Support My Blog

Sunday, August 14, 2016

MESTA - BUAH BERHARGA

BUAH MESTA (Garcinia mangoestana) merupakan sejenis buah yang hampir sama dengan buah manggis malahan ia adalah dari satu famili sama iaitu Clusiaceae. Buah Mesta dipercayai berasal dari Daerah Temerloh, Pahang dan kini telah dibiakkan sebagai sejenis tanaman buah komersil secara monokrop oleh beberapa petani. Buan Mesta ini memang berbeza dengan buah Manggis dari segi beberapa ciri marfologi dan sebagainya. Mesta agak berbeza dengan pokok manggis dari segi struktur buah, pokok, saiz dan beberapa ciri khusus lagi. Mengikut perbincangan saya usahawan mesta Komersil En Shuib dari Kg Paya Pasir, Maran, Pahang, beliau menyatakan pokok mesta lazimnya kecil sedikit dan rendah berbanding dengan pokok manggis bergantung kepada cara pengurusan. Terdapat banyak daun yang lebat dan ianya rimbun dengan saiz daun agak kecil sedikit jika dibandingkan dengan pokok manggis. Umumnya adalah lebih banyak jumlah dahan pada pokok mesta. Buah mesta berbentuk BULAT LONJONG dimana dibahagian bawahnya agak tajam sedikit dan bukan berbentuk 'bulat dempak' seperti buah manggis (Lihat foto paling atas). Jika dilihat isinya, mesta mempunyai susunan ulas yang hampir sekata dimana tidak ada yang berbiji besar seperti buah manggis. Lazimna ia mempunyai 6 ulas isi berwarna putih bersih dengan rasa amat manis. Paling istimewa mengenai mesta ini saya rasa kerana ia hanya mempunyai sedikit getah yang boleh mengotorkan tangan atau baju walau pun buah mesta baru dipetik. Penulis paling suka akan buah mesta ini yang dipetik dari pokok disekitar kawasan dusun mesta di Maran baru-baru ini apabila musim tiba. Harga buah mesta memang agak tinggi sedikit walau pun selalunya musim pnuaiannya adalah sama dengan buah manggis. Buah Mesta musim 2016 mulai masak pada bulan Julai dimana ia dijual Harga Ladang dengan harga sekitar RM8.00 sekilogram berbanding dengan buah manggis sekitar RM4.00 - RM5.00 sekilogram. Buah mesta ini amat digemari oleh mereka yang pernah membelinya atau mengenailnya. Artikel malam ini sambil makan buah mesta saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai buah mesta yang mempunyai kualiti baik adalah jauh lebih mahal daripada buah manggis.


Buah Mesta dari segi bentuk menyerupai buah manggis dari segi pandangan kasar. Kini anda yang kurang mahir dengan buah mesta perlu melihat bentuk buahnya dulu. Buah mesta adalah lebih berbentuk lonjong dengan bermuncung dibahagian bawahnya dan mempunyai susunan isi berwarna putih krim yang seragam saiznya dan kurang bijinya (Sila lihat foto disebelah). Buah mesta ini yang saya petik di kebun mesta En Shuib dibelah untuk mengesahkan akan ia memang jenis buah mesta sebenar. Berbanding dengan buah manggis yang bentuknya bulat leper terutama dibahagian bawahnya dengan isi berwarna putih krim tetapi sering ada satu ulas dengan biji yang besar dan baki ulas lainnya kecil (tidak seragam seperti buah mesta). Isinya yang manis dan bentuk isi seragam mengesahkan ia dari jenis buah mesta sebenar. Pokok mesta yang ditanam dikebun yang penulis lawat memang tumbuh seragam dan musim ini amat lebat buahnya sehingga beberapa dahan 'sekah' atau patah. Ini satu ciri yang ada pada pokok mesta berumur 4 tahun lebih yang banyak buah sehingga dahan patah. Pokok manggis lazimnya kurang berlaku kes sekah. 


Asas kepada anda yang ingin kenal buah mesta adalah dengan melihat bentuk buahnya. Buah yang mem[unyai bentuk agak tajam dibahagian bawah dengan ada 6-7 sepal kering mengesahkan ia adalah buah mesta (Sila lihar foto disebelah). Ciri ono membezakan dari luaran dengan buah manggis dimana buahnya berbentuk leber atau separa bulat dibahagian bawahnya. Buah mesta yang saya ambil foto dengan Hand Phone Jenis OPPOF1 ini amat jelas warnanya iaitu coklat kehitaman apabila cukup masak. Apa yang saya perhatikan dikebun mesta, pekebun akan memetik buah pada indeks 4 iaitu kulitnya masih berwarna hijau dengan sedikit coklat. Buah ini dipetik secara manual dengan menggunakan buluh panjang yang dipotong dibuat lubang dihujungnya. Buah mesta yang baru gugur dibawah pokok boleh dikutip dan dimakan tetapi lazimnya ia tidak tahan lama. Pada indeks kematangan ini kulitnya masih kehijauan dan ia tahan lebih daripada dua minggu. Jika buah mesta yang gugur diatas tanah boleh dikutip dan dibuat pemilihan semula sama ada dimakan terus atau ia tahan untuk 2-3 hari. 


Kepada mereka yang ingin melihat satu lagi ciri buah mesta adalah dengan melihat dibahagian bawah buahnya. Saya namakan struktur ini sebagai 'punat' sahaja dalam bahasa kampong. Anda boleh lihat dengan jelas foto disebelah dimana ada 6 kelopak kering (punat) dibahagian bawah buah mesta yang ukurannya seragam berwarna coklat. Warna buah disebelah adalah paling ideal untuk dipetik dan ianya akan tahan dalam masa 10 - 14 hari jika dijaga dengan baik. Berbanding dengan buah manggis punat dibahagian bawahnya ada 7 dengan saiz yang kecil sedikit dan kecil. Saiz punat ini adalah seragam pada buah mesta.


Seterusnya dibahagian atas buah mesta kita akan melihat akan terdpat 4 struktur kelopak yang melekat pada tangkai buah mesta (Sila lihat foto disebelah). Buah mesta yang matang akan mempunyai kelopak berwarna hijau tua kecoklatan dengan saiz yang besar sntara 1-2 cm bergantung kepada saiz buah mesta. Tangkai mesta juga agak besar dan kuat sama seperti buah manggis. Buah mesta yang dituai dengan ada bahagian kelopak ini lazimnya adalah lebih tahan lama jika disimpan. Elakkan dari membuang kelopak ini walau pun pengguna selalunya tidak suka kerana kadang-kadang ada semut yang tinggal didalamnya.


Bukan mudah untuk anda mendapatkan buah mesta dipasaran kalau anda tidak mengenalinya. Pernah satu ketika dahulu penulis berjalan-jalan di Bandar Temerloh dimana dibawah hotel penginapan ada dijual buah mesta. Bertanya kepada mak cik penjual dia nyatakan ini bukannya manggis tetapi ia adalah 'Mesta'. Ia dijual dengan harga RM 14.00 sekilogram dimana saya kira ada sekitar 12 biji sahaja sekilogram. Ini bermakna secara purata sebiji buah mesta dijual sekitar RM1.20 walau pun buah itu dilihat sduah beberapa hari melihat kepada kualitinya. Apa pun apabila dimakan sekadar 'excited' masa itu didapati isinya masih baik dan enak dimakan. Kini penulis sudah biasa dengan buah mesta dimana dilihat isinya memang manis dan ia merupakan 'ratu buah tropika' yang menyejukkan badan.


Kepada mereka yang inginkan makan buah mesta boleh berkunjung ke Daerah Maran, Temerloh, Raub, Lipis dan Jerantut kerana dikawasan tersebut dilaporkan ada penanaman pokok mesta. Petani menanam pokok mesta dimana ia boleh berbuah selepas 4 tahun ditanam dan dijaga dengan baik menggunakan biji benih atau benih cantum. Anakbenih yang tumbuh dibawah pokok mesta dewasa adalah terbaik dimana ia sesuai dijadikan benih. Penanaman dengan jarak 10 meter x 9 meter dilaporkan sesuai secara monokrop. Semuga tulisan ini memberi info berguna kepada pembaca semua. Wasallam!!..

BUAH MESTA.. BUAH BERHARGA...
MACAM MANGGIS...LAIN RUPANYA...
ISINYA MANIS... DIMANA TANAMNYA...
MUSIM UTAMA... JULAI BERMULA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Pusat Pertanian Bukit Goh,
Kuantan, Pahang,
Malaysia.
(5 Zulkaedah 1437H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...