Support My Blog

Monday, October 13, 2014

HAKISAN TANAH - CARA KAWALAN

HAKISAN TANAH (Soil eroison) ialah satu proses alami semulajadi iaitu apabila berlaku pemechan ketulan-ketulan tanah dipermukaan bumi dan pemindahannya ke tempat lain oleh faktur air atau angin yang bergerak. Penulis belajar mengenai subjek hakisan tanah semasa di universiti dahulu mendapati agen hakisan Air (Water) merupakan agen yang sangat berbahaya berbanding angin terutama di negara banyak hujan seperti di Malaysia. Air bukan sahaja akan melarut dan melarikan zat makanan tetapi juga mengikis dan menghanyutkan butiran tanah yang dipecahkan (Sila lihat foto diatas). Dalam bahasa sains, apa yang sebenarnya berlaku adalah proses kehilangan permukaan tanah yang subur ini akan menimbulkan masalah dalam pertanian. Tanah atas merupakan tanah yang subur kerana ia mengandungi banyak nutrien untuk tumbuh-tumbuhan. Tanah di kawasan hutan ternyata masih kekal kesuburannya disebabkan oleh kurangnya kejadian hakisan. Sistem alam semulajadi dan lindungan yang diberikan oleh daun-daun pokok dapat mengelakkan tanah daripada ditimpa terus oleh air hujan. Daun yang gugur atau tumbuhan yang mati dapat menambahkan bahan organan di dalam tanah dan dapat memperbaiki lagi teksturnya. Tanah yang gembur dapat menyerap air dan mengurangkan larian permukaan serta hakisan. Artikel sempena hari lahir penulis Sabtu ini (11 Oktober), saya sempat juga menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai blog pertanian berkaitan hakisan tanah untuk dijadikan bahan bacaan anda.

Tajuk Hakisan Tanah memang menarik dimana ia sering dibincangkan oleh pakar sains tanah disektor pertanian dan oleh para jurutera terlibat dalam bidang pembinaan (construction). Ini kerana terdapat dua Bentuk Hakisan iaitu hakisan geologi dan hakisan tercepat. Apa yang diperkatakan sebagai Haksian Geologi adalah bentuk hakisan yang terjadi dengan sendiri yang disebabkan oleh keadaan semulajadi, prosesnya perlahan dimana tanah terhakis adalah sedikit demi sedikit dengan kadar rendah. Manakala apa yang mengerunkan sebenarnya adalah jenis Hakisan Tercepat yang berpunca daripada kesan hakisan yang berlaku daripada aktiviti pembangunan tanah terutama jika dibuat dikawasan curam (Lihat foto hakisan disebelah). Kesan hakisan tercepat yang disebabkan oleh manusia akibat gangguan tanah menggunakan jentera terutama dikawasan bercerun memang mampu memusnahkan kestabilan tanah dikawasan bercerun. Hakisan ini boleh menyebabkan ancaman kepada keselamatan manusia dimana menyebabkan banjir lumpur yang membunuh penduduk dikawasan tanah tinggi Cameroon Highland tidak lama dulu.  Walaubagaimana pun pengawalan hakisan adalah sangat perlu dilakukan dengan pelbagai kaedah dan cara yang betul. Beberapa kes tanah runtuh akibat hakisan di sekitar Kuala Lumpur meragut banyak nyawa iaitu kes Highland Towers disekitar Bukit Antarabangsa lama dulu.

Jenis Hakisan Tanah mempunyai berbagai terminologi yang digunakan dimana ia berbeza bergantung kepada siapa yang menggunakan terminologi tersebut. Orang pertanian dengan orang kejuruteraan kadang-kadang saya dapati menggunakan perkataan yang sama mengenai hakisan tetapi merujuk kepada perkara berbeza. Bagaimana pun penulis diberitahu oleh Pensyarah dahulu bahawa antara jenis hakian yang berlaku adalah dinamakan sebagai Hakian Serata, Hakisan Alur, Hakisan Gaung, Hakisan Tebing Sungai dan juga hakisan tanah ryntuh. Bagaimana pun ke kejadian Hakisan Tanah Runtuh merupakan jenis hakisan yang paling ramai orang ramai tahu kerana ia sering diwar-warkan oleh Media Elektronik dan Media Cetak jika kes berlaku memngakibatkan kehilangan nyawa dan harta benda (Sila lihat foto disebelah). Kerosakan hakisan tanah runtuk ini kebanyakannya berlaku apabila berlaku gangguan pada kawasan terutama tanah bercerun oleh pembangunan yang tidak dirancang dengan sempurna.

Kini telah terdapat undang-undang dan peraturan bagaimana untuk mencegah dan mengawal hakisan tanah oleh air di negara kita. Semua pemaju dan jurutera pembinaan perlu mempastikan dilakukan kawalan dalam mengatasi masaalah hakisan ini daripada peringkat awal dan proses ini perlu dilakukan berterusan sepannjang masa. Kerosakan infrastruktur seperti jalanraya yang runtuh menyebabkan bahaya kepada pengguna dan ia perlu dielakkan daripada berlaku (Sila lihat foto disebelah).  Dalam sektor pertanian, pembukaan hutan baru serta aktiviti penebangan kawasan perladangan estet secara luas juga perlu mengambil langkah mengatasi masaalah hakisan tanah. Jadual penebangan dan jadual penanaman perlu disesuaikan dengan keadaan cuaca agar kesan hakisan tidak akan menyebabkan tanah atas (top soil) hilang yang menjejaskan kesuburan tanah. Kaedah paling lazim dilakukan diestet adalah dengan Menanam Penutup Bumi. Jenis tanaman kekacang seperti Centro, Peuro, Calapo dan tanaman keledek hiasan sesuai digunakan mengikut kaedah pengurusan sesuai (Sila baca artikel berkaitan - Sila klik disini, Sila klik disini, Sila klik disini dan Sila Klik disini). Tanaman penutup bumi ini akan menutup pemukaan tanah bagi mengurangkan kelajuan larian air dan mengurangkan daya timpaan hujan. lazimnya bahagian akar mencengkam dan memegang butir tanah untuk mengelakkan dari dilarikan air hujan kedalam parit.

Kawalan dengan Cara Membuat Teres juga sesuai untuk mengawal hakisan tanah. Teres yang dibuat akan mengelak air hujan mengalir menerusi lereng bukit sebaliknya melalui teres yang dibina dan melalui struktur aliran air yang dibina pada teres (Sila  lihat foto sebelah). Kini kaedah pembinaan teres mampu untuk memperlahankan masaalah kelajuan larian air. Teknik kawalan ke 3 adalah dengan Menanam Mengikut Kontor terutama dikawasan curam dengan henis tanaman seperti getah dan kelapa sawit. Tanaman yang ditanam mengikut kontor mampu untuk menghalang air mengalir turun sepanjang lereng bukit. Paling asas adalah dengan Membuat Sungkupan pada diatas tanah. Ini dilakukan dengan meletak bahan sungkupan di permukaan tanah bagi melindungi permukaan tanah dari ditimpa hujan. Bahan digunakan seperti rumput kering, daun kelapa, plastik silvershine dan bahan lain yang sesuai. Kebaikan sungkupan selain menghalang hakisan adalah ia boleh mengawal kelembapan tanah, meningkatkan bahan humus pada tanah dan menghalang pertumbuhan rumpai. Seterusnya mengawal hakisan dengan Menanam Secara Jalur iaitu teknik menanam merentasi lereng atau kawasan curam bagi menghalang air dari mengalir terus sepanjang kawasan curam. Akhir sekali kaedah kawalan hakisan adalah dengan cara Membina Sistem Peparitan dikawasan tertentu dimana parit ini akan membolehkan air hujan yang selalu berlebihan dikumpul dan dipindah keluar melalui parit yang dibina. Bagaimana pun parit ini perlu direkabentuk dengan cara dan penggalian yang betil. Begitulah apa yang berkait dengan hakisan tanah dan kaedah kawalan yang boleh dilakukan berdasarkan pemerhatian dan pengetahuan penulis sendiri. Wasallam!...


TANAH DIHAKIS... AIR PUNCANYA....
HUJAN LEBAT... AWAS SEMUA...
PERLU DIKAWAL....ADA CARANYA...
BACA ARTIKEL... BERGUNA JUGA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Pusat Penyelidikan Kelapa Menumbok,
Menumbuk, Beoufort,
Sabah, Malaysia.
(17 Zulhijjah 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...