Support My Blog

Saturday, March 26, 2016

PISANG LANG DAN PISANG TANDUK


PISANG LANG dan PISANG TANDUK merupaka dua varieti pisang yang sering mengelirukan ramai petani dan juga aktivis dalam bidang tanaman pisang. Pisang (Musa spp) merupakan sejenis  buah tropika dari keluarga Musaceae yang mendudukki 5 jenis buah-buahan tropika terpenting dari segi penanaman, keluasan, permintaan pasaran dan juga dimakan oleh jutaan penduduk dunia. Buah pisang boleh disamakan dengan buah nenas (Ananas comosus), Buah Limau (Citrus spp), Buah Betik (Carica papaya) dan Tembikai (Lunatus citrulus) dari segi kepentingannya. Buah Pisang merupakan tumbuhan yang tumbuh menegak dan batangnya merupakan struktur daun yang terjadi daripada perdunya. Terdapata lebih daripada 70 spesis pisang diseluruh dunia dengan hanya sebahagian sahaja yang ditanam untuk menghasilkan buah yang boleh dimakan. Pisang yang boleh dimakan kebanyakkannya daripada spesis Musa paradisiaca sama ada ia terdiri daripada jenis Musa accuminata atau pun jenis Musa balbisiana. Sebahagian besar pokok pisang juga merupakan tumbuhan liar dan juga ornamental tree (pokok hiasan sahaja). Saya telah menulis dalam blog ini tentang 25 varieti pisang yang ada di Malaysia mengikut nama tempatan sebelum ini. Artikel ini melibatkan 5 bahagian artikel (Sila klik disini) dan (Sila Klik disini). Nama varieti pisang yang saya paparkan sebelum ini banyak mengikut gelaran nama umum yang diberi oleh masyarakat tempatan. Saya juga telah menulis mengenai 16 varieti pisang yang telah ujud dan didaftarkan dalam Senarai Varieti Tanaman Kebangsaan (National Listing) dalam artikel sebelum ini untuk dirujuk (Sila klik disini). Pisang Tanduk dan Pisang Lang diantara dua varieti pisang yang pernah saya paparkan dalam beberapa artikel sebelum ini. Artikel malam ini sambil melepak dalam hotel kerana keletihan perjalanan jauh, saya menulis lagi didalam "Anim Agro Technology" mengenai Pisang Lang dan Pisang Tanduk sekadar merehatkan minda dan menyumbang ilmu penulis kepada pembaca semua untuk dikongsi bersama.


Kalau mengikut hipotesis penulis, pemberian nama pisang Lang dan Pisang Tanduk amat mudah untuk difahami. Pisang Tanduk lebih merujuk kepada saiz dan bentuk buah tersebut yang menyerupai tanduk kerbau atau lembu yang bengkok dan berbentuk selinder (Sila lihat foto disebelah). Apabila penulis padankan diantara kedua-dua perkara tersebut memang orang dulu-dulu mungkin memberikan nama 'pisang tanduk' yang dipadankan dengan 'tanduk'. Lazimnya pisang tanduk bersaiz besar dengan ukurlilit jejari 25-35 cm. Ia berwarna hijau kuat diperingkat muda jika dibanding dengan pisang lang walau pun ia sebenarnya banyak bergantung bagaimana sinaran matahari dikebun. Umumnya pisang tanduk memang lebih besar daripada pisang lang dengan bilangan jejari buahnya diantara 3-6 biji setandan. Apabila masak pisang tanduk yang mempunyai kulit yang lebih tebal lebih tahan lama disimpan. Dari segi isinya, pisang tanduk mempunyai warna isi kuning lembut dan memberikan aroma wangi yang lebih kuat. Isinya manis dengan tekstur yang lebih kasar sedikit berbanding dengan pisang lang. Dipasaran harga pisang tanduk lazimnya lebih mahal sedikit daripada pisang lang kerana ia lebih besar, lebih wangi, lebih enak digoreng atau dimakan mentah.


Pisang Lang pula hampir menyamai bentuk pisang tanduk tetapi saiznya adalah kecil. Ia didaftarkan pada tahun 2013 dengan kod MP12. Penulis dapati ukurlilit buah pisang lang diantara 20 - 30 cm dibahagian tengah dengan bahagian hujung yang lebih tirus berbanding dengan pisang tanduk (Sila lihat foto disebelah). Lazimnya pisang lang mempunyai jejari yang banyak iaitu diantara 5 - 15 biji satu tandan (Foto disebelah menunjukkan pisang lang yang mempunyai 12 biji). Walau pun ia mempunyai warna hijau terang semasa muda, pisang lang yang masak akan bertukar warna kulitnya kepada kuning terang. Isi pisang lang adalah lebih halus dan kurang aroma berbanding dengan pisang lang. Ia lembut sedikit dan mempunyai rasa manis apabila cukup masak. Pisang Lang sama dengan pisang tanduk amat sesuai untuk digoreng atau dibuat kerepek pisang. Pasa penulis makan pisang lanf goreng sama dengan pisang tanduk goreng asalkan keduanya dihidangkan dengan sambal kicap. Harga pisang lang diladang lazimnya agak murah sedikit berbanding dengan harga pisang tanduk. Bagaimana pun bagi pembeli digerai tepi jalan atau dipasar besar mungkin mereka tidak begitu kenal akan pisang lang dan pisang tanduk membeli pada harga yang sama.


Dalam cara menanam pisang tanduk dan juga pisang lang, diantara faktur utama adalah mengenai sumber bekalan benih pisang. Pada masa ini benih pisang tanduk dan pisang land dijual dalam bentuk Benih Sulur dan juga Benih Kultur Tisu. Sumber benih sulur kini semakin kurang digalakkan kerana kemungkinan kualiti yang mungkin membawa penyakit seperti Moko. Penggunaan benih pisang tanduk kultur tisu amat sesuai digunakan dan boleh dibeli daripada pembekal yang dijamin dengan SPBT (Skim Pengesahan Bahan Tanaman). Walau bagaimana pun secara asasnya terdapat tiga jenis sulur untuk digunakan sebagai bahan tanaman pisang tanduk iaitu Sulur Dara, Sulur Pedang dan Sulur Payung. Sebaiknya jika gunakan benih sulur ia mempunyai akar sudah terbentuk. Pilih benih yang tegap, subur dan baik untuk dijadikan benih. Elakkan menanam benih yang mana mempunyai ciri umbi kecil dan lebar atau akar dan batang lemah. Penanaman pisang tanduk ini boleh dilakukan sama ada dengan sistem Penanaman Tunggal atau Sistem Tanaman Selingan. Bagi tujuan penanaman secara tunggal ini jarak tanaman yang disyorkan adalah 2.5m x 2.5m dengan kadar kepadatan 1,600 pokok sehektar. Petani juga boleh menanam pada jarak 3m x 3m bagi mencapai kadar kepadatan mencapai 1,100 pokok sehektar. Bagi tanaman selingan maka pisang ditanam bersama tanaman kekal seperti getah, kelapa sawit, koko dan durian sebagai tanaman selingan sebelum berlaku pengeluaran hasil daripada tanaman utama. Sebaris pisang dengan jarak 3m x 3m dengan kepadatan 700-900 pokok sehektar dapat ditanam antara barisan kelapa sawit atau pokok getah dan juga pokok buah-buahan yang bersesuaian. Cara menanam dengan menggali lubang sebesar 45cm x 45 cm x 60 cm (1.5 x 1.5 x 2 kaki). Gaul tanah lapis atas dengan 11-14 kg. baja organan dan 125 gm baja fostat. Jarak tanaman ialah antara 3m x 3m hingga 3.6m x 3.6m. Pokok pisang tanduk tidak mempunyai kanopi besar seperti pisang nipah dan selalu batangnya juga agak kecil. Amalan pengurusan agronomi tanaman kedua jenis pisang ini adalah serupa. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada anda semua. Saya ucapkan Arios amigos!...
PISANG LANG ... VARIETI PILIHAN...
BANYAK SISIR... DALAM SETANDAN  ...
PISANG TANDUK...AGAK BERLAINAN...
ENAK DIGORENG...SEDAP DIMAKAN...   

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 111, GreenPark Hotel,
Temerloh, Pahang,
Malaysia.
(6 JamadilAkhir 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...