mobile ads

KLIK SAYA SOKONG BLOG

Monday, May 28, 2018

TANDUK RUSA - APA GUNANYA? (Part 1)

TANDUK RUSA (Keluarga Cervidae) merupakan satu produk yang dihasilkan oleh penternak rusa selain daripada untuk penghasilan daging, najis, kulit dan sebagainya. Dlm beberapa usaha menternak rusa, dinegara kita belum ada yang bertahap komersil dimana hanya ada beberapa usahawan rusa yang kurang dipromosikan. Rusa Sambar merupakan spesis rusa yang paling sering diternak dinegara kita selain daripada Rusa Import lain. Rusasambar, atau  menjangan (deer) adalah haiwan mamalia pemamah biak  (ruminan) yang termasuk keluarga Cervidae. Salah satu ciri khas rusa adalah adanya antler (tanduk rusa) dimana selalunya tanduk keluar hasil dari proses lama iaitu berlaku pertumbuhan tulang yang berkembang setiap tahun atau aktif biasanya pada musim panas. Tanduk rusa terhasil pada terutama pada rusa jantan (walaupun ada beberapa sebab pengecualian). Sebenarnya terdapat sekitar 34 spesies rusa di seluruh dunia yang terbahagi menjadi dua kelompok besar iaitu Kelompok Lama iaitu Muntiacinae dan Cervinae serta kelompok rusa dunia baru iaitu Hydropotinae dan juga Odocoilinae. Dari beberapa rujukkan didapati ada beberapa jenis rusa yang perlu kita kenali iaitu Rusa Sika (Cervus nippon)Rusa Sambar (Cervus unicolor)Rusa Merah (Cervus elapus)Rusa Wapiti atau ElkRusa Fallow (Dama-Dama)Rusa Cital (Axs-Axis) dan juga Rusa Timor atau exotic (Cervus timorensis). Daging rusa yang juga dipanggil sebagai venision merupakan sejsni daging premium yang harganya memang mahal di Malaysia sekitar RM40 - RM50 sekilogram bergantung kepada jenis daging. Itu pun agak susah untuk mendapatkan daging rusa segar dipasaran biasa dan hanya ada beberapa outlet sahaja menjualnya. Tanduk rusa pula memang salah satu produk yang kini dijual dalam banyak kategori untuk dimenafaatkan terutama dari segi kesihatan. Bagaimana pun lebih banyak tanduk rusa yang digantung didinding rumah orang kaya dan pemburu sebagai hiasan. Artikel malam Sabtu ini say amenulis dala blog ''Anim Agro Technology'' mengenai tanduk rusa dan khasiatnya selepas melawat ladang rusa Datuk Yap di Keningau, Sabah dan mendapat buahtangan satu tanduk rusa kecil darinya untuk kenangan.


Lawatan keladang ternakan lembu tenusu, ladang nanas dan penternakan ikan tilapia dalam kolam konkrit di kebun Datuk Yap tidak lengkap kalau tidak melihat sekali ternakan rusa. Rusa yang diternak ada berpuloh ekor diberi makan rumput napier dan pelbagai makanan tambahan lain. Rusa ini diternak untuk penghasilan daging dan tanduknya. Tanduk rusa ini dipotong setiap 6 bulan atau satu tahun mengikut umur dan juga panjang tanduk. Ia akan dipotong menggunakan mesin pemotong khas dan semua tanduk-tanduk ini akan dikumpulkan untuk dijadikan hadiah kepada rakan dan taulan yang berkunjung keladang beliau. Penulis blog dapati tanduk rusa ini amat keras dan sesuai untuk dibawa pulang (Sila lihat foto disebelah). Bagaimana pun dakwanya tanduk rusa segar yang dihasilkan ini amat berkhasiat dan ada penduduk tempatan yang datang untuk membelinya bagi kegunaan kesihatan. Tanduk rusa ini sebenarnya berharga sama ada untuk kegunaan kraftangan atau pun sebagai makanan kesihatan. Menurut pemilik rusa ini jika ada tanduk rusa yang patah dan jatuh diatas tanah pun nanti rusa lain akan memakannya. Ini menunjukkan tanduk rusa pada pemerhatiannya memang mempunyai kehebatannya yang tersendiri. 


Rusa memang telah terkenal akan bahagian tanduknya berbanding dengan tanduk daripada haiwan lain. Sebenarnya mungkin pernahkah kalian menyentuh binatang bertanduk?. Jika pembaca pernah melakukannya sudah pasti ia perkara sangat kagum sebab lazimnya bahagaian tanduk haiwan hanya muncul dari binatang berbulu serta berkulit lembut tetapi tanduknya ternyata keras seperti batu. Kita juga boleh membandingkan tanduk dengan kuku. Kuku keras yang keluar dari kulit jari kaki dan tangan biasanya untuk pelbagai kegunaan haiwan tersebut. Sebenarnya pertumbuhan tanduk binatang mirip dengan pertumbuhan kuku cuma ia lebih tebal, lebih keras, dan lebih besar. Ketika proses pertumbuhan lazimnya tanduk tertutup oleh lapisan kulit. Semasa tanduk tumbuh sempurna maka uratnya terputus sehingga tidak dapat lagi memberi rasa pada lapisan kulit tersebut. Pada masa ini juga lazimnya rusa menggaru-garu kulitnya dengan menggosokkan hujung tanduknya pada benda keras sehingga struktur tulang mucul. Setelah berumur enam tahun biasanya tanduk boleh tumbuh sempurna. Setelah itu akhirnya bahagian tanduk rusa akan perlahan-lahan rosak jika tidak dipotong. Panjang, bentuk dan jumlah cabang tanduk rusa berbeda-beda antara satu dengan yang lain (Sila lihat foto disebelah)Timbul persoalan kenapa haiwan rusa memiliki tanduk disebabkan ia adalah sejenis senjata untuk dari serangan musuh. Kadang-kadang hanya melihat tanduknya sahaja maka seekor pemangsa akan meninggalkan rusa seorang diri. Bila ada tanduk dibahagian kepala maka mereka dapat melindungi diri dan kawan-kawannya. Selain bermanfaat bagi rusa itu sendiri, ternyata ada manfaat lain yang dapat kita ambil yaitu sebagai obat alternatif. tanduk rusa dikenal berfungsi untuk tujusn menghangatkan dan memperkuat tubuh, menambah darah, dan daya pikir, memperkuat otot dan tulang, serta didakwa menghilangkan keletihan. Tanduk rusa boleh rawat pening kepala, gangguan pendengaran, mata rabun, tulang sakit, masaalah ejakulasi awal, mengatasi kencing batu dan kudis serta memperkuat kandungan bayi.


Dalam pengubatan tradisional penulis blog ada merujuk beberapa perkara mengenai kegunaan tanduk rusa. Ada juga dilaporkan dimana selain daging rusa, bahagian lain yang ada dimenafaatkan seperti ekor, darah, janin, dan alat kelamin rusa jantan juga sering dimanfaatkan. Dalam perubatan China pula tanduk rusa ini dipanggil sebagai 'Lu Yung' yang menjadi bahan perubatan tradisional.  Ini kerana dalam ilmu perubatan tradisional China (Traditional Chinese Medicine) didakwa kandungan yang terdapat dalam tanduk rusa dapat menjadi tonik bertenaga yang menghangatkan dan membuat jantung serta sistem pembuluh darah menjadi sihat. Para pakar TCM seringkali menggunakan tanduk rusa untuk meningkatkan jumlah darah dan khususnya dalam menangani kes-kes anemia yang timbul selepas kemoterapi. Disebabkan oleh pertumbuhan tanduk rusa yang cepat maka bahan ia juga dipercayai dapat meningkatkan pertumbuhan sel darah merah Monoacetyldiglycerides yang merupakan komponen yang terdapat dalam tanduk. Peranan ini amat ditakini oleh saintis berkait dengan merangsang pada sumsum tulang dan sel-sel darah merah. Dalam kajian lanjut dilaporkan bahawa suplemen tanduk rusa membuktikan kemampuannya dalam meningkatkan kekuatan otot jantung, menstabilkan rythm jantug dan mengatur tekanan darah. Tanduk rusa ternyata juga dapat digunakan untuk menjadi salah satu alternatif dalam mengatasi Osteoporosis (pereputan tulang). Mungkin ini akibat kandungan glucosamine, chondroitin, dan kolagen yang begitu tinggi. Sila baca artikel mengenai kegunaan tanduk rusa dalam anim agro technoloy Part 1 da Part 2. Wasallam!!!...
BANYAK CABANG... ITU TANDUK RUSA...
PELBAGAI SPESIS... IANYA ADA HARGA...
TANDUK SEGAR... BOLEH DIUJI RASA...
BANYAK KHASIAT... ARTIKEL DIBACA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist Expert,
Bandar Baru UDA, Johor Bahru,
Johor, Malaysia.
(12 Ramadan 1439H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...