Support My Blog

Sunday, July 10, 2016

DURIAN - DUA TEKNIK MENUAI

DURIAN (Durio zibethinus) merupakan sejenis buah tropika yang popular di rantau ini dan digelar 'King of the fruits'. Kini terdapat lebih daripada 110,000 hektar tanaman durian dilaporkan pada tahun 2014 oleh Jabatan Pertanian di seluruh negara dimana sebahagian besar daripadanya adalah terdiri daripada Durian Kampung (Ditanam secara Tradisional) yang ditanam secara dusun bercampur sementara sebahagian lagi adalah durian varieti klonal yang ditanam secara monokrop secara komersil. Bagi kebanyakan durian lama yang ditanam dikawasan kampong tradisional, pokoknya adalah tinggi, berumur lebih dari 20 - 70 tahun dan ditanam bercampur dengan buah-buahan lain dikawasan dusun campuran. Pokok durian kampong ini ada juga yang berkualiti sangat baik, ada yang sederhana dan tetapi kebanyakannya mempunyai kualiti buah yang rendah. Ketika berlakunya 'Lambakkan Buah Durian', lazimnya durian nasib kamponglah yang paling teraniaya kerana boleh dikatakan hingga tidak ada harga langsung. Orang tengah atau peraih tempatan yang selalunya datang untuk membuat pajakkan dan menjenguk durian kampong dulu pun tidak mahu untuk membelinya dari petani ketika berlaku lambakkan. Perkara ini memang berlaku beberapa tahun sekali apabila banyak buah durian dihasilkan dimana ianya gugur serentak pada jangkamasa yang pendek. Banyak program telah pun dikenalpasti untuk mengatasi masaalah lambakkan buah durian ini diantaranya seperti program jualan terus, aktiviti pemprosesan, durian sejuk beku, durian 'minimal process', promosi pelancongan 'makan durian' dan sebagainya. Kini Jabatan Pertanian telah menggalakkan program 'cantuman dewasa durian' melibatkan beberapa teknik dengan varieti yang bernilai tinggi seperti D197 (Durian Raja Kunyit atau Musang King) dan juga Durian Ochee. Kebanyakkan buah durian di Malaysia akan gugur apabila masak dan dikutip sebelum dijual atau dimakan. Teknik mengutip buah durian di negara kita masih sama sejak dulu kerana pokok durian yang tinggi. Artikel malam Ahad ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai teknik menuai buah durian untuk pokok klonal untuk mendapatkan kualiti buah lebuh baik dan ia merupakan cara biasa dilakukan di Thailand.


Teknik Mengikat Tangkai Buah Durian amat  sesuai dilakukan untuk pokok durian klonal yang tidak terlalu tinggi. Buuah durian yang terdapat pada dahan pokok diikat dengan menggunakan tali plastik atau tali nylon yang tahan dan mudah mengikat (Sila lihat foto disebelah). Bergantung kepada varieti dan ketinggian pokok durian, petani perlu tahu bila anthesis bunga berlaku dan boleh dikira jangkaan buah durian akan gugur. Ikat dengan kuat tangkai buah durian dan kemudian tali tersebut akan diikat pula pada dahan pokok durian dengan kuat. Elakkan dsripada terlalu mengganggu tangkai buah semasa mengikat diatas pokok kerana ditakuti akan menyababkan buah yang belum masak ini akan gugur akibat gegaran pada dahan atau terlaggar dengan tidak sengaja. Beberapa biji buah durian boleh diikat secara bersambungan jika sesuai untuk memudahkan kerja. Bagaimana pun adalah disyorkan agar setiap biji buah diikat secara berasingan. Apabila buah durian masak maka tangkai buah akan terlucut menyebabkan buah durian bergantungan pada tali. Sebaiknya pemeriksaan pada setiap hari. Buah yang telah masak akan dipotong talinya dan diturunkan. Buasanya buah yang diikat dengan tali akan tidak rosak isinya dan tahan lama berbanding dengan buah yang jatuh ketanah. Amalan ini dilakukan oleh petani dan penanam durian komersil untuk kualiti durian premium bagi pasaran domestik dan pasaran eksport.


Teknik kedua yang boleh dilakukan oleh penanam durian dengan Memasang atau Meletakkan Jaring (Jaring atau pukat Ikan) dibawah pokok durian dewasa semasa musim buah durian gugur. Jaring atau pukat yang terpakai atau jaring baru dipasang dengan merentang disekeliling pokok durian dengan ketinggian 0.5-1.0 meter diatas tanah. Jaring ini akan berfungsi sebagai penampan (cushion) jika buah durian jatuh kebawah. Buah durian ini akan jatuh diatas hamparan jaring yang menjadikan kulitnya tidak pecah atau isinya tidak cepat rosak (Sila lihat foto disebelah). Buah yang jatuh juga bersih daripada kekotoran tanah, kotoran jenis sampah atau daun kayu. Buah ini juga mudah diambil kerana ia akan berkumpul untuk dipungut dan digredkan sebelum dipasarkan. Buah durian yang jatuh diatas jaring ini mengelakkan haiwan perosak untuk memakannya kerana ia tergantung dengan selamat. Teknik memasang pukat ini merupakan kaedah mengutip buah durian yang sangat signifikan dikawasan dusun durian yang ada batu keras dibawahnya atau kawasan cerun bukit yang curam. Kawasn pokok durian yang berbuag dikawasan cerun bukit curam agak sukar untuk memungut hasil jika jatuh kedalam gaung. Ia juga digalakkan jika pokok durian dahannya berada diatas jalanraya dan buahnya akan gugur diatas jalan. Sama ada buah durian yang jatuh diatas jalanraya rosak akibat hentakan keras atau ia mungkin akan dipungut oleh mereka yang lalu dijalan tersebut. Semuga coretan dalam Anim Agro Technology kali ini memberi info berguna kepada pembaca semua. Wasallam!..

POKOK DURIAN...GUGUR BUAHNYA...
BOLEJ DIIKAT... BERJUNTAI GUGURNYA...
PASANG PUKAT.... MUDAH SAHAJA...
BUAH BERKUALITI... BAIK HARGANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Dusun Durian Temir Resort,
Raub, Pahang,
Malaysia.
(30 Syaaban 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...