Support My Blog

Wednesday, April 25, 2012

INTERGRASI CILI DAN MARKISA

Tanaman Cili Besar (Capsicum annum) dengan Markisa (Passiflora edulis) di Kampong Desa Raya, Yong Peng, Batu Pahat, Johor merupakan satu kombinasi tanaman yang sesuai. Kebun milik En Norman seluas 3 ekar ini ditanam dengan Cili Kulai varieti Ipoh yang mana beliau berpengalaman menanam pelbagai jenis sayuran semenjak 30 tahun dahulu. Pembantu Pertanian Kawasan iaitu En Ismail telah mengiringi saya dalam membuat tinjauan teknologi ke Johor bagi untuk menilai prestasi beberapa jenis varieti tanaman yang sesuai untuk di komersilkan. Cili Ipoh merupakan salah satu varieti cili besar yang popular dan memberikan pulangan yang baik. Terdapat sebanyak 1.500 pokok cili yang ditanam dibelakang rumah beliau berumur 4 bulan dengan kutipan hasil sebanyak 14 – 16 bakul seminggu. Beliau memetik cili hijau kerana harga pasaran yang baik sekitar RM 3.00 – RM 3.50 sekilogram. Beliau tidak menjual cili merah kerana risiko kerosakan pada pokok dan kos bahan kimia adalah tinggi dan lebih menguntungkan jika menjual cili hijau kepada pemborong di Yong Peng. Artikel petang ini saya menulis artikel teknologi intergrasi tanaman cili hijau dengan markisa yang berjaya untuk rujukan anda semua.

Jarak tanaman cili adalah 0.3 m dalam barisan dan 2.0 meter antara barisan dimana diatasnya ada para trellis yang ditanam dengan Markisa atau dipanggil juga sebagai Buah Susu. Penanaman cili oleh En Norman dimulakan dengan memilih benih cili Ipoh Segar berkualiti daripada pasar besar dan di Yong Peng. Beliau akan pilih benih yang sihat, besar , seragam, cukup matang serta sesuai untuk di belah dan di keluarkan bijinya. Biji ini dijemur selama satu hari sebelum disemai didalam nursery menggunakan kotak semaian (Tray). Media yang digunakan sebagai media semaian dalam tray adalah peatmoss. Benih akan bercambah selepas 1 minggu dengan kadar percambahan sebanyak 80%. En Norman jarang menggunakan benih cili yang dibelii dari Kedai Pertanian dalam tin kerana benih tersebut dakwanya mudah diserang dengan pelbagai jenis penyakit seperti Layu Bakteria dan Penyakit Tristeza Virus.

Tanaman Markisa ditanam dengan jarak 2.5 meter x 3.0 meter menggunakan sistem para trellis. Benih tanaman markisa diperolehi dari pokok stok benih yang memang ditanam dalam kampong Desa Jaya semenjak sekian lama. Biji benih dari buah yang sihat dan matang di gunakan sebagai anak benih yang di semai dalam kelambu. Tanaman markisa telah berumur 3 bulan ini menghasilkan buah Gred A yang dijual dengan harga RM 4.50 sekilogram dan buah Gred B dengan hargan RM 3.50 sekilogram. Pasaran buah Markisa ke Bandar Yong Peng yang seterusnya akan di hantar ke Singapura (70%) dan bakinya dihantar ke Kuala Lumpur. Buah markisa diminati oleh golongn ‘expatriate’ kerana kandungan vitamin C yang tinggi dan sesuai untuk merawat masaalah Gout. En Norman berkata menanam buah markisa perlukan kemahiran untuk membuat program cantasan dan kawalan penyakit.

Intergrasi tanaman Cili Kulai Ipoh dengan Markisa merupakan satu sistem tanaman yang praktikal dan sesuai. Kawalan rumpai serta amalan teknologi lain disesuaikan dengan sistem tanaman intergrasi ini. Daun Markisa sentiasa di buang dengan membuat cabtasan dahan agar cahaya matahari mencukupi untuk pokok cili dan menggalakan penghasilan bunga serta buah. En Norman hanta menggunakan racun Basta untuk meracun pangkal pokok cili dengan kepekatan 200 ml/gelen air berbanding dengan syor pada label 240 ml/gelen air. Rumpai yang tumbuh diantara batas dipotong menggunakan mesin atau di sabit sahaja. Kadar serangan perosak dan penyakit pada pokok cili dengan pokok markisa adalah sangat minimum dan terkawal. Lawatan ini mengesahkan lagi bahawa sistem intergrasi tanaman cili dengan markisa adalah sesuai dan boleh dijadikan satu sistem Pakej Amalan Teknologi Tanaman yang baik.

By,
M Anem
Kg Desa Raya, Yong Peng,
Batu Pahat, Johor,
Malaysia.
(3 JamadilAkhir 2012).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...