada para nelayan dan petani di samping dapat membebaskan golongan ini dari belenggu orang tengah. Komitmen kerajaan khususnya Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani tidak berakhir di sini kerana bagi membantu nelayan dan petani bagi mendapat harga pasaran yang lebih baik, kerajaan mewujudkan pasar nelayan dan Pasar Tani  di setiap kawasan padat penduduk. Sehingga kini, sebanyak 36 buah pasar nelayan dan lebih 1,200 pasar tani telah beroperasi di seluruh negara pada tahun 2013 dan sebanyak 50 pasar nelayan serta banyak pasar tani akan ditambah menjelang hujung tahun ini. Ini juga sebagai satu langkah awal untuk mengelakkan nelayan menolak hasil jualan dengan harga yang rendah seperti mana yang mana ia ditentukan oleh peraih dan tidak berbaloi dengan kerja keras mereka.  Dalam masa yang sama, kementerian juga akan memastikan LKIM, FAMA dan LPP mewujudkan pasar borong nelayan yang dimiliki oleh persatuan-persatuan agensi di bawah kementerian. 


LAPORAN AKHBAR :
Jihad perangi orang tengah

ISMAIL Sabri Yaakob menunjukkan tanda bagus kepada sebahagian daripada nelayan 
pada Majlis Pelancaran Jihad Memerangi Orang Tengah Bagi Sub-Sektor 
Perikanan di Kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia, Kuantan, Pahang.

KUANTAN 9 Feb. - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani hari ini melancarkan jihad memerangi orang tengah dalam sektor perikanan dengan lapan strategi utama bagi membebaskan golongan nelayan daripada terus berada dalam cengkaman orang tengah. Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, antara pendekatan agresif yang diambil kementerian dalam strategi itu termasuk mengambil alih hutang nelayan sebanyak RM40 juta daripada orang tengah menerusi Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional. "Hasil kajian yang dilakukan, dianggarkan kebanyakan 47,000 nelayan Zon A dan Zon B berhutang dengan orang tengah menyebabkan mereka terikat dan terpaksa menjual hasil kepada pihak berkenaan. Untuk itu, kita akan selamatkan dan bebaskan hutang mereka daripada orang tengah. TEKUN akan ambil alih serta bayar secara langsung dan selepas ini mereka hanya akan berhutang dengan TEKUN," katanya. Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan jihad memerangi orang tengah dalam sub-sektor pertanian di Kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) di sini. Majlis pelancaran itu turut dihadiri Pengerusi LKIM, Datuk Irmohizam Ibrahim; Ketua Pengarah Jabatan Perikanan, Datuk Ahamad Sabki Mahmod dan Ketua Pengarah LKIM, Datuk Mohad Khazin Hamzah.

Ismail Sabri berkata, pendekatan ini juga lebih baik daripada berhutang dengan orang tengah kerana TEKUN tidak akan mengutip hutang daripada para nelayan semasa musim tengkujuh memandangkan kesulitan yang dialami golongan berkenaan pada musim itu. Beliau juga berkata, kerajaan menerusi Persatuan Nelayan Kebangsaan (Nekmat) akan menyediakan tabung pinjaman tanpa faedah untuk kecemasan sebanyak RM50,000 kepada 87 persatuan nelayan kawasan termasuk di Sabah dan Sarawak bagi mengelakkan golongan ini terus bergantung dengan orang tengah. "Kerajaan juga menerusi TEKUN bersedia memberikan pinjaman kepada nelayan yang ingin membeli bot ataupun sampan," katanya. Malah jumlah pasar nelayan pada tahun ini akan ditambah dengan mewujudkan 50 pasar nelayan baharu di seluruh negara bagi membolehkan nelayan atau kaum keluarga mereka memasarkan sendiri hasil mereka, katanya. Dalam masa sama, katanya, Nekmat juga akan memainkan peranan membeli ikan-ikan daripada nelayan dengan menawarkan harga setanding dengan yang ditawarkan orang tengah.

Katanya, nelayan juga boleh menjual produk mereka kepada Nekmat untuk tujuan sejuk beku memandangkan persatuan itu kini sedang berusaha untuk menambah dan memperluaskan lagi pasaran ikan sejuk beku. Pusat pengumpulan dan pengedaran ikan juga akan diwujudkan untuk membolehkan nelayan yang enggan menjual hasil mereka kepada Nekmat boleh terus melakukannya dengan peniaga pasar tani atau pasar-pasar harian di pusat berkenaan, kata Ismail. Beliau berkata, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) juga bersedia memberikan lebih banyak tapak pasar tani kepada golongan nelayan untuk mereka menjual sendiri hasil laut yang diperoleh dengan harga yang berpatutan sekali gus memberikan keuntungan bukan sahaja kepada para nelayan tetapi juga pelanggan. "Lapan strategi berkenaan merupakan jalan keluar yang disediakan kerajaan bagi mengelakkan para nelayan daripada terus bergantung kepada orang tengah tetapi kerajaan tidak boleh memaksa mereka dan kementerian memahami bukan senang untuk mengubah pemikiran nelayan yang secara tradisinya bergantung kepada orang tengah sejak sekian lama," katanya. Bagaimanapun, beliau berkata, kementerian akan mengadakan dialog serta pertemuan yang lebih kerap dengan para nelayan bagi tujuan itu dan berharap apa yang dilakukan kementerian ini akan dapat kaedah atau menghapuskan tekanan orang tengah, meningkatkan pendapatan nelayan sekali gus mengeluarkan mereka dari kepompong kemiskinan. Wasallam!

Pasar Borong Selngor - sentiasa sibuk.
ORANG TENGAH... BUAT APA...
ADA KATA... IA CUMA BERNIAGA...
UNTUNG LEBIH... KENA WASPADA...
KEMPEN JMOT... SATU CARA SAJA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Pasar Borong Selangor,
Puchong. Selangor,
Malaysia.
(25 Rejab 1435H). 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...