KLIK SAYA SOKONG BLOG

Monday, October 27, 2014

HERBA - KUCING GALAK

KUCING GALAK (Acalypha indica) merupakan sejenis herba tempatan yang amat kurang dikenali oleh ramai. Tumbuhan liar jenis herba ini adalah daripada keluarga Euphobiaceae yang unik dan banyak khasiatnya. Nama gelaran lain bagi herba ini adalah seperti Indian copperleaf, India acalypha dan nama tempatan sebagai Kucing Galak dan Cika Mas. Tumbuhan ini boleh didapati di kawasan negara Afrika yang beriklim tropika dan juga boleh ditemui di beberapa negara sekitar Afrika Selatan. Manakala di sebelah Afrika Timur dan Barat taburan bagi tumbuhan ini digunakan sebagai herba ubatan sejak dahulu oleh penduduk tempatan. Selain itu dilaporkan juga di bahagian Afrika Barat lazimnya bahagian daun tumbuhan ini akan dimasak dan daunnya dijadikan sebagai ulaman. Makan pucuk daun kucing galak sebagai ulam hanya oleh beberapa masyarakat tempatan. Dalam kes lain. bahagian daunnya juga merupakan makanan kegemaran lembu di Afrika terutama jika kurang bahan ragutan hijau. Tumbuhan herba ini juga disanjung tinggi sebagai herba ubatan tradisi masyarakat di India khususnya dikalangan masyarakat Tamil Siddha dan dipercayai boleh merawat awet muda dan dalam perubatan tradisional Ayuverda. Di Malaysia tidak ada maklumat rasmi mengenai keluasan tumbuhan kucing galak ditanam secara komersil lagi dan belum ada usahawan yang berminat menanamnya. Adakah herba kucing galak ini akan menjadi sejenis herba yang akan dimajukan satu masa nanti?. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai sejenis tumbuhan herba dipanggil Kucing Galak sekadar dijadikan bahan bacaan dan rujukan.

Bagaimana hendak mengenai tumbuhan herba yang kurang dikenali ini dikalangan rakyat marhaein?. Antara ciri-ciri yang mungkin membantu kita mengenali kucing galak adalah dimana tumbuhan ini tidak kekal lama yang tumbuh secara menegak dan boleh mencapai ketinggian sehingga 1 m tinggi (Sila lihat foto disebelah). Marfologi mengenai panjang daun adalah antara 2.5cm - 7.5cm yang lazimnya berbentuk 'ovate' dan 'rhomboid-ovate'. Daunnya berwarna hijau terang pada pucuk muda dan hijau gelap pada daun yang matang. Herba ini mempunyai jenis bunga yang banyak dan lembut dimaka ia keluar atau pun tumbuh secara menegak dan memanjang daripada celah petiol. Pada pemerhatian penulis mendapati iaitu bunga jantan selalunya bersaiz kecil, berkelompak di bahagian tangkai manakala bunga betina tumbuh secara bertabur. Tabiat tumbuhan herba ini dimana pokok ini sering tumbuh meliar sendiri di kawasan terbuka khususnya di kawasan yang agak kering dan ada cahaya matahari. Di kawasan yang dikajia di Semenanjung Malaysia, tumbuhan ini boleh didapati di kawasan penempatan perumahan tetapi ia bukan ditanam.

Belum banyak kajian saintifik dilakukan mengenai kehebatan dan kegunaan herba kucing galak. Mungkin pihak FRIM atau Institusi lain dan Universiti ada membuat sedikit kajian tetapi belum banyak yang diketahui umum akan khasiat dan kegunaannya. Bagaimana pun dalam beberapa laporan menyatakan bahawa bahagian tumbuhan yang sering boleh digunakan adalah bahagian Akar dan Daun. Beberapa temuan mengenai amalan perubatan tradisi oleh masyarakat tempatan menunjukkan memang herna ini ada kesan perubatan. Antaranya dengan melalukan rerawatan dengan air rebusan keseluruhan pokok yang digunakan sebagai ubat pencuci perut. Maksudnya air rebusan yang diminum juga amat berkesan untuk merawat masaalah buasir. Akarnya juga boleh digunakan untuk membuang cacing dalam perut kanak-kanak dengan meminum di waktu pagi semasa perut masih kosong. Selain itu terdapat petua dimana kita ambil bahagian daunnya yang dilumatkan dengan kunyit digunakan untuk merawat jerawat di muka. Kalau semua usaha menggunakan herba yang kita boleh dapat free ini tidak berjaya sebaiknya jumpa doktor pakar. 


Alangkah gembiranya saya semasa berkunjung ke Kelantan pada Oktober 2014 dapat merasai dan minum Kopi Herba Kucing Galak. Ketika singgah di warung kopi sebelah stesyen Petronas di Kg Pulau, Kubang Krian, saya nampak paket jualan kopi ini digantung didinding dan memesannya. Sepaket kopi herba kucing galak ini dijual dengan harga RM1.50 dan apabila sudah dibancuh air panas harganya RM2.00 secawan. Dalam ujirasa yang dilakukan, saya tidak dapat apa-apa 'rasa kelainan' pada kopi tersebut kerana ia sudah bercampur dengan susu, kopi, gula dan airnya masih panas. Pada saya segi rasa sama dengan semua jenis kopi campuran 3-in-one lain yang dijual dipasaran. Saya minum sampai habis secawan kopi herba kucing galak disaksikan oleh Hishamuddin yang tidak suka minum kopi. Dalam saya menilai kesan kopi herba tersebut tidak ada apa-apa rasa kelainan dapat dikesan tidak seperti minum Teh Gora yang dijual oleh Ladang Herba Nasuha yang akan terkesan bertenaga apabila meminumnya. Mungkin kesan kopi dan susu serta gula kurang memberi kesan terus kepada peminumya tidak seperti teh gora yang diminum tanpa apa-apa bahan lain. Terbit pada pemikiran saya adakah wajar khasiat herba ini dicampur dalam minuman 3-in-one seperti paket komersil yang saya minum ini?. Kesan caffien dan gula mungkin mengatasi kesan khasiat herba itu sendiri. Bagaimana pun saya berterimakasih kepada usahawan yang membuat kopi ini setidak-tidaknya saya hilang dahaga minum kopi herba kucing galak sebelum menikmati madu kelulut pada lawatan berikutnya. Wasallam!.

KUCING GALAK... BAMA DIBERI...
DALAM BELUKAR..TUMBUH SENDIRI..
POKOK RENEK... HIJAU BERDIRI...
DIBUAT UBAT... MEMANG IA FREE...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Bunga Puncak Saujana,
Precint 11, Putrajaya,
W.Persekutuan,
Malaysia.
(24 Zulkaedah 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...