Support My Blog

Tuesday, October 14, 2014

RUMPAI MIANG MEXICO - MERBAHAYA (Part 1)

RUMPAI MIANG MEXICO (Parthenium hysterophorus) merupakan sejenis rumput yang MERBAHAYA daripada famili Asteraceae iaitu sejenis rumpai invasif yang berasal daripada negara Mexico. Rumput ini telah digelar sebagai "World Worst Weed" atau dalam bahasa kita "RUMPUT PALING TERUK" kerana menyebabkan pelbagai impak negatif seperti mampu untuk menjejaskan produktiviti tanaman, kesan kepada alahan (allergy) kepada manusia dan haiwan ternakan dan mengganggu biodiversiti tanaman. Ia telah digazetkan dalam Akta kuarantin Tumbuhan 1976 sebagai rumput merbahaya yang perlu dikawal dan mesti  dihapuskan. Sekali pendang penulis dapati ia memang menarik macam pokok ulam raja dengan bunga yang agak cantik untuk sesuapa mengambil dan menanamnya. Walau pun begitu ia merupakan tumbuhan rumpai merbahaya dan menjadi ancaman kepada negara kita kerana kadar pada kerosakan yang akan ditimbulkannya. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai sejenis rumpai invasif bernama rumpai miang Mexico untuk dijadikan bahan rujukan dan bacaan anda semua.


Nama diberikan adalah Rumput Miang Mexico bermakna ia memang menyebabkan tindakbalas atau 'allergy' kepada manusia dan haiwan dengan teruk. Apabila terkena dengan rumput ini maka kesannya ia boleh menyebabkan kepada kesan demam, photodermatitis (sakit pada kulit), asma (semput), ruam pada kulit, kulit mengelupas, mata menjadi bengkak dan memang akan menyebabkan gatal-gatal pada mulut dan juga hidung.  Dalam keadaan lain kesan alahan rumput miang Mexico ini menyebabkan batuk yang berterusan, selsema dan juga menyebabkan penyakit Ekzema. Seterusnya tindakbalas terhadap haiwan pula seperti menyebabkan masaalah Anoreksia, Pruritus, Alopecia, Dermatitis dan juga cirit birit pada haiwan. Dalam beberapa kes, kesan haiwan yang memakan rumput ini boleh menyebabkan terjejas kualiti daging dan susu ternakan kerana ia dikatakan boleh menyebabkan bau yang kurang menyenangkan. Kalau begitu memang sesuai rumput ini digelar 'world worst weed - www' berdasarkan keterangan tersebut diatas.


Dari segi marfologi, Rumput Miang Mexico ini adalah kelihatan sepeti pokok ULAM RAJA. Pada peringkat muda sebelum ia berbunga, lazimnya pokok akan berbentuk rozet dengan panjang daun boleh mencecah sehingga 30 cm. Bilangan daun bagi setiap pokok boleh mencapai sehingga 55 helai. Dalam kebanyakan kawasan yang telah ada rumput www ini, ketinggiannya boleh mencapai sehingga 1.5 - 2.0 meter danam keadaan tumbuh menegak. Batangnya selalu bercabang dengan diselaputi oleh bulu-bulu halus (trikomes) yang menyebabkan miang atau gatal-gatal. Bunganya adalah berwarna putih dengan seakan berkrim dan mempunyai diameter sekitar 4-6 mm. Ramai dikalangan surirumah yang kali pertama melihatnya akan berkenan untuk menanamnya. Bagi mereka yang tidak tahun akan 'miangnya' rumpai ini mungkin hanya menyesal apabila sudah kena tindakbalas allergi miang. Antara ciri biji benih adalah bentuknya sebagai 'Baji' dengan benih matang berwarna coklat kehitaman yang berukuran 2 mm. Lazimnya kajian menunjukkan satu pokok yang sihat mampu untuk menghasilkan sebanyak 100,000 biji dalam masa 3-4 bulan sahaja.


Rumput Miang Mexico merupakan jenis tumbuhan yang membrbahaya dimana kos untuk menghapuskannya adalah tinggi yang perlu ditanggung oleh petani dan kerajaan. Ini deisebabkan oleh kadar pertumbuhannya yang agresif dan cepat serta adaptasi untuk ia tumbuh dalam pelbagai jenis tanah dan keadaan. Pelbagai kaedah kawalan secara kimia dan fizikal untuk menghapuskan rumpai ini didapati kurang berkesan, mahal dan tidak mesra alam.Mencabut rumput ini dan mengumpulkannya untuk diletakkan ditepi kebun, tepi jalan dan membakarnya agak berkesan tetapi tidak praktikal dan merosakkan kualiti tanah kerana ia memusnahkan bahan organik terhasil pada tanah. bagaimana pun antara kaedah terbaik adalah dengan menajak (Hoeing) rumput pada tanah dan kemudian dimusnahkan. Kaedah kawalan dengan menggunakan racun rumpai kurang berkesan. kajian di India mendapati penggunaan kawalan secara kaedah kawalan biologi dengan menggunakan kumbang pemakan daun (Zygogramma bicolorata) agak berkesan. Jenis kumbang makan batang (Epiblema strennuana) dan Ulat Pengorek Batang (Listronotus setosepennis) telah diperkenalkan di Australia dan ada kesan kawalan walau pun masih kurang berkesan. Ini kerana bunga dan bijinya masih tidak terkesan dengan kaedah kawalan biologi ini. Jadi apakah kaedah kawalan bagi menghapuskan rumput invasif yang memang mengancam ini. Fikirkan... Bersambung pada artikel rumpai miang Mexico Part 2. Wasallam!... 
RUMPUT MIANG...MEXICO ASALNYA...
POKOK RENEK...MACAM ULAM RAJA...
CEPAT MEMBIAK...SUKAR KAWALNYA...
PERLU DIHAPUS...DENGAN SEGERA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Kg Hulu Yam Bahru, 
Hulu Selangor, selangor,
Malaysia.
(19 Zulhijah 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...