Support My Blog

Saturday, May 26, 2018

SERANGAN RUMPAI SALVINIA DI SABAH

RUMPAI TERAPONG GERGASI SALVINIA (Salvinia molesta) merupakan ancaman terbaru yang sedang dikawal di Malaysia khususnya di Sabah. Rumpai dari keluarga Salviniaceae ini merupakan rumpai yang terapong diatas permukaan air terutama air tawar dan kini dilaporkan telah muda dijumpai dikawasan air payau dan air masin juga. Terdapat banyak spesis rimpai Giant Salvinia ini daijumpai aiaitu dikenalpati sebagai Salvinia auriculata, Salvinia biloba, Salvinia cucullata, Salvinia hastata, Salvinia herzogii, Salvinia minima, Salvinia molesta, Salvinia natans, Salvinia nymphellula, Salvinia oblongifolia, Salvinia radula dan juga Salvinia sprucei. Nama Salvinia ini pula diberikan kepada seorang saintis bernama Anton Maria Salvini pada kurun ke 17 dahulu iaitu berbangsa Itali. Kemudian pada tahun 1754 dikenalpasti sebnayak 12 spesis terdapat dimana sebaahagiannya adalah jenis hibrid. Rumpai iin dikaitkan juga dengan jenis pakupakis (ferns) termasuk kuga tumbuhan jenis Azolla yang terapong pada permukaan air walau pun gebusny adalah berbeza. Salvinia sama seperti fern yang lain akan menghasilkan spora berbagai saiz yang juga bersifat Heterosporous. Sifat pertumbuhan beberapa spesis yang sangat agressif dipermukaan air di tasik, perparitan, sungai, lopak dan sistem saliran dilapor telah menyebabkan gangguan habitan semulajadi seperti tersumbat (choked), kehidupan haiwan akuatik, perubahan kualiti air dan sebagainya. Dari segi taburan pula ia telah dilaporkan berada dikawasan beriklim tropika seperti di Amerika Utara, Mexico, Hindia Barat, Amerika Selatan, Euroasia, Amerika Tengah, Afrika, Madagascar dan juga Borneo Selatan. Beberapa tahun dahulu rumpai Salvinia hanya dikesan dibeberapa daerah di Sabah tetapi terkini dengan menggunakan teknologi satelit dilaporkan ia telah dijumpai hampir diseluruh negeri Sabah kecuali dibeberapa kawasan pendalaman. Artikel subuh ini saya menulis dalam blog ''Anim Agro Technology'' mengenai rumpai berbahaya yang perlu dikawal kerana ia mengancam ekosistem terutama dalam bidang pertanian. Kebanyakan info hasil dari pembacaan penulis dan pembentangan kertas oleh Jabatan Pertanian Sabah dan massmedia berkaitan. 


Dalam mengenali rumpai ini, pakar di Jabatan Pertanian Sabah telah kenalpasti dimana pertumbuhannya mempunyai 3 fasa iaitu Fasa Pertama, Fasa Kedua dan Fasa ke 3 seperti foto yang diatas. Pada fasa pertama rumpai ini mempunyai daun berwarna hijau dan bersaiz kecil dengan berukuran 0.5 - 10 mm sahaja. Kemudian daun yang berwarna hijau ini pada fas kedua aakan membesar sehingga ia berukuran kurang 10 mm dengan bentuk yang mula melengkong. Akhirnya pada fasa ke 3 tumbuhan ini akan daun yang berlapis-lapis dengan warna hijau keperangan dan ukuran sekitar lebih 20 mm dengan tumbunya yang menegak. Kawasan infestasi paling teruk dari penelitian Jabatan Pertanian Sabah adalah sekitar Kinabatangan dengan keluasan terjejas seluas 14.56 hektar elibatkan 12 lokasi diikuti dengan beberapa lokasi lain seperti di Beaufort/Menumbuk (15 lokasi/3.35 hektar), Papar (6 lokasi/6.45 ha), Sandakan (5 lokasi/2.8 ha), Tongod (5 lokasi/5.2 ha) dan 10 lokasi lain seluruh Sabah (Sumber: Laporan ststu infestasi rumpai Salvinia di Sabah, Jabatan Pertanian Sabah 2018). Tumbuhan kecil yang sangat cepat membiak ini mempunyai sistem akar menjalar (cerrping stems), bercabang serta mempunyai keupayaan terapong dan mudah bergelak mengikut aliran arus air. Antara agen pembiakan rumpai ini dikenapasti adalan manusia sendiri (mereka menjual rumpai ini untuk kegunaan akuarium ikan), kerbau, buaya, aliran arus air dan beberapa lagi.



Selain ia terdapat didalam kawasan permukaan air biasa terkini rumpai ini sudah dikesan dikawasan sawah padi di Kg Kasapan, Kota Belud. Keujudan rumpai ini dikawasan sawah padi pastinya menjadi ancaman kepada pesawah untuk mengawalnya kerana ia mampu menyerap baja, mengambil ruang serta kos untuk mengawalnya juga tinggi. Kehadiran rumpai ini disawah padi didapati mengurangkan produktiviti padi dikawasan sawah. Beberapa kawasan tasik dilaporkan sudah dipenohi dengan rumpai ini sehinggakan ia tidak kelihatan seperti permukaan tasik sebaliknya semuanya berwarna hijau seperti daratan sahaja (Sila lihat foto disebelah). Ini seerusnya aakan juga
menyebabkan kualiti air didalam lopak atau tasik ini akan menjadi rendah kualiti dimana kandungan oksijan didalam air menjadi rendah. Keadaan ini akan memberi kesan kepada hidpan seperti ikan yang tidak cukup oksijan dan belakan makanan didalam air. Ikan-ikan dilaporkan menjadi semakin berkurangan akibat keujudan rumput salvinia dipermukaan air dengan teruk. Hidupan akuatik lain seperti biawak, buaya, udang, ikan, memerang, ular dan sebagainya telah dilaporkan berkurangan dan terjejas apabila rumpai ini telah infestasi dikawasan seperti ini.


Jabatan Pertanian Sabah kini berjaya mengenalpasti satu kaedah untuk mengawal infestasi rupai Salvinia  ini dengan mencari kumbang yang memakan rumpai ini. Pasukan petugas khas telah ditubuhkan dan mencari kumbang ini diseluruh negara mencari agen biologi mengawal rumpai Salvinia molesta dan dimana mereka akhirnya hanya menjumpai kumbang ini berada di Empangan Tasik Durian Tunggal, Melaka. Usaha eran dilakukan dan beberapa ratus ekor dan dikutip dan dibiakkan di Sabah. Memang mencari kumbang biologi yang dikenali dengan nama Crytobagous salvinae ini amat mencabar kerana pasukan ini memeriksa kawasan luas untuk mengutipnya (Sila lihat foto disebelah). Pasukan khas ini telah membuat kajian mengenai marfologi, marfologi, epidermiologi, ekologi, kaedah kawalan, pemuliharaaan dan juga pembiakan kumbang ini secara sistematik. Kajian ini melibatkan 5 orang saintis dengan memerlukan kepakaran dan kesabaran yang tingii sebelum ianya dikenalpasti sebagai salah satu kaedah kawalan biologi yang mampu mengatasi masaalah ini. Walau pun hasil penggunaan kumbang yang memakan daun rumpai salvinia ini masih dalam kajian tetapi ia setidak-tidaknya mampu untuk mengurangkan kadar perebakkan rumpai yang menyerang kawasan perairan di Sabah. Sebagai tumuan awal bagaimana rumpai ini dikelaskan sebagai merbahaya dilaporkan bilangan hari yang diperlukan oleh rumpai salvini a ini memerhi ruang 1 meter pesegi hanya mengambil masa 60 hari sahaja. Bilangan hari yang diambil untuk peringkat primary kepada peringkat secondary adalah 60 hari sahaja. Peringkat pertumbuhan secondary akan berlaku sebaik sahaja keseluruhan permukaan air ditutup atau dipenohi rumpai ini. Bilangan hari yang diperlukan untuk memenuhi 1 meter persegi (1m3) dengan Salvinia peringkat tertiary adalah hanya 100 hari sahaja. Kini Jabatan Pertanian Sabah telah bekerjasma dengan banyak pihak termasuk NGO, laporan Media dan organisasi tempatan untuk melakukan kawalan dan kempen kesedaran mengenai infestasi dan kawalan rumpai ini. Beberapa aktiviti menjual rumpai ini dijaja juga dibuat kawalan agar ia tidak terus membiak. Semuga laporan dalam artikel ini memberi info berguna kepada anda pembaca blog anim agro technology semua Termakasih kepada Pn Hjh Julia yang berkongsi maklumat untuk saya menulis artikel ini. Wasallam!!!..
RUMPAI MERBAHAYA... NAMA SALVINIA...
CEPAT MEMBIAK... DISABAH IA BERADA...
KUMBANG KECIL... DIKENALPASTI UPAYA...
KAWAL SEGERA.... KESEDARAN BERMULA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Jalan Cendana, Taman Cendana,
Bandar Melaka, Melaka,
Malaysia.
(6 Ramadan 1439H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...