Support My Blog

Friday, December 16, 2011

UDANG KERING

UDANG KERING adalah satu produk hasilan laut iaitu uadng bersaiz kecil-kecil yang di keringkan untuk kegunaan perasa masakkan terutamanya dikalangan masyarakat Melayu. Udang Kering di Indonesia di panggil sebagai EBI, Ebi (Jepun - udang), Kung Haeng ; Som Tham (Thailand), Hibi (Filipina), Tom Kho (Vietnam) dan Dried shrimp (English). Pengeluaran udang kering banyak di usahakan di kawasan perairan seperti di Indonesia, Malaysia, hailand dan Filipina dengan mengumpulkan udang yang bersaiz kecil (1.2 cm garispusat) dan direbus dahulu sebelum dijemur dibawah sinaran matahari atau pun menggunakan mesin pengering (Mechanised dryer). Tidak ada laporan rasmi mengenai pengeluaran udang kering diseluruh dunia tetapi pengeluaran di Malaysia sekitar 240-300 metrik tan setahun (Laporan Jabatan Perikanan Malaaysia). Pengeluar utama udang kering di Malaysia adalah Negeri Sabah yang menghasilkan hampir 35% jumlah pengeluaran udang kering negara. Artikel kali ini saya menulis mengenai udang kering untuk makluman pembaca semua.


Proses penyediaan udang kering dimulakan dengan mengumpulkan udang (Lazimya udang dari laut) yang bersail kecil (Kurang dari 2 cm garispusat) mengikut spesis dan kualiti. Udang yang bersaiz besar tidak sesuai untuk dijadikan udang kering kerana lebih mahal dijual segar dan kurang mendapat pasaran selain daripada lambat kering jika dijemur dibawah sinarqan matahari dan akan jadi busuk. Lawatan saya ke kilang memproses udang kering di Langkawi, Pulau Pinang dan Tawau mendapati udang kering perlu direbus dibuang bahagian kepala dan direbus atau dicelur air panas.  Selalunya kepala udang akan tanggal dan perlu diasingkan daripada bahagian badan dan ekor. Perlu di tambah garam dalam air rebusan untuk berfungsi sebagai bahan pengawet.


Udang yang direbus di toskan sehingga agak kering sebelum di letakkan diatas tikar, bekas takung, zink, papan lapis atau jenis lapik khas sebelum dijemur. Letakkan bekas jemuran diatas para yang dibuat khas untuk menjemur dibawah sinaran matahari untuk beberapa lama sehingga cukup kering. Udang yang berwarna kelabu ini akan bertukar warna kepada warna merah terang, merah gelap dan merah kekuningan bergantung kepada spesis dan kaedah pemprosesan. Terdapat dakwaan beberapa pengguna yang ada pengusaha membuat udang kering yang sengaja memberikan perwarna merah kepada udang kering supaya kelihatan menarik dan 'fresh'. Setelah dijemur beberapa kali dan telah cukup kering udang tersebut dimasukkan dalam bekas plastik yang kedap udara untuk menjamin kualitinya.


Udang Kering Segar di jual dengan harga RM 30 - RM 50.00 sekilogram bergantung kepada lokasi dan kualitinya. Lazimnya udang kering dijual dalam bentuk paket-paket kecil yang dijual dengan harga RM 2.00 - RM 5.00 satu paket yang mengandungi 100 - 150 gram sahaja. Rasa udang kering mentah adalah lemak masin dan tahan disimpan lama apa lagi kalau di masukkan dalam peti sejuk. Permintaan udang kering sentiasa tinggi dikalangan masyarakat Melayu dan Cina kerana peranannya yang meningkatkan kelazatan makanan. Orang Cina masukkan udang kering dalam kebanyakan makanan harisn untuk tumis dan juga dalam sup. Orang Melayu pula memang menggunakan bahan udang kering untuk buat sambal udang, sambal sate, mee bandung, masakan tumis pelbagai sayuran dan banyak lagi menu.


UDANG KERING...CANTIK WARNANYA....
UDANG DIPILIH...DIREBUS DIJEMUR LAMA...
BERBAU SEDAP...MAHAL HARGANYA...
RAMUAN MASAKAN...JADI LAZAT RASANYA...


By,
M Anim
Room 311, King Park Hotel,
Tawau, Sabah, Malaysia.
(19 Muharam 1433)   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...