Support My Blog

Monday, February 22, 2016

BURUNG PIPIT - KENALI DIA

BURUNG PIPIT (Lonchura punctulata) merupakan sejenis burung kecil yang terdapat di negara kita terutama ujud dikawasan tanaman padi. Pada saya yang membesar dikawasan kampong yang berhampiran dengan sawah padi dan tanaman padi huma zaman kanak-kanak dahulu memang kenal akan burung pipit ini. Dari segi pengkelasan burung ini ia adalah daripada Kingdom Animalia, Phylum - Chordata iaitu dalam kelas Aves serta Order Passeriformes. Seterusnya burung ini dari keluarga Estrildidae dimana ia dipercayai natif dari kawasan India, Cina, Asia Tenggara, serta Benua Afrika. Jangkamasa umur untuk burung pipit sekitar 6-8 tahun bergantung kepada spesis. Burung pipit adalah burung kecil berparuh pendek yang makan biji-bijian. Sekilas pandang ada sedkit persaman fizikal diantara diantara burung pipit dengan burung gereja (house sparrow) iaitu dari segi saiz dan rupabentuk. Burung Gereja (Passer domesticus) dengan burung pipit memang berada didalam satu ordo yang sama iaitu Passeriformes tetapi ianya adalah berbeza mengenai keluarganya (family). Nama lain burung pipit semasa saya kecil dikampong adalah Semprit atau Bondol (Slanga Bahasa Jawa Tempatan). Burung yang liar ini sering ditangkap menggunakan pelbagai cara termasuk memasang getah atau gam dikayu tempat burung tersebut hinggap. Kaki burung akan melekat pada gam dan burung diambil lalu dibersihkan dari gam dikakinya. Pada masa itu burung ini laku dijual dengan harga RM0.30 seekor. Kini burung pipit ada dijual di kedai burung. Ada burung pipit yang sesuai digunakan sepagai 'burung pikat' untuk menangkap burung pipit lain. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" megenai burung pipit.

Di kawasan Asia Tenggara terdapat beberapa jenis burung pipit yang dibezakan dengan warna pada kepala, badan dan corak yang ada. Pada penulis yang paling digemari adalah Pipit Haji dan Piit Hitam yang mudah dijumpai dikawasan sawah padi dan belukar. Kajian menunjukkan sebenarnya terdapat lebih dari 40 spesies burung pipit diseluruh dunia tetapi penulis akan bincang beberapa spesis yang mudah dijumpai di Malaysia:


1) PIPIT HAJI atau PIPIT UBAN
Pipit Haji atau Pipit Uban (Lonchura maja) adalah spesis yang paling menarik dikalangan spesis pipit yang saya kenal. Pipit ini memang menarik kerana ia mempunyai tanda warna putih dibahagian kepala seakan memakai songkok haji atau kopiah (Sila lihat foo disebelah) dan seluruh sehingga keekor dibadannya berwarna coklat kehitaman. Burung pipit jenis ini juga dipanggil sebagai Emprit Haji di Indonesia atau White Headed Munia. Burung Pipit Haji mempunyai mata kecil warna kehitaman dengan paruh yang berwarna kelabu keputihan. Sika makan bijirin separti biji padi dan gandum ia menghasilkan bunyi atau suara yang nyaring ketika terbang. Pipit Haji adalah paling rapat dengan manusia dan ia suka mematuk jari jika dipegang ditangan walau pun tidak sakit. 

(2) PIPIT PUTIH HITAM

Pipit Putih Hitam (Lonchura striata) merupakan sejenis pipit yang sering dijumpai dikawasan sawah padi luar jelapang. Pipit ini juga dipanggil sebagai Bonggor-Tungir Putih di Indonesia. Burung ini mempunyai warna bulu hitam di bahagian kepala sehingga ke ekor dibahagian atas dan juga putih dibahagian bawah badan (Sila lihat foto disebelah). Burung yang mempunyai sepasang mata hitam dengan paruh berwarna kelabu pantas terbang secara berkumpulan. Burung ini juga memakan bijirin seperti biji padi, biji rumput tertentu dan sebagainya.

(3) PIPIT HAJI HITAM
Burung Pipit Haji Hitam (Lonchura punctulata) ini hampir sama bentuk dan coraknya dengan pipit haji cuma saya lihat dibahagian kepalanya mempunyai warna hitam (Sila lihat foto disebelah). Burung ini juga dipanggil dinegara jiran sebagai Bondol Peking atau Scaly-breasted Munia. Burung ini mempunyai badan yang berwarna coklat gelap dan juga sering terbang secara berkumpulan. Ia suka makan bijirin seperti padi, barli dan gandum. Sesuai dipelihara dalam sangkar bersama dengan burung pipit jenis lain sebagai satu hiburan kepada peminatnya. Burung pipit jenis ini dikatakan antara spesis yang agak agresif.

(4) PIPIT JAWA

 Pipit Jawa (Lonchura leucogastroides) merupakan jenis pipit yang terdapat dan natif di Indonesia terutama dikawasan Pulau Jawa. Ia juga dikenali dengan nama sebagai Bondol Jawa di Indonesia atau nama Javan Munia. Burung ini sering didapati dikawasan sawah padi kerana ia memang suka makan biji padi. Burung pipit ini mudah didekati manusia dan ada yang ditangkap untuk dijadikan burung peliharaan. Ia juga mempunyai saiz tubuh kecil dengan panjang tubuh antara 10-12 cm dan berat 10-14 gram. Kuku burung pipit tumbuh sangat cepat. Burung pipit jantan memiliki kepala yang sedikit lebih lebar dibanding burung pipit betina.


Dari segi habitat penulis dapati burung pipit suka tinggal dikawasan yang mudah mereka mencari makanan asasi. Ia suka tinggal dikawasan terbuka dan terdapat banyak tanaman rumput berbiji seperti sawah padi atau padang rumput yang luas (Sila lihat foto disebelah). Burung pipit membuat sarang untuk berlindung dari panas dan hujan di atas pokok pada ketinggian lebih dari 4 meter. Pokok yang biasanya dipilih sebagai tempat membuat sarang adalah pokok pinang, pokok kelapa atau pokok jambu yang rimbun dan banyak dahan. Burung pipit hidup dalam kelompok yang banyak. Di dalam satu kelompok selalu ada beberapa jenis spesis pipit yang berbeza bergantung kepada lokasi dan musim. Kelompok pipit dalam jumlah terbesar merupakan perosak utama tanaman padi yang sangat merugikan jika serangan berlaku tanpa dikawal. Ini kerana mereka kuat makan biji padi yang masak atau menggugurkannya diatas tanah. Secara semulajadi lazimnya makanan utama burung pipit adalah biji-bijian (seeds) seperti padi dan millet. Semasa musim mengawan lazimnya burung pipit akan memakan daun hijau dan serangga sebagai tambahan untuk nutrisi. Bagi mereka yang menternak burung pipit dalam sangkar sebaiknya diberikan makanan lebih bervariasi tergantung selera dan kemampuan seperti beras, roti, pupa semut, taugeh, bayam, parutan lobak, ulat sehingga tulang sotong.


Dalam mengenali burung pipit tidak sah kalau kita tidak nyatakan mengenai kitaran hidupnya. Burung pipit akan dewasa dan ia akan mengawan setelah mencapai usia 7 bulan. Bergantung kepada spesis, cuaca dan ketersediaan makanan lazimnya burung pipit akan mengawan pada musim hujan. Burung pipit akan membuat sarang yang terbuat dari rumput kering dan sabut kelapa yang dianyam sehingga menjadi sarang untuk bertelur. Penulis sering melihat burung pipit membuat sarang dengan menotong rumput kering atau lalang kering dibawa kepokok tinggi. Sarang mereka apa yang saya selalu jumpa berbentuk bulat seperti bola dengan lubang di atasnya seperti mangkuk untuk tempat induk keluar masuk. Burung pipit akan bertelur sebanyak 4-8 biji sekali pusingan (Sila lihat foto disebelah). Lazimnya telur akan dieram setelah telur ketiga dikeluarkan oleh induknya. Selama proses pengeraman lazimnya burung pipit jantan dan betina akan bergantian untuk mengeramkan telur sehingga menetas. Bagaimana pun selalunya burung pipit betina yang akan lebih kerap mengeramkan telur mungkin disebabkan sifat keibuan mereka. Jangkamasa proses mengeram telur adalah 13-14 hari. Setelah telur menetas selalunya ia akan mulai belajar terbang semasa berusia 21-25 hari. Anak burung pipit muda memiliki warna bulu coklat muda licin dimana ia akan berubah warna apabila cukup dewasa. Musuh utama yang menjadi pemangsa burung piput seperti Ular, Mengkarong dan burung lain yang menjadikan ia makanan. Manusia juga musuh utama burung pipit kerana ia merosakan tanaman padi. Diharap artikel ini memberi info berguna kepada anda semua. Wasallam!.
BURUNG PIPIT... KENALI DIA...
BERBUNYI KUAT...DIMANA JUA...
BANYAK SPESIS... CANTIK JUGA..
BACA ARTIKEL...HATI JADI SUKA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Kg Sawah Ring, Gersik,
Ledang, Johor,
Malaysia.
(13 Safar 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...