Support My Blog

Tuesday, July 12, 2016

MENGENAL JENIS KAYU (Part 2)

MENGENAL JENIS KAYU merupakan perkasa asas kepada mereka yang terlibat didalam industri pembuatan perabut (furniture). Dalam pembaca membuat rujukkan kepada tajuk 'Mengenal Kayu' dalam Majalah Anjung Seri mendapati ada maklumat yang sesuai dikongsi sama dengan kupasan dan penelitian penulis sendiri. Kini di pasaran memang banyak jenis perabot kayu direka dan dijual iaitu mengikut kaedan dan kesesuaian kediaman, kegunaan, cuaca dan cita rasa pelanggan. Pilihan kayu pada masa kini tidak sekadar meranti, kembang semangkok dan jati tetapi meliputi jenis kayu seperti kayu melunak, nyatoh, sentang dan terkini adalah jenis kayu getah. Pada masa ini agensi Malaysian Timber Council (MTC) membahagikan kayu kayan kepada empat kumpulan iaitu Kayu Keras Padu (heavy hardwood), Kayu Keras Pertengahan (medium hardwood), Kayu Keras Ringan (light hardwood) dan Kayu Lembut (softwood). Pada kita yang kurang faham akan perkara ini memadai dengan bertanya kepada penjual perabut dari jenis kayu apa yang digunakan untuk perabot yang berkenan untuk dibeli. Penerangan diberikan dimana perbezaan ciri kayu keras dan lembut ditentukan berdasarkan konvesyen biasa botani manakala pengkelasan tiga kumpulan kayu keras dibuat berpandukan kepadatan bandingan kayu yang kandungan kelembapannya mencapai tahap 15 peratus. Kepada anda yang ingin mengetahui mengenai jenis-jenis kayu boleh berkunjung kepameran anjuran MTB. Artikel pada waktu tengahari ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai beberapa jenis kayu untuk dijadikan bahan bacaan dan rujukan.

Pada masa ini ada syarat ini yang tidak membabitkan kategori kayu keras padu yang lebih mengutamakan cari 'tahan lama'. Sebagai contoh jenis kayu merbau misalnya telah pun dikelaskan sebagai kayu keras padu kerana sifat teras kayunya yang tahan lama biarpun kepadatan bandingannya hanya 800 kg/ meter padu. Selain itu jenis kayu kempas pula sungguhpun mempunyai kepadatan bandingan paling tinggi iaitu 890 kg/ meter padu, ia dianggap kayu keras pertengahan kerana sifatnya yang tidak tahan lasak. Kini pihak Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) dalam majalah Malaysian TimbersFor Furniture telah menyatakan daripada sejumlah 3,000 spesis kayu-kayan tempatan, cuma sebilangan sahaja yang diproses untuk dijadikan perabot. Perabit keluaran Malaysia kini dibuat untuk pasaran domestik malahan telah menembusi pasaran antarabangsa semenjak berpuloh tahun dahulu. Selain daripada jenis kayu keras, perabot keluaran Malaysia daripada kayu lembut terutama dari kayu getah yang dirawat mendapat pengiktirafan diperingkat global. Nilai eksport perabot dari Malaysia mencecah billion ringgit setahun semenjak 10 tahun lalu. Banyak kilamg perabut terutama jenis Do0it-Yourself (DIY) kini dipasarkan diseluruh dunia. Sererusmya penulis akan membuat penerangan ringkas beberapa jenis kayu pilihan utama industri pembuatan perabot tempatan.


(4) KAYU MELUNAK 
Kayu Melunak merupakan jenis Kayu keras ringan. Nama Botani pokok kayu ini adalah Pentace spp dari spesis asal keluarga Tiliaceae. Pokok kayu ini sering dijumpai berselerak di tanah rendah dan hutan bukit. Diantara keterangan Am mengenai kayu ini dimana ada corak kayu gubal jelas. Teras kayu berwarna coklat bercampur merah dengan sedikit merah jambu atau coklat kemerahan (Sila lihat foto disebelah). Dari segi ira rapat dan berpanca serta mempunyai tekstur agak halus dan rata. Dari segi ketahanan dikelaskan sebagai Agak tahan lama dan sesuai digunakan untuk pelbagai tujuan. Ianya selalu digunakan atau sesuai untuk pembinaan ringan, kemasan, panel, perabot, lantai, pembinaan bot, perhiasan dalaman dan papan lapis. Pada anda yang kurang kenal mengenai jenis-jenis kayu untuk dipilih semasa membeli perabot perlu mendapatkan infonya daripada penjual.



(5) KAYU MERBAU 
Ramai kita sering mendengar akan Kayu Merbau. Kayu ini merupakan jenis Kayu keras berat. Dalam hutan, pokok kayu ini dikenali dengan nama botani sebagai Intsia palembanica. Ia adalah dari spesies keluarga Leguminosae. Ia sering tumbuh dikawasan hutan yang tersebar secara meluas terutama di kawasan bertanah rendah dan sepanjang sungai. Kayu ini dari segi keterangan am mempunyai corak kayu gubal jelas serta berwarna kuning pucat (Sila lihat foto disebelah). Teras kayu akan bertukar daripada kekuningan kepada coklat jingga apabila ia berkeadaan segar, bertukar warna lagi kepada coklat atau coklat kemerahan gelap disebabkan perubahan cuaca. Ira berpanca, tekstur kasar dan tidak rata. Dari segi ketahanan kayu ini adalah jenis Tahan lasak . Kegunaan kayu ini adalah dijadikan gelang pertumbuhan dimana warna gelapnya menjadikan ia menarik dibuat kemasan terutama untuk panel, lantai parket, kabinet, bingkai pintu dan tingkap serta dijadikan pemegang alat pertukangan dan perabot kegunaan harian.


(6) KAYU LUAR NEGARA 
Sungguhpun sukar didapati di pasaran tempatan namun kayu luar negara turut diminati dalam industri pembuatan perabot di negara kita. Biasanya kayu luar negara akan menjadi pilihan terutama golongan kaya kerana harganya mahal selain reka bentuknya yang unik diletakkan hanya sesuai untuk sesetengah banglo kediaman sahaja. Kebanyakannya ialah kayu keras daripada pokok berdaun lebar dan mudah luruh. Biarp pun selalunya agak susah dibentuk berbanding kayu lembut, namun ia istimewa kerana isipadu kayunya lebih berat serta mampat. Dari segi harga selalunya ia lebih mahal tetapi pastinya ia adalah lebih tahan lama. Ada lebih daripada 100 jenis kayu keras yang diimport dari luar negara namun hanya sebilangan saja yang dibuat perabot. Antara kayu luar negara yang paling diminati oleh pengilang atau pembuat perabot tempatan adalah seperti Kayu Sentang, Kayu Jati, Kayu Oak, Kayu Walnut dan Kayu Rosewood. Kayu-kayu ini diimport daripada negara jiran sehingga kenegara yang juga beriklim sejuk untuk mendapatkannya.


(7) KAYU SENTANG
Kayu Sentang dianggap jenis kayu keras paling ulung kerana berciri stabil dan sangat elok dijadikan kemasan perabot. Berwarna coklat kemerahan mewah, keistimewaan utama kayu ini terletak kepada ciri tahan lam namun lembut dan mudah dibentuk. Mahogani keluaran Amerika dan Afrika Selatan didakwa paling bermutu. Lazimnya kayu ini diguna untuk membuat rangka untuk tujuan penyambungan, perabot mewah, panel dan pintu. Kayu ini diimport daripada negara yang menghasilkan kayu sentang dengan kualiti terbaik.


(8) KAYU JATI 
Menyebut Kayu Jati (Tectona grandis) anda tentu terbayang jenis kayu berkualiti untuk dibuat perabut Kayu Jati. Ini kerana sifatnya yang tahan lama, dimana ia menjadikannya ia sebagai bahan asas utama pembikinan kapal, perabot, rangka penyambungan, pane dan venier. Malangnya kayu jati dikatakan sukar dibentuk, berminyak dan perlu diperkemas menggunakan minyak khas. Banyak ditemui di burma dan Asia Tenggara dan dipercayai berasal daripada Myanmar. Ia hadir dalam dua pilihan warna iaitu coklat gelap dan kemasan. Lebuhraya PLUS dikiri dan kanan ditanam dengan beribu-ribu pokok kayu jati untuk dijadikan pelindung angin dan ornamental dan kelak untuk dijadikan kayu balak. Pokok Jati menyebar luas mulai dari India, Myanmar, Laos, Kamboja, Thailand, Indochina sehingga sampai ke Jawa. Secara semulajadi pokok kayu jati tumbuh di hutan-hutan yang menggugurkan daun dimusim kemarau. Menurut saintis dan ahli botani, jati dari Myanmar merupakan digunakan sekitar 70% keperluan jati dunia. Selebuhnya adalah kayu jati dari India, Thailand, Jawa, Srilangka dan Vietnam. Namun, pasokan dunia dari hutan jati alami satu-satunya berasal dari Burma.
Artikel ini bersambung pada Part 1 dan Part 3. Wasallam!!..

JENIS KAYU... MEMANG DIGUNA...
BUAT PERABOT.. TAHAN LAMA...
KAYU KERAS..MAHAL HARGANYA...
MENANG MEMAKAI.. BOLEH GUNA..

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Persimpangan Jalan Istana,
Bandar Melaka, Melaka,
Malaysia.
(7 Syawal 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...