KLIK SAYA SOKONG BLOG

Friday, October 14, 2016

ANGKUT-ANGKUT

ANGKUT-ANGKUT (Eumenes coarcatus) merupakan sejenis serangga dari keluarga Vespidae (dulu ia digelar keluarga Euminidae) iaitu serangga berwarna unik yang diberi nama kerana sifatnya semulajadinya yang suka mengangkut tanah disekelilingnya untuk dijadikan sarang. Angkut-angkut ini dipanggil 'Portter Wasps' ini merupakan sejenis TABUAN yang menyengat dan adalah jenis berbisa sengatannya. Saya ketika zaman kanak-kanak dahulu saya sangat takut dengan serangga ini dengan warna badan yang hitam berbelang kuning dan mempunyai organ penyengat dibahagian belakangnya (Hornet). Dalam membuat banyak rujukkan mengenai serangga ini, penulis dapati serangga ini terdapat dibanyak kawasan tropika diseluruh dunia dengan ada lebih daripada 200 spesis. Terdapat berbagai saiz, warna, koloni dan sebagainya bagi kumpulan tabuan jenis 'angkut-angkut ' ini yang kebanyakannya membuat sarang untuk ia tinggal dan bertelur. Warna spesis yang ada adalah hitam, kuning, merah atau kombinasi diantaranya. Laporan saintid menunjukkan ada warna-warna bercampur termasuk ada yang berwarna metalik. Walau pun serangga ini ada dikatakan menyengat, angkut-angkut selalunya mengunjungi bunga untuk mendapatkan nektar sebagai makanannya dan perkara ini juga membantu didalam proses pendebungaan tumbuh-tumbuhan dikawasan keliling kita. Artikel petang Sabtu ini sambil mendengar celoteh MC yang melalak mengendalikan Majlis Kenduri Kahwin depan rumah saya di Putrajaya saya teruskan untuk menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai serangga angkut-angkut yang mungkin anda jumpa tetapi tidak kenal sebagai satu bahan bacaan dan rujukkan anda semua.


Serangga angkut-angkut ini suka terbang dan hinggap dikawasan tanah yang lembap atau tanah lumpur dimana kemudian ia akan terus mengangkut tanah tersebut untuk dibuat sarang. Sarang serangga jenis ini yang dibina benyak bentuk seperti bulat seperti bentuk tempayan (Lihat foto sebelah) dimana akan mempunyai satu pintu untuk serangga angkut-angkut ini keluar dan masuk. Lazimnya sarang tanah ini dibina dikawasan terlindung seperti dibawah rumah-rumah kayu di kampong, lubang kayu, bawah daun besar yang terlindung daripada hujan dan beberapa lokasi lain. Didalam lubang ini angkut-angkut betina akan bertelur setelah mengawan didalam sarang secara sistematik. Kemudian ia akan mejaga dan membiakan anaknya sehingga ia keluar dari sarang dan mampu terbang. Apabila sarang tanah tersebut dipecahkan (Lihat foto bawah sekali), kita akan dapat melihat dimana terdapat telur atau serangga dengan jumlah antara 1-2 ekor didalamnya. Bilangan sarang tanah yang dibina oleh angkut-angkut ini sama ada satu atau dalam jumlah yang banyak dimana kelihatan anak-anaknya akan keluar dari sarang yang berlainan. Tabiat ini jika diteliti memang sungguh unik serangga ini.


Angkut-angkut adalah jenis tabuan yang juga merupakan serangga PEMANGSA (Predator). Penelitian penulis mendapati walau pun ia mengunjungi bunga dan ia menyedut nektar atau manisan pada bunga, ia juga sering menyerang serangga seperti Lebah madu (Apis cerana) atau Lebah Import (Apis mellifera) atau Kelulut (Trigona itama) untuk menyedut manisan daripada badan lebah atau kelulut yang terbang keluar dan masuk dalam haif atau log kayu. Angkut-angkut juga penulis lihat akan menyerang haif lebah yang hampir dengan rumahnya. Penulis juga beberapa kali menjumpai koloni lebah diserang angkut-angkut sehingga menyebabkan koloni lebah boleh lari atau pindah disebabkan sekumpulan angkut-angkut yang selalu menganggu di Kuantan, Merlimau dan juga di Sabak Bernam. Serangga angkut-angkut ini juga menyerang serangga mangsa lainn dengan menyengat dan ini menjadikan mangsa akan 'paralysed' seperti larva kumbang, labah-labah dan cartepillars. Apabila mangsa tersebut sudah diserang dan lemah ma ia akan terus membawanya balik kesarang untuk dijadikan makanan kepada anak-anaknya. Kebisaan sengatan angkut-angkut ini banyak julat kebisaannya bergantung kepada spesis. Ada yang venomnya mampu melemahkan mangsa yang saiznya lebih besar untuk dijadikan makanan atau sebegai taktik perlindungan angkut-angkut tersebut. Kalau ada angkut-angkut dikawasan rumah kita apa anda akan buat?.. Setakat ini penulis belm ada maklumat mengenai kegunaan serangga ini dan belum ada laporan usahawan menternak angkut-angkut secara komersil. Kemungkinan kajian mengenai kegunaan venom angkut-angkut menjadikan serangga ini akan dikomersilkan dimasa akan datang. Siapa tahu?...Adakah anda akan membunuhnya jika terjumpa atau membiarkannya sahaja?, fikir sahaja apa yang anda perlu buat setelah membaca artikel ini. Wasallam!...
Dalam sarang angkut-angkut.
ANGKUT-ANGKUT...TABUAN JUGA SAMA...
WARNA GARANG... MENYENGAT PULA...
SARANGNYA PELIK... TANAH ASALNYA...
ADA DIRUMAH ... MUSNAHKAN SAHAJA...


By,
M Anem,
Senior Agrologist,
Jalan P11/D26,
Precint 11, Putrajaya,
W.P. Persekutuan,
Malaysia.
(15 Syaban 1434H)

Diedit semula pada 12 Oktober 2016.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...