KLIK SAYA SOKONG BLOG

Friday, July 8, 2016

ARTIKEL KE 4,000!

ARTIKEL KE 4,000! tulisan dalam "Anim Agro Technology" tercapai pada petang 1 Syawal 1457 Hijrah iaitu HARI RAYA AIDILFITRI PERTAMA bersamaan dengan 6 Julai 2016. Penulis berasa amat bersyukur dengan penulisan artikel ke 4,000 ini dimana ianya hanya dapat dicapai selepas artikel pertama ditulis pada 5 Julai 2009 iaitu genap 7 tahun lalu dengan tajuk 'Agro Tunelling the world!'. Artikel kedua dalam siri penulisan saya adalah bertajuk 'TKPM Sekijang - analisis projek' yang diterbitkan pada 7 Julai 2009 dan artikel ke 3 dalam penulisan adalah bertajuk 'Business Plan - PB Nitar' yang diterbitkan pada 16 Julai 2017 (Sila lihat rajah 1 dibawah). Kaedah menulis blog pada awal tahun amat ringkas dan pendek berbanding dengan artikel-artikel yng ditulis dalam 3-4 tahun kebelakangan ini. Cara penulisan yang simpel dan informative ini pada peringkat awal berkisar dengan ilmu pengetahuan penulis dalam cara menulis blog dan ilmu pengetahuan teknikal yang masih kurang jika dibanding dengan sekarang. Bagaimana pun kemahiran untuk menulis semakin baik sekarang dengan membuat banyak rujukkan dan membaca banyak maklumat teknikal. Kalau dahulu penulis memberikan ruangan 'comments' dapam blog ini dan menerima beribu-ribu komen daripada pembaca tetapi akhirnya ia dibuang kerana terlalu banyak salah guna dikalangan pembaca blog ini. Antara salahguna ruangan comment seperti aktiviti mempromosikan produk pertanian dan persoalan berkaitan isu-isu teknikal. Penulis terus membuang ruangan ini apabila berlaku gangguan termasuk 'spamming', iklan jual ubat kuat, iklan pinjaman kewangan ala along dan sebagainya. Sejak 5 tahun lalu penerbitan artikel dalam blog ini dibuat setiap hari atau 'satu artikel satu hari'. Penulis menggunakan laptop, desktop, smartphone dan beberapa alatan lain untuk melakukan posting setiap hari. Artikel petang ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" iaitu artikel ke 4,000 untuk blog ini.  


Rajah 1: Penulisan awal Blog Anim Agro Technology

Penulisan dan penerbitan (posting) dibuat oleh penulis tanpa mengira waktu dan masa. Bagaimana pun kebanyakan penulisan dapat dilakukan pada malam hari, hari-hari cuti umum (Sabtu dan Ahad) dan setiap masa ada kelapangan. Satu artikel mengambil masa antara 1 - 2 jam untuk duduk menyiapkan dan kadang-kadang sehingga melebihi 2 minggu bergantung kepada idea dan sumber rujukkan. Bagi tajuk-tajuk teknikal yang ringan agak mudah disediakan sebab semua info asas sudah berada dalam kepala tetapi artikel yang menyentuh dasar, teknologi baru dan terlalu mendalam perbahasannya perlu merujuk beberap kali dari sumber sahih. Penulis membaca lebih daripada 100 buku ilmian setahun dimana kebanyakannya adalah dalam bahasa Inggeris. Buku-buku rujukkan ini di pinjam dari pejabat dan lain-lain sumber rujukkan. Penulis paling minat dapatkan info terkini dari Seminar, Simposium, Persidangan, Kursus Pendek dan sebagainya untuk mencari info. Daripada info asas ini penulis akan menulis semula dioleh mengikut kepakaran penulis. Jadual 1 dibawah menunjukkan artikel ini adalah ke 4,000 dan sebanyak 2,377 artikel telah dipublish sementara bakinya akan dipublish. Stok masi boleh dipublish dalam masa 4 tahun lagi.


Rajah 2: Penulisan ke 4,000 dicapai pada 1 syawal 1437H

Artikel dalam blog ini berkisar dengan sektor pertanian dan perkara yang berkaitan dengan dasar, teknologi, makanan, inovasi, nutrisi dan banyak lagi. Artikel dari blog Anim Agro Technology menjadi pautan yang agak popular dikalangan pelajar, penyelidik, pegawai pengembangan pertanian, guru, pensyarah, usahawan tani, petani dan individu lain. Purata pautan sehari diantara 8,000 - 10,000 dan purata dalam sebulan diantara 200,000 - 250,000. Blog Anim Agro Technology telah menjadi salah satu blog pertanian yang agak popular di Malaysia sejak sekian lama. Ramai juga blogger lain yang membuat 'direct link' dengan blog ini. Selain popular di Malaysia, blog ini dibaca oleh orang USA, Indonesia, Jerman dan India dengan jumlah yang agak ketara. Antara beberapa tajuk yang sangat popular seperti Kelapa Matag, Racun Serangga, Rumput Miang Mexico, Cili Padi dan banyak lagi. Semuga artikel ke 4,000 ini akan menguatkan lagi penulis dalam menyumbangkan artikel lebih berkualiti dimasa akan datang. Pohon doa daripada semua pembaca agar penulis akan terus sihat, banyak idea, banyak masa lapang dan terus menyumbang dalam memberi ilmu pengetahuan kepada semua. Wasallam!!..


ARTIKEL KE 4,000 ... DICAPAI JUGA...
DAPAT DITULIS...HARI RAYA PUASA...
MENULIS DIRUMAH... DI MELAKA...
SATU SUMBANGAN... UNTUK SEMUA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Melaka, Melaka,
Malaysia.
(1 Syuawal 1437H)


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...