KLIK SAYA SOKONG BLOG

Wednesday, July 27, 2016

JENIS-JENIS BAJA IKAN

BAJA IKAN (Fish fertilizer) adalah satu jenis baja yang diproses daripada hasil laut seperti ikan, udang dan sebagainya. Penggunaan baja ikan di Malaysia adalah pada tahap masih kurang popular dikalangan petani tradisional kerana kurang pengetahuan dan faktor harga. Bagaimana pun baja ikan banyak digunakan dinegara maju dan negara jiran kerana keberkesanannya untuk menyuburkan tanah dan memberikan hasil tanaman yang berkualiti. Penulis buat tinjauan dikawasan dusun buah-buahan komersil dan kawasan sayuran daun komersil di beberapa negeri termasuk di Johor, Selangor, Pahang dan Perak terhadap penggunaan baja ikan dimana hasilnya mereka masih lagi kurang menggunakan baja ikan. Banyak kebaikan baja ikan digunaan terutama untuk menghasilkan produk Organik. Ini kerana baja ikan merupakan bahan asas utama yang penting dalam perladangan organik. Secara umumnya terdapat 3 jenis baja ikan yang dibuat dan dijual dipasaran. Ia disedia dan dijual dalam bentuk FISH MEAL, HYDROLYZED MEAL dan FISH EMULSION. Artikel subuh yang hening ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai jenis-jenis baja ikan yang dijual dan diedarkan dipasaran.



(1) Fish Meal:
Jenis baja Fish Meal selalunya dalam bentuk pepejal yang kering dan dihasilkan daripada ikan-ikan yang dikisar sehingga halus (Sila lihat foto diatas). Baja fish meal ini lazimnya mengandungi banyak unsur baja yang diperlukan tumbuhan. Selain unsur nutrien, ia juga tinggi kandungan mineral dan bahan organik yang menambah baik keadaan struktur tanah. Baja jenis ini adalah jenis 'Slow Release Fertilizer' dimana nutiren dalam baja ini akan terurai dan diambil oleh tanaman secara perlahan-lahan. Kandungan baja ini termasuk tulang-tulang ikan yang dikisar halus yang lazimnya berwarna coklat dan boleh digunakan terus atau disimpan dalam sistem bag atau kontena yang sesuai. Produk fish meal ini banyak dijual dipasaran atau dikedai pertanian berhampiran dan mendapatkan harganya. Anda oleh membuat fish meal sendiri jika ada ilmu pengetahuan, bahan mentah, peralatan memproses dan sebagainya.




(2) Hydrolyzed fish:

Hydrolyzed fish merupakan jenis baja ikan yang dihasilkan melalui proses separa hadam pada semua jenis iakan sisa dengan gunakan enzim (enzymes). Produk akhir selalunya seakan seperti baja kompos yang mengandungi dan menyediakan bahan nutrien yang mudah diserap akar tumbuhan dan juga mengandungi Asid Amino yang tidak terdapat dalam Baja jenis Fish Emulsion. Hydrolyzed fish fertilizer selalu dihasilkan dengan proses berlainan dimana biasanya bahan 100% ikan digunakan sebagai baja yang banyak unsur untuk diambil tanaman. Proses ini walau pun agal lama tetapi hasil baja yang didapati adalah kos ekfektif dan tahan lama. Baja ini juga sangat mesra alam kerana ia menggunakan bahan terbuang dan tidak ada bahan kini didalamnya.  Hydrolyzed fish fertilizers mengandungi unsur N-P-K yang sangat rendah (nitrogen, phosphorous and potassium) yang akhirnya adalah baik untuk tumbuhan dan tanah. Ia adalah bahan Tidak Toksik (Non Toxic) yang dipunyai oleh formula emulsi yang pekat. Dalam sesetangah produk mereka gunakan rumpai laut sebagai salah satu bahan campuran. Ia didakwa sangat baik untuk proses pertumbhanan tanaman sayuran (anaman makanan) dan juga tanaman kekal. Ia memproses bahan terbuang yang sepatutnya murah dan beri faedah. Selain daripada produk yang dijual komersil, bahan ini juga boleh dibuat sendiri jika ada bahan mentah, peralatan dan ilmu pengetahuan yang sesuai.    




(3) Fish Emulsion:
Baja Ikan jenis ini adalah jenis yang paling disyorkan untuk digunakan. Ia disediakan dan dijual dalam bentuk CECAIR atau pekatan yang boleh dan mudah diguna dan disimpan. Banyak jenama produk ini dipasaran (Sila lihat foto distas). Baja jenis ini sesuai digunakan dalam pertanian secara fertigasi dimana ia mudah larut dan dibancuh. Ia mat sesuai diguna sebagai 'Baja Foliar' atau sebagai baja semburan pada daun. Ia mengandungi sedikit bahan P dan K tetapi banyak unsur N yang sedia untuk digunakan tanaman. Selalunya jenis ini disediakan dalam 'larutan pekat' dalam botol plastik yang boleh dicairkan dengan membancuh bersama air. Sama ada disembur terus kpeada tanaman, dimasukkan dalam tangki Fertagasi atau disiram dipangkal pokok (soil drenching) ia amat mudah dilakukan. Menyediakan baja ini melalui 2 fasa penting iaitu Fasa penguraian komponen ikan dengan menggunakan enzim, proteases dan bahan kimia sesuai. Ini diikuti dengan memasak bahan mentah  agar semua minyak dan asid amino mudah diasingkan. Baja jenis ini sesuai diguna untuk banyak jenis tanaman makanan, sayur-sayuran dan kontan malahan juga untuk tanaman buah-buahan.  Semuga anda mendapat info bergina dari tulisan ini. Wasallam!... 

BAJA IKAN... BANYAK JENAMA...
3 JENIS... PEJAL, CECAIR ADA...
PETANI MALAYSIA..BAIK MENGGUNA...
BACA ARTIKEL... PUN DAH GEMBIRA..


By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Bandar Melaka,
Melaka, Malaysia.
(30 April 2016)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...