KLIK SAYA SOKONG BLOG

Saturday, September 22, 2012

HORMON TUMBUHAN

HORMON TUMBUNAN (Plants hormone) adalah bahan kimia yang terdapat pada tumbuh-tumbuhan yang membantu dalam proses tumbesaran. Bahan ini juga dikenali sebagai 'Phytohormones' boleh dihasilkan didalam makmal atau secara semulajadi dimana pada tumbuhan lazimnya berada dalam kadar kepekatan yang rendah sesuai untuk menggalakkan proses tumbesaran dan dihasilkan pada bahagian khusus. Hormon tumbuhan banyak membantu pembentukan bunga, batang, buah dan akar tumbuhan untuk terus hidup dan membesar. Apa yang saya belajar dulu, menyatakan tumbuh-tumbuhan tidak seperti haiwan yang mempunyai banyak organ (Glands) untuk mengeluarkan hormon bagi kehidupan. Fungsi dan peranan hormon tumbuh-tumbuhan sangat penting dan signifikan kerana ianya menentukan didalam tumbesaran tumbuhan, memanjangkan umur tumbuhan, menentukan jantina bunga, proses penghasilan bunga-bungaan dan buah-buahan. Kajian mengenai bahan kimia tentang hormon tumbuhan ini sebenarnya telah dijalankan secara saintifik mulai tahun 1948 oleh para saintis berkaitan biokimia. Kali ini saya menulis satu artikel berkaitan dengan hormon tumbuhan untuk pengetahuan semua pembaca dalam blog 'Anim Agro Technology'.

Kajian-kajian oleh para saintis menunjukkan terdapat beratus-ratus hormon yang ada dan semasa belajar di universiti pun pensyarah ada memberitahu akan hormon2 tumbuhan. Pensyarah juga menyatakan hanya 5 jenis hormon tumbuh-tumbuhan yang paling popular dan penting untuk dipelajari. Hormon-hormon tersebut adalah AUKSIN (Auxins - IAA) , CYTOKININ (Cytokinins) , GIBBERELLIN (Gibberallins - GA), ETILIN (Ethylene) dan ASID ABASIC (Absisic acid atau ABA). Beberapa jenis fitohormon lain yang mungkin kita kena tahu mungkin seperti hormon jenis Asid Jasmonat, Steroid (Brain steroids), Salisilate dan juga jenis Poliamina. Merujuk kepada laman web Wikipedia terdapat info menyatakan bahawa fungsi hormon-hormon diatas berfungsi sebagai penggalak perumbuhan, pengawal pertumbunan dan sebagainya mengikut kumpulan masing-masing. Kumpulan 3 pertama iaitu Auxin, Gibberellin dan Saitokinin merupan hormon bersifat positif iaitu menggalakkan pertumbuhan (Regulator), sementara kumpulan Etilin dan ANA amat berbeza fungsinya iaitu ianya dengan menghalang proses pertumbuhan (Inhibator).

Apa yang saya belajar mendapati fungsi Hormon Pada Tumbuhan ada 9 seperti senarai berikut :-

1. Hormon ini berfungsi dengan signifikan didalam mempengaruhi  proses pernambahan pemanjangan batang, pertumbuhan batang, pembezaan (diferentiation) juga proses pertumbuhan akar tumbuhan.

2. Hormon tumbuhan akan mempengaruhi pertumbuhan dan proses pembiakan bahagian akar, mengalakan pembelahan sel-sel dan membantu menggalakan proses percambahan dan melambatkan proses penuaan tumbuhan.

3. Selain dari aktiviti membantu dalam proses perkembangan biji, perkembangan kuncup bunga, pemanjangan batang dan pertumbuhan daun ianya juga dikenalpasti didalam menggalakkan proses pengeluaran bunga dan proses pembentukan buah, mempengaruhi pertumbuhan dan pertumbuhan sistem akar.

4. Menlambatkan proses pertumbuhan pokok dengan aktiviti untuk merangsang penutupan stomata pada waktu dimana tanaman pada tahap kekurangan air dan ini akan mempertahankan taraf dormansi.

5. Menggalakkan proses pematangan buah.

6. Merangsang dalam pertumbuhan akar.

7. Merangsang pertumbuhan batang.

8. Merangsang pertumbuhan daun.

9.Merangsang pertumbuhan bunga


Mempelajari akan hormon tumbuhan akan dapat membantu kita dalam meneruskan aktivivi pertanian diladang. Adakah kit telah faham akan semua 5 jenis hormon tanaman yang ada dipasaran?. Saya rasa mungkin ramai petani kita yang kurang mengetahui akan peranan Auxin, Gibberellin, Cytokinin dan sebagainya dalam kehidupan mereka.

HORMON TUMBUHAN...PENTING FUNGSINYA...
HORMON ADA 5 JENIS... ITU JENIS UTAMANYA...
AUXIN, CYTOKININ, GIBBERELLIN..NAMANYA...
TELAH BACA BLOG...FAHAM AKAN ISUNYA...

By,
M Anem
Pct 11, Putrajaya,
Malaysia
(Hari Raha Akhir Tahun ini 29 Syawal 1533H)
1.Hormon ini berfungsi untuk mempengaruhi pertambahan panjang batang, pertumbuhan, diferensiasi dan percabangan akar.2.mempengaruhi pertumbuhan dan diferensiasi akar, mendorong pembelahan sel, dan pertumbuhan secara umum, mendorong perkecambahan, dan menunda penuaan.3.Mendorong perkembangan biji, perkembangan kuncup, pemanjangan batang dan pertumbuhan daun, mendorong pembungaan dan perkembangan buah, mempengaruhi pertumbuhan dan diferensiasi akar.4.Menghambat pertunbuhan, merangsang penutupan stomata pada waktukekurangan air, mempertahankan dormansi.5.Mendorong pematangan6.Merangsang pertumbuhan akar.7. Merangsang pertumbuhan batang.8. Merangsang pertumbuhan daun.9.Merangsanpertumbuhan bunga
Fungsi Hormon Pada Tumbuhan1.Hormon ini berfungsi untuk mempengaruhi pertambahan panjang batang, pertumbuhan, diferensiasi dan percabangan akar.2.mempengaruhi pertumbuhan dan diferensiasi akar, mendorong pembelahan sel, dan pertumbuhan secara umum, mendorong perkecambahan, dan menunda penuaan.3.Mendorong perkembangan biji, perkembangan kuncup, pemanjangan batang dan pertumbuhan daun, mendorong pembungaan dan perkembangan buah, mempengaruhi pertumbuhan dan diferensiasi akar.4.Menghambat pertunbuhan, merangsang penutupan stomata pada waktukekurangan air, mempertahankan dormansi.5.Mendorong pematangan6.Merangsang pertumbuhan akar.7. Merangsang pertumbuhan batang.8. Merangsang pertumbuhan daun.9.Merangsanpertumbuhan bunga
  

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...