Support My Blog

Thursday, November 29, 2012

MAHA 2012


MAHA INTERNATIONAL 2012 diadakan di MAEPS, Serdang , Selangor  daripada 23 November 2012 hingga 2 Disember 2012. Banyak gerai pameran dan jualan diadakan untuk MAHA kali ini melibatkan 25 negara luar dan beratus-ratus gerai pameran serta jualan. Banyak tarikan yang boleh kita lihat di MAHA kali ini seperti Taman Florikultur, Taman Nenas, Pertandingan Hasil-hasil Pertanian, Promosi Makanan Malaysia dan Jualan pelbagai produk hasil pertanian. Semasa pelancaran MAHA 2012 oleh YAB Perdana Menteri Malaysia, dijangkakan seramai 3 juta orang disasarkan melawat MAHA 2012 dengan melibatkan pelbagai gulongan. Dewan A juga merupakan dewan paling besar mempunyai gerai pameran yang berhawa dingin. Pelbagai Jabatan, Agensi, Universiti, Bank, Kementerian dan sebagainya mempamerkan teknologi dan  promosi. Artikel petang ini saya menulis dalam 'Anim Agro Technology' mengenai MAHA 2012 untuk bacaan dan rujukan anda semua.


Pintu masuk ke MAEPS ini ada dua iaitu melalui Pintu Utama dari Hospital Serdang ke MARDI atau pintu kedua di tepi Lebuhraya SKVE Puching ke Kajang. Walau pun berlaku kesesakan teruk pada waktu puncak, banyak kawasan tempat letak kereta disediakan. Pengunjung boleh menaiki tramp pengangkutan awam yang sentiasa berpusing dikawasan pameran. Kawasan pameran memang luang sekali dan merupakan yang terbesar di Asia Tenggara dengan pameran dalam bangunan dan diluar bangunan malahan dikawasan kebun serta kawasan kolam. Pengunjung kena pastikan kemana mereka hendak tuju atau melawat bergantung kepada minat dan juga masa. Bagi pengunjung antarabangsa, mereka lazimnya mempunyai jurupandu atau telah disusun atur oleh pihat pengurusan. Dewan yang disertai oleh negara luar juga sering menerima pengunjung yang ramai selain daripada gerai jualan produk-produk pertanian yang di kelolakan oleh FAMA dan pihak lain.


MAHA International 2012/HPPNK kali ini mungkin agak terganggu sedikit kerana boleh dikatakan setiap hari sering hujan. Ini agak menyukarkan pergerakan para pengunjung dari satu lokasi kesatu lokasi yang lain. Apa lagi kerana tempat menunggu kenderaan awam sesak dan trekter yang bergerak juga agak perlahan disamping penumpang yang penoh sesak pada hari Sabtu dan Ahad. Hari-hari biasa bagaimana pun amat lapang dan sangat selesa. Walau pun masuk ke pameran ini percuma, terdapat beberapa bayaran dikenakan seperti bayaran untuyk meletak kereta dan menaiki tramp (ada yang percuma dan ada yang kena bayar - kena tanya dan baca stiker dibelakang trailer). Kalau hendak membeli benda berat juga kena fikir dulu sama ada mampukan anda membawa ke kereta kerana kedudukannya juga agak jauh. Sebaiknya rancang dulu jika hendak membeli barang berat seperti anak pokok, buah-buahan dan produk IAT dengan membawa tray sendiri atau beg galas.
SELAMAT MELAWAT MAHA INTERNATIONAL 2012!


Pelancaran padi baru MR263 di MAHA 2012
oleh Perdana Menteri Malaysia.
MAHA KALI INI ..... 10 HARU LAMANYA....
3 JUTA ORANG ... JUMLAH SASARANNYA....
KALAU HUJAN SAHAJA ... APA GAYANYA....
PAMERAN TAMAN ... 2 DEC BERIKUTNYA...

By,
M Anem
Gerai Pameran Hasil2 Pertanian
Hall A, MAEPS,
Serdang, Selangor,
Malaysia.
(12 Muharam 1434H)







No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...