Support My Blog

Friday, August 26, 2016

MESTA - TEKNIK CANTASAN

CANTASAN MESTA (Garcinia mangostana) adalah amat penting dalam membuat Amalan Pertanian Baik (APB) untuk pengurusan tanaman tersebut terutamanya didalam aktiviti cantasan (Pruning). Penulis mendapat beberapa idea atau teknologi untuk tanaman buah mesta berdasarkan lawatan ladang tanaman mesta komersil di Daerah Maran, Temerloh dan juga di Jerantut. Tanaman mesta adalah sama seperti pokok manggis dimana ia mampu tumbuh sendiri dan membesar dengan ketinggian lebih daripada 30-40 meter dalam keadaan liar. Dalam lawatan penulis ke dusun di Bukit Kemuning, Kijal, Terengganu telah menjumpai banyak pokok durian dan manggis yang ketinggiannya melebihi 40 meter. Bagi pokok durian memang tidak bermasaalah kerana buah durian ini akan gugur kebawah apabila masak dan petani akan pungut untuk dipasarkan. Berlainan dengan pokok manggis dan mesta dimana buahnya berada dibahagian hujung ranting dan dahan dicelah-celah daun mesti dipetik dengan alatan khas untuk menuainya. Jika pokok manggis atau mesta ini tinggi maka akan berlaku kesukaran untuk aktiviti menuai malah ia menimbulkan risiko keselamatan kepada para pemetik buah manggis dan isu kepada kualiti buah manggis tersebut. Ini kerana buah mesta dan manggis yang tidak dipetik akan kering didahan dan jatuh ketanah dan tidak sesuai untuk dipasarkan. Pokok mesta yang ditanam dengan monokrop dan komersil perlukan teknologi berlainan untuk mendapatkan hasil lebih baik dan mudah urusan memetik buah mesta. Buah mesta sebaiknya dalam keadaan selalu dibuat cantasan daripada peringkat awal penanam sehingga berbuah. Artikel pagi Jumaat ini semasa cuti rehat saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kaedah mencantas pokok mesta berdasarkan tinjauan teknologi, pemerhatian dan juga membuat temubual dengan beberapa pemilik kebun mesta.

Pokok Manggis dan Mesta mempunyai batang pokok yang kuat dan kukuh serta tinggi dengan akar tunjang kuat mendakap bumi (Sila lihat foto disebelah). Memang sukar melihat pokok manggis dan mesta yang tumbang akibat ditiup angin walau pun ketinggiannya hampir 80 kaki. Pokok mesta dan manggis yang tinggi pastinya masih boleh berhasil walau pun ia hanya tanaman selingan dengan tanaman lain. Pokok yang tinggi ini perlu dipanjat atau pun menggunakan galah tinggi untuk mencapai buahnya yang berada dicelah-celah daun. Ini bukan kerja mudah tetapi amat rumit dan berisiko. Ramai pemilik dusun bercampur tradisional yang tidak menjalankan aktiviti cantasan yang betul dimana pokok manggis atau mesta yang mereka ada akan dibiarkan begitu sahaja. Banyak buah yang tidak dapat dituai kemudian ia gugur dan jatuh ketanah kemudian lebam atau pecah kerana jatuh dari dahan pokok yang tinggi. Buah rosak fizikal ini tidak sesuai dijual kerana ia sudah busuk atau pecah. Bagaimana pun pokok manggis atau mesta yang berada dicelah-celah pokok buah lain seperti durian, duku, rambutan dan sebagainya selalu kurang dijaga dengan baik berbanding dengan kawasan tanaman mesta ditanam secara monokrop. Kebanyakan kebun tradisional ini pun tidak diberikan baja mencukupi dimana boleh dikatakan ia akan menghasilkan buah yang organik.


Penulis akan cuba mempaparkan teknologi pemangkasan pokok mesta berdasarkan pemerhatian, temubual penulis dengan beberapa petani yang menanam mesta komersil monokrop dan rujukkan beberaka buku. Pokok mesta adalah jenis poko saka yang mampu tumbuh tinggi jika tidak dilakukan cantasan. Daripada peringkat awal lagi pokok dicantas batang utama pokok mesta apabila telah ada 10 -12 dahan. Potong setinggi 1.5 - 2.0 meter daripada paras tanah ketika pokok berumur 2-3 tahun dengan alat cantasan. Sapukan cat atau bahan sesuai lain pada permukaan keratan tersebut (pollarding technique) agar mengelakan serangan kulat pada keratan. Buang tunas yang tumbuh dibahagian tengah yang tumbuh sehingga pokok berdiri teguh dengan seimbang (Sila lihat foto disebelah). Kedudukan dahan manggis sebaiknya adalah seimbang untuk mrmudahkan kerja-kejra memetik hasil dengan memijak dahan tersebut. Kaedah 'pollarding' pokok mesta ini membolehkan dahan pokok akan melebar membentuk kanopi pokok yang seimbang. Pokok mesta yang dijaga dengan baik dari segi cantasan akan memberikan hasil lumayan jika amalan agronomi lain seperti pembajaan, kawalan rumpai, kawalan musuh dan penyakit dan sebagainya. 


Pokok yang telah berumur 5-6 tahun dikebun ini didapati hanya setinggi 15 -25 kaki sahaja (Sila lihat foto disebelah). Ketinggian pokok sebegini memudahkan aktiviti pengurusan kebun seperti mengawal rumpai, membaja, menyembur racun dan juga memetik hasil. Ketinggian dahan paling bawah hanya sekitar 1.0 - 1.5 meter dari paras tanah. Ini akan memudahkan pekerja untuk memetik hasil semasa musim buah sama ada dengan berdiri diatas tanah atau panjat dahan pokok untuk buah berada dibahagian atas. Kerja mencantas selalunya menggunakan gergaji cantasan atau alatan lain yang sesuai. Tunas-tunas air yang tumbuh ditengah selalunya dibuang menggunakan galah yang ada sabit dihujungnya. Membuang dahan utama yang tumbuh dibahagian tengah pokok dilakukan 2-3 kali setahun untuk memberikan cahaya matahari dan sistem pengudaraan masuk kebahagian tengah-tengah pokok. Oleh itu apabila anda berada dibahagian bawah pokok akan melihat terang dibahagian tengah pokok mesta dewasa. Ini memberikan kurangnya serangan perosak dan penyakit melalui apa yang dikatakan sebagai 'open-centered system'. Kaedah ini hampir menyamai dengan kaedah cantasan untuk pokok nangka, mangga dan beberapa jenis buah lagi.


Kalau melihat batang utama pokok mesta yang cantik kaedah cantasannya adalah seimbang dan besar (Sila anda melihat foto disebelah). Pada ketinggian ini penulis dengan mudah naik memijak dahan pertama dan menggunakan galah untuk mencari buah mesta masak dicelah-celah ranting dan daun. Walaupun saiz dahan agak besar dan kuat namun pada tahun 2016 ini beberapa dahan telah patah dan 'sekah' akibat jumlah buah yang sangat lebat. Ini kerana pada tahun ini buah yang jadi dengan baik meningkat dimana ia disebabkan penggunaan baja tambahan foliar dan kawalan serangga perosak dengan lebih sistematik. Pokok yang dilaksanakan cantasan dengan baik membolehkan ia mudah menjalankan pengurusan berbanding dengan pokok mesta atau manggis yang dibiarkan tumbuh sendiri tanpa dicantas. Bagaimana pun pokok lama yang besar dan menghasilkan buah yang baik boleh dilakukan program 'pollarding' dengan nasihat yang betul daripada pakar pertanian atau pemioik kebun yang telah berjaya melakukannya.


Mungkin kepada orang yang tidak kenal atau tidak pernah memetik buah mesta atau buah manggis agak sukar mencari buahnya. Buah mesta lazimnya berada pada hujung ranting dan berada dicelah daunnya (Sila lihat foto disebelah). Seseorang perlu mendongak keatas untuk masa agak lama dalam mencari buah mesta yang relah matang dan sesuai dipetik menggunakan tangan (jika boleh dicapai) tetapi selalunya menggunakan galah buluh pemetik buah mesta. Galah bukuh kering sepanjang 15-20 kaki ini dibuat lubang dihujungnya dan diikat dengan kawat. Buah mesta masak dijolok dengan libang pada hujung galah dan ibuah tersebut terjatuh dalam lubang. Buah mesta masak yang jatuh dari dahan tinggi akan rosak dan lebam dan tidak tahan lama. Ini berkait dengan kaedah cantasan yang dijalankan pada pokok mesta yang menjadi asas kepada amalan pertanian baik (APB) dan MyGAP. Semuga artikel keli ini memberi info berguna kepada pembaca semua. Artikel ini mengambil masa 3 jam untuk disiapkan tulisannya. Wasallam!!!.
MEMBUAT CANTASAN... POKOK MESTA...
10 DAHAN... MENJADI DAHAN UTAMA...
POKOK TIDAK TINGGI... IDEALNYA DIA...
BACA ARTIKEL..RUJUKKAN SAHAJA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Kampong Paya Kertau, Temerloh,
Pahang, Malaysia.
(18 Zulkaedah 1437H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...