Support My Blog

Sunday, October 12, 2014

BUNGA SUNDAL MALAM


POKOK BUNGA SUNDAL MALAM (Pollianthes tuberosa) merupakan jenis bunga paling wangi di dunia iaitu tumbuhan daripada keluarga Asparagaceae sama seperti tanaman asparagus. Tumbuhan ini lazimnya ditanam dikawasan halaman rumah atau ditaman bunga atau taman rekerasi atau taman herba untuk mendapatkan aromanya yang sangat wangi. Lawatan penulis ke Taman Herba Perak dan Projek Tanaman Herba Sundal Malam di Brisu, Alor Gajah membuatkan saya ingin menulis dalam blog ini.. Pokok ini merupakan pokok renek yang dipercayai mempunyai kaitan rapat dengan kepercayaan mistik masyarakat Melayu.  Sejak dulu kita pernah dimomokan yang kononnya aroma bunga ini menarik perhatian pontianak. Dalam filem Melayu pun ada kisah filem popular 'Bunga Harum Sundal Malam' yang mencecah box-office beberapa tahun dahulu. Lain pula halnya bagi masyarakat India zaman silam dimana bunga ini sering digunakan orang Hindu dalam acara keagamaan mereka. Aroma bunga yang terbit pada waktu malam ini dipercayai mampu meningkatkan keinginan seks. kepada manusia yang menghidunya. Terdapat petua dimana ada kepercayaan sehinggakan gadis yang belum berkahwin dilarang menghidunya. Dalam menyelami budaya kita lazimnya kehebatan bunga ini menjadi hiasan utama bilik pengantin. Amat jarang orang kita menjadikan tanaman ini sebagai sejenis tanaman herba komersil untuk dijadikan satu industri. Artikel petang ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai bunga sundal malam berdasarkan lawatan ladang dan temubual dengan penanam herba tersebut untuk rujukan.


Dalam penulis cuba mengenali bunga ini, saya mendapati yang bunga sundal malam atau dikenali juga dengan nama tumbuhan Tuberose dipercayai ia berasal dari Amerika Tengah. Kebanyakan bunga segar ini akan menghasilkan bau wangi diman ia akan mula kehilangan atau berkurangan bau wanginya selepas dipetik dari tangkainya bergantung kepada cara penyimpanan. Bunga sundal malam mempunyai sifatnya berbeza sama seperti bunga melur dimana walaupun setelah bunga dipetik, ianya sendiri masih lagi menghasilkan bau wangi yang akan terus kekal hingga ianya kering dan layu. Di negara kita dan negara jiran Indonesia bunga ini dikenali sebagai bunga Sedap Malam dan dijadikan bunga rasmi dibeberapa lokasi.  Kata “malam” yang melekat pada bunga ini kerana buunga ini memang mekar dan mengeluarkan wangi semerbak waktu malam hari. Tumbuhan yang tumbuh menegak dan cantik ini mempunyai kelopak bunga berwarna putih ini merupakan tanaman berumbisi atau tuber. Laporan menyatakan ada sebanyak 12 jenis bunga sundal malam. 


Jenis pokok bunga sundal malam adalah berumpun seperti bunga bakung atau pokok 'spider lily'. Lazimnya ia mempunyai ciri ketinggian pokok kurang dari 3 meter. Lazimnya warna daun adalah hijau berkilat (Sila lihat foto disebelah) dan mempunyai bunga bewarna putih kekuningan dengan pelbagai bentuk. Apa yang unik adalah kerana bunga ini akan menghasilkan bau wangi terutama diwaktu malam dengan kuat. Kewangiannya tidak hilang apabila dipetik tetapi agak tahan lama sama seperti bunga melur. Penulis mendapati satu kaedah menanam adalah dengan menggunakan bebawangnya (bulb) dimana selalunya bebawangnya boleh disimpan lama sebelum ditanam dengan cara penyimpanan betul. Keperluan untuk menanam dimana pokoknya memerlukan pendedahan terus kepada cahaya matahari dan kurang sesuai dukawasan bernaung. Apa yang menjadi ciri kehebatan bunga ini adalah nilai minyak pati bunga ini adalah sangat mahal (oil extract) dimana ia sering digunakan sebagai bahan wangian untuk mengatasi masaalah stres sebagai penenang fikiran.


Dalam saya membuat banyak rujukan, didapati penggunaan bunga sundal malam ini telah dikomersilkan di negara India. Bunga sundal malam telah pun digunakan di India sebagai bunga untuk menumbulkan 'mood yang romantik' terutamanya untuk pengantin baru atau yang baru kahwin. Dinegara India juga ada petua dimana anakgadis yang belum berkahwin dilarang dari mencium harumannya pada waktu malam. Ini adalah kerana dipercayai dan juga amat dikhuatiri aroma bunga ini ini akan merangsang aktiviti seksual mereka. Bunga ini dikenali dengan nama 'ratkirani' yang membawa maksud 'mistress of the night'. Dalam kajian mereka dipercayai bahawa bau bunga sundal malam dapat menambah dan meransangkan 'tenaga chakra'. Tenaga ini juga merupakan tenaga yang boleh membuatkan seseorang itu mempunyai kuasa Psikik (tidak diketahui sejauh mana kebenarannya). Minyak pati dari bunga ini boleh dihasilkan melalui proses 'extraction' dengan jumlah yang diperolehi amat sedikit. Bagaimana pun nilai mintak ekstrak amat tingi dipasaran antarabangsa dan ia memang tidak sama dengan minnyak wangi tiruan yang ada dijual. Wasallam!.

BUNGA WANGI... APA NAMANYA...
SUNDAL MALAM...TERUK BUNYINYA...
MUDAH DITANAM...BULB BENIHNYA...
DITANAM LUAS... DIBRISU MELAKA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Executive Rome No 301, Mariner Hotel,
Jalan Tanjung Purun,
Labuan, W Persekutuan,
Malaysia.
(17 Zulhijah 1435H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...