Support My Blog

Wednesday, July 25, 2012

SERANGGA PEROSAK KOKO 1

KOKO (Theobroma cacao) merupakan sejenis tanaman yang masih di tanam di Malaysia terutama di Sabah dan Pahang serta Perak dan Johor. Keluasan tanaman koko di negara kita telah berkurang daripada 420,300 hektar pada tahun 1990 kepada hanya 20,544 hektar pada tahun 2011 seperti Laporan Tahunan Lembaga Koko Malaysia (LKM). Kebanyakan kawasan tanaman koko sama ada oleh sektor estet atau pekebun kecil telah bertukar kepada tanaman industri yang lain terutama kepada tanaman kelapa sawit (Elaeis guineensis). Pengeluaran buah koko dan biji koko telah jauh berkurang akibat perubahan kepentingan tanaman tersebut didalam sektor pertanian negara kita. Peranan Lembaga Koko Malaysia (LKM) untuk membangunkan semula tanaman koko menghadapi banyak cabaran terutama untuk mengembalikan kepercayaan petani dengan masaalah serangan Ulat Pengorek Buah Koko (UPBK) yang telah pun memusnahkan industri ini. Artikel petang sabtu ini saya menulis beberapa jenis serangga yang menyerang tanaman koko dalam 'Anim Agro Technology' bagi bacaan anda semua.

Terdapat 3 jenis serangga yang merosakkan tanaman koko di Malaysia iaitu Ulat Pengorek Buah Koko, Kepiding Nyamok dan Kumbang Koboi. Serangga yang paling di takuti adalah Ulat Pengorek Buah Koko (UPBK) yang nama saintifiknya Conopormorpa cramella (Snell). Kupu-kupu dewasa berukuran  8 mm panjang dan 12 mm lebar (Lihat foto sebelah). Kupu-kupu ini berwarna coklat kehitaman seakan-akan warna kulit pokok koko.Serangga ini yang saya dapat lihat di pokok lazimnya aktif pada waktu malam untuk terbang dan bertelur pada kulit buah koko. Telur yang menetas akan menjadi larva dimana kemudian akan masuk didalam buah diantara biji koko. Simptom serangan dimana terdapat najis warna keperangan didalam buah apabila dibelah. Serangan yang teruk menyebabkan biji koko melekat , tidak boleh dikeluarkan dari pod dan susah untuk dileraikan. Pertumbuhan biji koko pada buah yang diserang akan terbantut dan rosak. Larva yang keluar akan membentuk pupa dan membuat lubang kecil yang kelihatan pada permukaan buah. Akibatnya buah akan masak awal dengan tompok-tompok kuning pada kulitnya.

Kawalan ulat ini perlu dijalankan dengan sistematik melalui program bancian yang kerap untuk mengetahui status serangan. Pengutipan buah koko perlu dijalankan dengan kekerapan 10 - 14 hari untuk memutusan kitaran hidup UPBK. Jalankan cantasan dahan dan pokok agar ketinggian pokok tidak melebihi 4 meter atau tidak terlalu rimbun. Pokok yang mempunyai kanopi padat dan gelap menggalakkan lagi pembiakan kupu-kupu UPBK. Ketika selepas membelah buah, pastikan kulit buah di masukkan kedalam plastik dan diikat agar segara larva dan telur UPBK mati untuk kitaran hidup 14 hari.  Semburan dengan racun serangga boleh dijalankan sekiranya tahap serangan mencapai 10 - 15% semasa pemantauan di buat. Racun serangga jenis Cypermethrin atau Deltamethrin boleh digunakan bagi membunuh kupu-kupu dewasa. semburan hendaklah dihalakan di bahagian bawah dahan pokok sehingga cukup basah mengikut kadar pada label.
BERSAMBUNG PART 2....

ULAT PENGOREK KOKO (UPBK)... BAHAYANYA....
BERTELUR PADA BUAH...KELUAR LARVANYA....
BIJI KOKO MELEKAT ... SUSAH KELUARKANNYA....
PERLU DI KAWAL.... PANTAU KEHADIRANNYA....

By,
M Anem
Raub, Pahang,
Malaysia.
(6 Ramadan 1433H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...