Support My Blog

Monday, January 14, 2019

KEK LAPIS SARAWAK - SATU CATITAN

KEK LAPIS SARAWAK merupakan satu jenama produk kek yang mana kini menjadi ia telah kegemaran ramai terutama dihidangkan sewaktu Perayaan Hari Raya Puasa. Ada yang akan berkata 'Wow!..Kek Lapis Sarawak' apabila peminat kek dapat melihatnya kerana memang ia sungguh unik dan menawan (Sila lihat foto diatas). Kepada peminat selain daripada faktur rasanya yang enak ia juga menakjubkan dengan warna dan coraknya dimana lazimnya setiap lapisan kek dengan pelbagai perasa dan warna bila dicantumkan. Ia biasanya akan menjadikan seseorang tidak terkata membuka selera memakannya akibat dari rasa enaknya yang memang menyelerakan. Dari segi sejarah sebenarnya kek lapis Sarawak di perkenalkan kepada orang Sarawak daripada Indonesia sekitar tahun 1998. Kek Lapis Indonesia yang kini di ketengahkan semenjak era pemerintahan Belanda dan terkenal dengan nama lain seperti Kek Lapis Lengit iaitu Kek Lapis berempah dan Kek lapis Surubaya. Keunikan Kek Lapis Sarawak adalah hasil dari seni kraf tangan yang tinggi, keterujaan (passion), ketelitian, keunikan serta idea yang sangat kreatif tambahan pula dengan cara membakarnya yang berbeza-beza akan menghasilkan kek lapis yang cantik tersusun rapi dan menawan. Rasanya pula berbeza beza dan menakjubkan mengikut kreativiti pembuatnya. Kek Lapis Sarawak yang dihasilkan dengan pelbagai corak , rasa yang menarik bolih dibahagikan kepada tiga kategori yaitu kek Lapis Biasa , Kek Lapis Bercorak (Design) dan Kek Roll. Kini diantara Kek Lapis Biasa yang sungguh diminati ramai adalah Kek lapis Chocolate, Kek Lapis Masam Manis, Kek lapis Sisik Ikan, Kek Lapis Strawberry Chocolate, Kek Lapis Horlick dan Kek Lapis Prune. Manakala Kek Lapis Bercorak yang di impi impikan ramai adalah Kek Lapis Kenyalang , Kek Lapis Pua Kumbu , Kek Lapis Mami Jarum, Kek Lapis Matahari, Kek Lapis Tulip, Kek Lapis Tikar Mengkuang, Kek Lapis Kipas, Kek Lapis Tocang dan akhir sekali Kek Lapis Muhabatin. Kek Roll adalah kek dihasilkan mengikut perisa dan warna dan berbentuk kecil dan pelbagai corak. Kek Lapis Sarawak kini juga di hasilkan mengikut citarasa individu dengan ide ide kreatif untuk tujuan hadiah korporat, hadiah perkahwinan dan pertunangan serta hadiah harijadi. Artikel petang Jumaat ini dalam "Anim Agro Technology" saya menulis lagi artikel ke 5,050 mengenai catitan penulis blog mengenai kek lapis Sarawak yang mana ia memang manjadi satu legend kek pada hari ini dalam kategorinya.


Kini potensi Kek Lapis Sarawak sangatlah baik memandangkan Kek Lapis Sarawak sememangnya begitu popular di kalangan penduduk Bumi Kenyalang dan juga oleh pelancong tempatan terutama daripada Semenanjung Malaysia sehinggalah ke negara jiran termasuk Brunei Darussalam. Dari apa yang penulis blog lihat sendiri di premis membuat dan menjual kek ini, faktur seperti tahap keunikan reka bentuk, cara pembuatan di samping rasanya yang enak dan berbeza berbanding kek lapis biasa maka ia menjadikan kek lapis Sarawak sebagai ‘buah tangan’ yang wajib dibawa pulang oleh pelancong luar yang berkunjung ke negeri Sarawak (Sila lihat foto disebelah). Memandangkan Kek Lapis Sarawak mendapat tempat dan permintaan tinggi daripada Semenanjung maka Kerajaan negeri Sarawak telah mengistiharkan Kek Lapis Sarawak sebagai “Signature Product Sarawak" pada 20 Januari 2008 yang mana pengistiharan ini telah di sempurnakan olih Datin Fatimah Abdullah, Menteri Di Jabatan Ketua Menteri Sarawak. Dalam pada itu terdapat beberapa jenis bahan asas yang sering digunakan dalam pembuatan kek jenis ini. Antara bahan-bahan tersebut ialah tepung gandum, gula, lemak dan telur. Dalam pada itu perlu difahami apakah fungsi bahan-bahan ini yang mana setiap satunya memainkan peranan penting untuk menghasilkan sebiji kek yang enak dan menyelerakan. Kepakaran seseorang dan kreativiti serta kesabaran akan mampu menghasilkan kek yang baik dan menjadi kesukaan peminat kek Sarawak. Selain itu kini jangkamasa ketahanan penyimpanan kek ini juga menjadi aspek penting didalam produk kek ini untuk maju lebih jauh.


Membuat Kek Sarawak menggunakan bahan utama iaitu Tepung Gandum dimana didalam pembuatan kek lazimnya tepung yang sering digunakan adalah tepung protin rendah (low protein) seperti tepung kek seperti jenis Tepung superfine, Red Rose dan sebagainya (Sila lihat foto disebelah). Anda boleh gunakan tepung gandum biasa (serbaguna atau tepung protin sederhana) tetapi teksturnya lebih kasar berbanding jika menggunakan tepung protin rendah yang menjadikan kek lebih halus.  Tepung gandum berfungsi sebagai agen untuk penyerap cecair dari telur atau air dan membentuk struktur yang kukuh membuat kek itu. Tanpa tepung yang cukup maka kesannya kek menjadi lembik seperti puding. Bahan Gula yang digunakan pula berfungsi memberikan rasa manis dan melembutkan adunan. Ada juga sesetengah kek yang mempunyai kandungan gula yang tinggi agar ianya menjadi pengawet semulajadi supaya kek tahan lebih lama seperti jenis Kek buah. Dalam kek mentega pula gula perlu juga dicampur dengan mentega dan dipukul hingga kembang dan gebu. Gula ini membantu lemak memerangkap sel-sel udara yang penting untuk menaikkan adunan kek nanti. Dalam kek yang menggunakan kaedah membuih (foaming method) seperti membuat kek span pula bahan seperti gula akan membantu menstabilkan buih-buih telur supaya mudah digaul dengan bahan-bahan lain seperti tepung gandum. bahan ke 3 adalah Lemak dimana lazimnya dalam teknik pembuatan kek jenis lemak yang digunakan adalah seperti mentega atau majerin. Lemak berfungsi dalam melembut dan melincirkan glutin dalam tepung dan menjadikan kek lembut dan halus. Dalam kek mentega biasanya lemak yang digunakan adalah dalam bentuk pepejal seperti mentega atau majerin. Untuk mendapatkan kek yang lebih sedap maka sebaiknya mentega adalah dicadangkan tetapi kebanyakan pengusaha bakeri mencampurkan mentega dan majerin untuk menjimatkan kos dan volume yang lebih baik bagi kek tersebut.Lemak ini dipukul bersama gula untuk memerangkap sel-sel udara dan menjadikan ia ringan dan gebu. Lemak yang digunakan dalam kek span adalah dalam bentuk cecair samada mentega cair, majerin cair atau minyak masak. Ia memberi kelembutan dan kelembapan kepada kek. Dalam membuat kek memang memang tidak boleh tiada bahan TelurTelur berperanan menyebatikan semua adunan dan memberikan kelembapan kepada kek. Dalam kek mentega, telur yang merupakan cecair membantu menyebatikan mentega dan gula . Ia juga membantu mencairkan gula . Dalam kek span, telur adalah sumber penaik yang utama dimana sel-sel udara yang terperangkap dalam buih-buih telur itu akan mengembang apabila dibakar. Proses ini akan menaikkan kek dan menjadikan ia kembang dan gebu. Telur juga menyediakan rasa lemak dan warna kuning kepada kek. Terdapat banyak lagi bahan-bahan tambahan yang dimasukkan untuk memberikan perbezaan rasa dan warna kepada kek lapis Sarawak seperti rempah ratus dan coklat.


Beberapa tips dan kaedah dalam membuat Kek Lapis Sarawak pelu dilakukan bagi mendapatkan kualiti yang hebat. Perkara seperti membersihkan Ketuhar merupakan rutin yang mesti dijalankan kerana selepas ketuhar digunakan biarkan ia sejuk. Selepas itu bersihkan ketuhar dari kotoran dan habuk yang melekat dengan menggunakan air sabun pencuci pinggan dan kain buruk kemudian di keringkan dengan kain lap yang bersih. Dalam pada itu aktiviti melembutkan bahan mentega perlu dilakukan. Sebaiknya bahan mentega atau krim keju hendaklah dikeluarkan 30 minit sebelum digunakan agar ia lembut dan mudah diputar. Perkara lain yang mesti dibuat seperti membersihkan telur ayam. Sebaiknya telur yang hendak digunakan dibersihkan dari kotoran agar tidak masuk dalam adunan kek. Perlulah mengeluarkan telur dari peti sejuk 1 jam sebelum digunakan. Dalam pada itu perlu memilih loyang pembakar yang juga bersesuaian dengan jenis kek yang hendak dibuat. Sebaiknya gunakan loyang pembakar jenis aluminium dan saiznya perlu sesuai dengan resepi. Boleh guna yang bulat atau jenis loyang empatsegi yang saiznya sesuai. Bagi elakkan kek ini melekat pada loyang sebaiknya perlulah menggunakan bahan seperti mentaga yang disapukan pada loyang dan ada lapik kertas serap minyak. Gunakan berus pastri untuk menyapu mentega. Ketuhar atau oven yang hendak digunakan mesti dipanaskan mengikut suhu yang dikehendakki. Sebelum membakar kek atau biskut mesti dipanaskan ketuhar kepada 180 celcius selama 15 minit. Dalam pada itu pstikan untuk menggunakan tepung yang paling sesuai dengan jenis masakan anda.Jika membuat kek gunakan tepung kek dan jika membuat roti pula gunakan tepung roti. Tips penting juga adalah sepeti pelunya mengayak tepung. Ini kerana kebanyakan resipi menghendaki kita mengayak tepung sebelum mengadun. Tujuannya adalah untuk memasukkan seberapa banyak udara ke dalam tepung agar kek menjadi ringan dan gebu. Perkara penting juga seperti untuk menyejukkan kek sebelum dipotong. Disyorkan untuk menggunakan jenis pisau tajam atau pisau bergerigi untuk memotong kek agar tidak berderai. Jika hendak memotong kek buah sebaiknya disejukkan kek semalaman dalam peti sejuk agar ia keras. Kemudian potong dengan pisau jenis yang bergerigi untuk mengelakkan buah terkeluar. Cara untuk menyimpan kek agar tahan lama adalah denan membalut dengan kertas aluminium dan kemudian dimasukkan dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti sejuk. Kek span dan mentega tahan 1 minggu. Kek lapis ini biasanya boleh bertahan selama satu bulan. Semuga anda semua mendapat info berguna mengenai kek lapis dari blog anim agro technologi kali ini. Wasallam!!!....
MEMBUAT KEK... KEK LAPIS JUGA...
BERWARNA WARNI... KREATIF DIA...
BAHAN BERKUALITI... PERLU ADA...
TIPS MEMASAK... PERLU DI UTAMA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 701 Suite, Pullman Hotel Kuching,
Kuching, Sarawak,
Malaysia.
(4 JamadilAwal 1440H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...