KLIK SAYA SOKONG BLOG

Friday, October 3, 2014

MATA KAIL (Part 2)

MATA KAIL (HOOK) merupakan satu daripada komponen penting didalam aktiviti memancing ikan atau udang. Komponen peralatan memancing termasuk Joran, Tali, Pemberat (Batu Ladong), Kekili dan juga mata kail. Teknik memacing adalah merupakan kaedah untuk menangkap ikan yang paling popular dan diamalkan oleh pemancing sama ada untuk memancing di Sungai, Tasek, Kolam atau pun di laut. Pada saya peranan jenis mata kail pancing amat penting bagi menentukan ianya sesuai digunakan untuk memancing ikan mengikut keperluan. Lazimnya mata kail yang kecil untuk jenis ikan atau udang yang kecil sementara mata kail yang bersaiz besar untuk menangkap ikan besar terutama jika memancing dilaut. Mata kail kecil digunakan seperti memancing ikan seluang, ikan wader, udang galah, ikan kecil lain dilaut seperti cencaru, sotong sementara mata kail besar digunakan dilaut memancing ikan jenahak, kerapu, marlin, haruan tasek dan sebagainya. Ada nelayan pantai dan penduduk kampong yang membuat mata kail sendiri untuk digunakan menangkap ikan sungai dan udang. Di Kg Padang, Endau, Mersing, Johor contohnya, pemancing udang galah sering membuat mata kail sendiri untuk memancing udang galah yang diperbuat daripada dawai khas. Mata kail digunakan sebagai tempat untuk menaruh umpan pancing. Sejarah menunjukkan pada awalnya mata pancing dibuat dari tulang atau kayu keras pada zaman dahulu. Pada masa kini bermacam mata kail sudah dapat dibuat dari berbagai macam logam keras seperti dari besi (yang diberi lapisan chrome), besi waja, dawai, carbonise iron atau boleh juga dengan campuran bahan logam lainnya misalnya dari bahan karbon. Artikel subuh ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kepentingan mata kail dalam aktiviti memancing berdasarkan pengalaman penulis dan juga membuat rujukkan dari beberapa sumber.


Bentuk dan Jenis Mata Kail bebagai jenis. Jenis 'Bait hooks' adalah mata kail yang bercirikan semacam barb yang berada di bahagian badannya (Sila lihat foto disebelah). Ianya berfungsi agar umpan tidak mudah terlepas dari mata kail tersebut. Jenis kedua dikenali sebagai 'Treble Hooks' atau mata kail 3 mata dimana mata kail treble amat mudah dikenali dari bentuknya yang khas itu. Lazimnya saya lihat matanya jelas memberikan keuntungan dan kerugian pemancing kerana apabila ada 3 mata yang agak bersaiz besar, kemungkinan kail melekat pada ikan dengan sempurna. Bagaimana pun ia mudah tersangkut jika ada halangan dilokasi memancing seperti tumbuhan, batu , tali dan sebagainya (Sila lihat foto dibawah). Kail jenis ini luas di pergunakan oleh pemancing ikan yang bermulut kecil. Ia juga sering digunakan oleh pemancing yang menggunakan umpan tiruan seperti jig. Kerugiannya mata kail jenis ini adalah kerana ia mudah terlihat dan membuat ikan malah curiga kerana bentuknya yang tidak semulajadi. Masa dan teknik tepat memancing adalah penting dalam memancing ikan terutama dilaut.


Jenis mata kail seterusnya adalah 'Siwash Hooks' iaitu ia berbentuk shanknya panjang, begitu juga dengan matanya. Tidak ada ciri istimewa pada kail ini kerana bentuknya memang standard saja. Seterusnya adalah mata kail jenis 'Aberdeen Hooks' dimana saya dapati shanknya yang amat panjang yang merupakan cirinya. Biasanya mata kail ini di gunakan pada teknik mancing dengan umpan semulajadi. Seterusnya adalam mata kail jenis 'Circle Hooks' iaitu mata kail yang mempunyai bentuk yang paling aneh dari semua mata pancing. Keistimewaan mata kail ini adalah jika ikan dikesan memakan umpan, kita tidak perlu menarik atau menggentak joran seperti biasanya tetapi cukup dengan mebiarkannya. Mata Kail akan melekat sempurna dengan sendirinya di bibir ikan. Penggunaan mata kail jenis 'circle hook' ini masih sering di perdebatkan walaupun banyak pemancing yang mulai beralih menggunakannya karena keistimewaanya tadi. Jenis mata kail 'Octopus Hooks' adalah kita kenali dengan mata chandat sotong dimana bentuk shanknya yang pendek di kombinasikan dengan gap yang lebar dan senget sedikit iaitu tempat ikatan kail menandakan cirinya. Ini juga adalah salah satu mata kail yang dipakai secara luas di berbagai teknik mancing. Kalau anda mempunyai hobi memancing pastinya sering berkunjung kekedai menjual peralatan memancing dan pilihan jenis mata kail amat diperincikan.


Mata Kail jenis 'Worm hook' adalah lazim digunakan dalam banyak keadaan. Perhatikan antara mata kail dan tempat mengikat kailnya seakan bengkok dalam satu garis lurus. Berbeza dengan mata kail lain, jenis mata kail ‘worm hook’ ini direkabentuk untuk tidak mudah ia   tersangkut jika memancing di tempat yang banyak pokok dalam air atau disekilingnya. Mata Kail ini lazim juga untuk     di gunakan dengan menggunakan umpan tiruan dari plastik. Seterusnya adala mata kail jenis 'Jig hooks' yang telah pun direkabentuk khusus untuk digunakan dengan jig moulds. Penggunaannya cukup spesifik sehingga tidak begitu popular di kalangan ramai pemancing tempatan. Seterusnya adalah jenis mata kail dinamakan sebagai 'Drop-shot Hooks' yang telah pun direkabentuk untuk menggunakan ikatan Palomar dimana lazimnya mempunyai gap yang melebar untuk kita memberikan kemudahan semasa memasang umpan memancing yang bersaiz besar.


Mata Kail berkualiti kini diperbuat daripada bahan karbon dimana ia tahan patah dan sangat tajam. Biasanya mata kail yang dijual secara komersil akan diber nombor mata kail bagi menunjukkan saiznya. Bagi mata kail berukuran besar mempunyai nombor yang besar dan sebaliknya (Lihat foto paling atas sekali). Dalam sukan memancing dan aktiviti memancing, alat pancing terdiri dari bermacam komponen seperti JORAN, PELAMPONG, PEMBERAT, KEKILI, TALI PANCING, TONGKAT PANCING, MATA KAIL dna UMPAN. Bagi jenis Pelampong, bermacam jenis ada dijual dipasaran atau dibuat sendiri terdiri daripada pelampong jenis plastik, Gabus, Polistrin, Kayu dan sebagainya mengikut kemampuan dan keperluan. Fungsinya adalah untuk mengapongkan mata kail dibawah permukaan air dengan kedalaman tertentu untuk umpat disambar oleh ikan. Pelampong yang elok akan membantu pemancing dapat 'feel' ketika ikan menyampar umpan. Pemberat Umpan pancing selalunya dibuat menggunakan bahan dari timah agar umpan dapat tenggelam di bawah air. Kekili atau Rol Pancing adalah mesin yang diletakkan pada pangkal dari tongkat pancing (joran pancing) yang berguna sebagai tempat menggulung tali tangsi pancing. Biasanya ada sistem pemutar pada bahagian tepi untuk mrnggulung dan tarik tali pancing.


Tali Pancing atau lebih mudah dipanggil sebagai 'Tali tangsi' adalah komponen penting dalam memancing (Lihat foto sebelah). Tali ini lazimnya dibuat daripada benang nylon atau bahan sintetik lain yang tahan lasak dan kuat. Adalah sangat penting seorang pemancing itu faham akan kekuatan tali yang hendak digunakan dan saiz tali tersebut. Jika boleh kena tanya kepakaran penjual alatan memancing jenis tali yang mereka syorkan. Pemilihan tali berkait dengan jenis mata kail yang hendak digunakan selain daripada mesin kekili, joran dan juga lokasi pemancingan. Tali pancing penting sebagai media penghubung antara pemancing dengan ikan yang terpancing. Seterusnya yang jarang diperkatakan adalah alatan Tongkat Pancing. Alat ini akaan digunakan untuk tempat meletakkan joran pancing pada pangkalnya dan biasanya tongkat pancing tidak digunakan pada kawasan berair dalam atau pada masa kita memancing dasar air dalam sungai atau dikawasan pantai. Umpan Pancing yang terdiri dari banyak kategori dan jenis serta banyak variasi. Paling simpel adalah umpan semulajadi dan kini telah banyak jenis umpan tiruan.  Pada saya pada masa sekarang, pemilihan jenis mata kail memang satu perkara penting dalam aktiviti memancing. Kebijaksanaan seorang pemancing memilih mata kail tepat, memancing dengan teknik betl pada masa sesuai akan menghasilkan tangkapan yang tidak mengecewakan. Walahhualam!..
CARI MATA KAIL...APA JENISNYA...
ADA YANG KECIL..BESAR PUN ADA...
PANCING UDANG...IKAN.BERBEZA..
SUNGAI ENDAU...UDANG MENGENA...

By,
M Anem,
Senior Agrologist,
Kedai Alatan Pancing Tan,
Jalan Utama, Kahang, Kluang,
Johor, Malaysia.
(26 Safar 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...