Support My Blog

Thursday, July 26, 2012

SERANGGA PEROSAK KOKO 2


KOKO (Theobroma cacao) merupakan sejenis tanaman yang masih di tanam di Malaysia terutama di Sabah dan Pahang serta Perak dan Johor. Keluasan tanaman koko di negara kita telah berkurang daripada 420,300 hektar pada tahun 1990 kepada hanya seluas 20,554 hektar pada tahun 2011. Kebanyakan kawasan tanaman koko sama ada oleh sektor estet atau pekebun kecil telah bertukar kepada tanaman industri yang lain terutama kepada tanaman kelapa sawit (Elaeis guineensis). Pengeluaran buah koko dan biji koko telah jauh berkurang akibat perubahan kepentingan tanaman tersebut didalam sektor pertanian negara kita. Peranan Lembaga Koko Malaysia (LKM) untuk membangunkan semula tanaman koko menghadapi banyak cabaran terutama untuk mengembalikan kepercayaan petani dengan masaalah serangan Ulat Pengorek Buah Koko (UPBK) yang telah pun memusnahkan industri ini. Artikel petang sabtu ini saya menulis beberapa jenis serangga yang menyerang tanaman koko dalam 'Anim Agro Technology' bagi bacaan anda semua.


Serangga Perosak koko seterusnya adalah Kepinding Nyamok (Helopeltis theobromae Miller). Kepinding nyamok dewasa mempunyai ukuran 6.0 - 7.1 mm panjang dan akan menyerang buah koko dengan menghisap cairan pada putik nuah koko. Tanda atau simptom serangan dimana terdapat bintik-bintik hijau basah pada buah koko yang kemudian menjadi tompok2 warna hitam yang keras dan bentuknya menimbul. Akibatnya pertumbuhan buah akan terbantut dan putik buah yang diserang akan layu seperti hangus dan mati. Pemerhatian saya di Melaka dulu mendapati berlaku juga serangan pada bahagian pucuk masi muda terutama ketika masa kekurangan buah pada pokok. Akibatnya pucuk yang diserang akan layu dan akhirnya akan mati.


Kawalan dengan amalan agronomi ladang iaitu sentiasa membuat cantasan agar kanopi pokok tidak lembab atau tidak gelap. Kaedah biologi dalam IPM untuk mengawal serangga ini adalah dengan memelihara sejenis Semut Hitam (Dolichoderus thoracicus) yang memakan nyamuk atau kepiding ini. Sediakan sarang untuk semut ini pada dahan koko dari daun-daun kering koko atau sebarang daun dan ambil koloni semut ini untuk tinggal didalamnya. Kawalan dengan racun serangga seperti deltamethrin, cypermetgrin atau dimethoate yang disembur pada waktu lewat petang untuk mmbunuh nimfa dan serangga dewasa yang mulai aktif pada waktu malam.


Serangga ketiga yang menyerang koko adalah Kumbang Koboi (Apogonia spp atau Adoretus sp) yang menyerang bahagian daun muda koko. Kumbang dewasa mempunyai ukuran 9 - 11 cm panjang berwarna hitam gelap (Apogonia) sementara warna coklat (Adoretus). Kumbang ini makan daun muda pokok koko terutama yang baru ditanam pada malam hari. Semasa membuat pemantauan penanaman koko dulu memang kumbang ini menjadi masaalah di kebun. Kawalan anakbenih semaian dalam tapak semaian dengan memasang jaring pelindung tanaman dan anak pokok diladang boleh di pasang pelepaah kelapa atau plastik dikeliling pokok sebagai pelindung. Semburan dengan racun kimia seperti cypermethrin boleh dijalankan jika kawalan secara amalan agronomi kurang berkesan atau pada tahap serangan serius.


KUMBANG KOBOI... MAKAN DAUNNYA....
MENYERANG MALAM... PAGI NAMPAK ROSAKNYA...
NYAMUK HELOPELTIS.... HANGUSN PUTIKNYA....
BUAT KAWALAN .. TINGKATKAN HASILNYA...


By,
M Anem
Merlimau, Melaka,
Malaysia.
(8 Ramadan 1433H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...