Support My Blog

Tuesday, July 31, 2012

FAKTUR PENINGKATAN HASIL PADI

TANAMAN PADI (Oryza sativa) merupakan tanaman yang penting di kebanyakan negara Asia dimana beras menjadi bahan utama makanan ruji (Staple Food) negara tersebut. Terdapat banyak negara didunia yang menjadikan tanaman padi sebagai tanaman yang di kategorikan sebagai 'tanaman keselamatan' bagi negara seperti China , India dan Indonesia kerana kepentinganya dalam mempastikan rakyat negara tersebut cukup bekalan beras. Pelbagai faktur penanaman seperti jenis varieti padi ditanam, pengurusan air, kawalan musuh dan penyakit dan amalan teknologi penanaman di jalankan untuk mempastikan penghasilan padi yang tinggi dan berkualiti. Amalan Agronomi bagi tanaman padi di kaitkan dengan Faktor Pengurusan Tanaman Padi itu sendiri dan beberapa faktur utama yang lain. Artikel petang ini saya menulis beberapa faktor pengurusan yang difikirkan perlu di semak dalam 'rice check' dalam 'Anim Agro Technology' bagi menambahkan ilmu pengetahuan pembaa setia blog ini.

Pertama sekali dalam faktur pra-syarat untuk mendapatkan hasil padi yang tinggi adalah Faktur Keperluan Infrastruktur dan Rekabenuk sawah padi.  Paling utama adalah petak sawah mestikan mempunyai infra lengkap seperti sistem pengairan, jalanladang, sistem perparitan dan lain-lain kemudahan.  Sistem pengairan pelu ditingkatkan agar sawah dapat menerima air mengikut keperuan dari peringkat awal semaian sehingga hampir menuai.  Bentuk petak sawah yang seragam, rata dan sederhana besar dalam bentuk empatsegi bujur sesuai untuk penanaman. Kesemua infra mestilah diselenggara dengan baik agar dapat berfungsi dengan sempurna untu penanaman, amalan aronomi dan post harvest.

Key Check kedua adalah Tahap Infra Ladang yang sesuai untuk memberikan tahap pertumbuhan ladang yang sempurna. Kecekapan air keluar dan masuk pada waktu kritikal amat penting untuk pertumbuhan pokok padi.  Pemeriksaan infra sawah perlu dijalankan setiap waktu bagi mempastikan kecekapannya. Penggunaan Benih Padi Sah dari varieti yang di syorkan merupakan Key Check dalam  peningkatan hasil padi. Benih merupakan input asas untuk mendapatkan penghasilan padi seperti varieti disyorkan (MR219, MR220) yang didapati daripada pembekal benih yang diiktiraf. Benih padi mempengaruhi faktur pengeluaran dimana Kualiti Benih yang menepati piawaian amat kritikal.

Gunakan Varieti Padi yang terpilih dan disyorkan untuk ditanam. Varieti padi berubah mengikut lokasi, musim penanaman, kategori benih dan jenis tanah serta kaedah pengurusan sawah. Lazimnya sesuatu jenis varieti padi hanya bertahan untuk beberapa tahun atau musim penaman sahaja dan jarang melebihi dari 10 - 15 tahun. Setiap jenis mempunyai potensi hasil yang berbeza, ketahanan terhadap serangan perosk dan penyakit serta jangkamasa kematangan yang berbeza. Keycheck ke lima adalah tahap Kerja-kerja Penyeian Tanah di peringkat awal. Kerja membajak, meratakan tanah dan melembutkan permukaan sawah penting untuk pemeridian yang sempurna. Permukaan tanah rata penting menentukan kadar percambahan biji benih dan faktur pengurusan air yang cekap terutama ketika Terbit Tangkai (Panicle initiation)

FAKTUR PENINGKATAN HASIL...PERLU DIJAGA...
ADA FAKTUR ASAS.... FAKTUR MENGURUS JUGA...
BENIH BERKUALITI.. PARAS TANAH PERLU RATA...
VARIETI DISYORKAN... BENIH SAH DI GUNA...

By
M Anem
Sawah Ring, Muar,
Johor, Malaysia.
(11 Ramadan 1433H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...