Support My Blog

Friday, February 24, 2023

PENYAKIT AYAM BERAK KAPOR - FAKTANYA (Part 2)

PENYAKIT AYAM BERAK KAPOR
atau sebagai Pullorum dan Bacillary white diarrhea (BWD) yang pernah menjadi ancaman di Malaysia dimana penyebabnya adalah bakteria Salmonella pullorum dan bakteria gram negatif yang mana ia mampu bertahan hidup lebih dari 1 tahun berada di dalam tanah. Haiwan ayam ternakan yang diserang penyakit ini pada umumnya mengeluarkan tahi (feses) yang berwarna putih kapur dengan tekstur seperti kapur yang cair (Sila lihat foto diatas). Seingat penulis blog memang pernah mengalami insiden ini semasa tinggal dikampong dahulu di Gersik, Muar semasa zaman remaza diman ada ayam peliharaan pernah diserang penyakit ini. Dilaporkan dimana bukan hanya ayam sahaja yang dapat terkena penyakit ini, namun berbagai jenis unggas seperti puyuh, burung, kalkun, angsa dan lainnya pun rentan (boleh diserang) untuk terjangkit penyakit feses kapur ini. Kajian saintisa dilaporkan mendapati dimana penyebab dari penyakit feses kapur pada ayam adalah sejenis bakteria Salmonella pullorum sebagai salah satu keluarga bakteria dari Enterobacteriae yang mempunyai tahap adaptasi yang sangat tinggi. Bakteria ini selalunya menyebabkan ternak ayam akan mengalami kerosakan pada fungsi jantung dan juga kerosakan fungsi hati. Ini mengakibatkan terjadinya penurunan kualiti pada kesihatan ayam sehingga boleh menyebabkan kematian pada ayam. Penyakit ayam berak kapur ini sangat berbahaya dan boleh mengakibatkan kadar kematian yang tinggi kepada ayam berusia 1-10 hari. Secara amnya, pembuangan air kapur adalah penyakit yang sangat biasa, walaupun ia menjejaskan ayam pada pelbagai peringkat tetapi kadar kematian tertinggi adalah kepada anak ayam yang baru yang menetas sebanyak 40% dan kadar kematian atau kematian sebanyak 85%. Apa pun jangkitan penyakit berak kapur secara umum adalah melalui dua cara sama ada dari ibu kepada anaknya (contoh seperti melalui telur) atau pun melalui hubungan langsung ayam terjangkit dengan ayam sihat (contohnya melalui semua peralatan, sangkar, sampah dan pakaian dari pekerja sangkar yang tercemar). Artikel malam ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya menulis kajian saintifik ayam berak kapor untuk dijadikan bahan rujukkan pembaca semua.


Dalam kajian dimana p
enyebab Penyakit Berak Kapur pada ayam adalah oleh bakteria dikenalpasti sebagai Samonella pullorum dan berbagai bakteria lainnya yang berasal dari tanah. Bakteria jenis Samonella pullorum sendiri merupakan jenis bakteria yang dapat bertahan hidup hingga selama 1 tahun di dalam tanah. Kawasan ternakan tercemar adalah kurang baik dimana ia boleh menjadi penyebab penularan penyakit berak kapur kepada ayam. Bakteria seperti ini merupakan salah satu bakteria yang menyebabkan banyak penyakit jenis cirit birit pada ayam termasuk penyakit berak kapur. Dilaporkan bakteria ini akan mudah menular dengan cepat dengan tingkat kematian yang cukup tinggi. Bagaimana pun bukan hanya kematian masaalahnya dimana bakteria penyebab penyakit berak kapur ini juga membuat pengeluaran telur ayam akan menurun. Banyak penternak ayam yang rugi kerana bakteria ini bukan sahaja boleh menyerang ayam akan tetapi ia juga haiwan itek, puyuh, burung, angsa, arnab dan bahkan dilaporkan boleh menyerang manusia. Memang bakteria yang jadi penyebab penyakit berak kapur pada ayam dapat menular dengan sangat cepat. Penularan penyakit adalah melalui banyak cara seperti menular dari induk ayam ke anaknya.  Antara cara penularan penyakit berak kapur pada ayam yang harus anda perhatikan secara kontak langsung atau cara penularan dari induknya. Secara Kontak Langsung dimana bakteria penyebab penyakit berak kapur pada ayam boleh hidup dimana saja dan dapat menular apabila ayam sihat ada kontek atau menyentuh tempat yang tercemar bakteria ini. Bakteria ini dapat hidup di dinding reban ayam dan tempat makan dan minum serta semua peralatan reban yang biasa di gunakan. Cara Penularan Dari Ayam Induk ada risiko untuk mewariskan penyakit ini kepada anaknya ketika bertelur. Oleh itu ayam yang baru lahir juga boleh mengidap penyakit berak kapur kalau induknya pernah memiliki riwayat penyakit yang sama.


Rawatan 
Penyakit Berak Kapur pada ayam perlu dilakukan sebaik sahaja disahkan ia positif. Ada beberapa cara yang boleh dilakukan jika mendapati ayam yang anda miliki tercemar dengan bakteria Salmonella pullorum dan menderita penyakit berak kapur. Antara langkah yang boleh dilakukan untuk mengatasi penyakit berak kapur adalah kaedah praktikan yang perlu dilakukan  selain rawatan perubatan. Pertama adalah dengan melakukan Pemisahan Ayam yang Sakit dimana seperti yang sudah diketahui apabila bakteria penyebab sakit berak kapur sangat mudah menular pada ayam lain terutama dari aspek ada kontak fizikal terus. Langkah ini mesti dibuat dengan memisahkan ayam yang sakit agar tidak menular. Segera memisahkan ayam yang sakit di reban lain yang dikhususkan dan pastikan agar dipindahkan ayam yang sakit di rebang yang bersih dan dirawat agar daya tahan tubuh ayam juga meningkat untuk melawan bakteria. Kedua adalah dengan cara Pemberian Ubat atau Penyuntikan dimana sesuai dilakukan setelah memisahkan ayam yang sakit mana boleh diberikan ubat. Sebenarnya sampai sekarang belum ada ubat yang benar-benar ampuh untuk menyembuhkan penyakit berak kapur. Meski belum ada ubat khusus yang boleh merawat penyakit ini secara efektif tetapi bukan bermakna tidak ada cara yang boleh dilakukan untuk menyelamatkan ayam. Sebaiknya berikan antibiotik untuk membantu daya tahan tubuh ayam semakin kuat. Daya tahan tubuh ayam yang kuat akan melawan bakteria dan penyakit berak kapur sendiri. Berikan antibiotik dengan dosis yang sesuai karena dosis antibiotik yang terlalu banyak boleh menjadikan masalah kesihatan yang baik untuk ayam anda. Cara ketiga adalah dengan Cara Pemusnahan Ayam. Ini kerana apabila sudah diberikan antibiotik dan ayam tidak sembuh maka langkah terakhir yang mesti dilakukan adalah memusnahkan ayam yang sakit dimana cara ini perlu dilakukan untuk mencegah penularan yang lebih parah kepada ayam lain.


Pastikan sentiasa amalkan c
ara untuk pencegahan Penyakit Berak Kapur dikawasan ternakan ayam. Walau pun ia sangat merbahaya dimana penyakit berak kapur masih boleh dicegah dengan berbagai cara. Pada penulis blog konsep ini iaiti 'Lebih baik mencegah' penyakit berak kapur pada ayam. Pertama adalah dengan pastikan Kebersihan Reban Ayam. Ini kerana bakteria Salmonella pullorum yang mana ia menyebabkan penyakit berak kapur akan tinggal di mana saja dalam waktu yang lama dan umumnya tempat favorit bagi bakteria tersebut adalah tempat yang kotor. Oleh itu selalu jaga kebersihan keliling dan dalam reban ayam dengan cara mencucinya setiap hari dan memastikan tidak ada kotoran najis atau sisa makanan di dalam reban. Pastikan untuk membersihkan tempat makanan dan minuman ayam sebab faktor penularan paling tinggi dari makanan dan minuman. Kedua adalah sentiasa Memberikan Makanan Ayam Sesuai Nutrisi diperlukan ayam. Nutrisi yang tepat untuk ayam akan meningkatkan kekebalan tubuhnya untuk melawan berbagai penyakit. Bakteria penyebab penyakit berak kapur juga dapat dibunuh dengan imuniti ayam yang baik. Ada banyak pilihan makanan ayam yang disyorkan untuk diberikan kepada ayam seperti jagung, pelet dan sisa kacang soya dan pastikan kualitinya masih baik. Pemberian makanan ayam yang lebih tepat dan memperhatikan komposisi serta kandungan nutrisi dinilai lebih berkesan dan efektif. Punca makanan mampu juga meningkatkan metabolisme dalam tubuh ayam dan akan juga meminimakan serangan penyakit pada ayam. Pencegahan ke 3 adalah melalui Cara Vaksinasi diberikan kepada ayam agar dapat mencegah penyakit berak kapur. Vaksinasi adalah bertujuan untuk membentuk daya tahan tubuh untuk melawan penyakit tertentu termasuk penyakit berak kapur. Sebaiknya sebelum memberikan vaksin dipastikan kalau ayam tidak sedang sakit agar imuniti ayam akan dapat terbentuk dengan sempurna. Perhatikan masa tepat untuk memberikan vaksin sebab ia terpengaruh terhadap keberhasilannya. Cara ke 4 adalah jalankan Pemberian Suplemen yang bertujuan untuk meningkatkan daya tahan tubuh melawan berbagai penyakit. 
Di pasaran sudah ada banyak suplemen yang sesuai diberikan kepada ayam iaitu seperti berbagai vitamin hingga probiotik. Segala jenis vitamin yang biasa digunakan manusia juga boleh diberikan kepada ayam kerana probiotik berfungsi agar pencernaan ayam tidak terganggu. Probiotik merupakan salah satu suplemen yang sangat penting dan sesuai untuk mencegah serangan penyakit berak kapur pada ayam. Boleh diberikan suplemen kepada ayam setiap hari secara rutin agar penyakit kapur dapat dicegah. Salah satu rekomendasi probiotik ayam yang mengandung bakteria premium seperti Bacillus brevis adalah penghasil antibiotik tyrocidine yang dilaporkan ia bermanfaat untuk menambah kekebalan tubuh ternak dari serangan penyakit. Artikel ini ditulis dalam dua (2) segmen iaitu Part 1 dan Part 2 untuk dibaca bersama. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology yang ke 7,338 kali ini. Wasallam!!!...
AYAM BERAK KAPOR.... APA DIA...
MENYERANG AYAM...MERBAHAYA....
PERIKSA SIMPTOM... DAN TANDA...
JIKA POSITIF... RAWAT SEGERA...

By,
M Anem,
Senior Agriculturist,
No 50, Gerai Nasi Lemak Wak,
Stadium Ipoh, Ipoh,
Perak,
Malaysia.
(30 Rejab 1444H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...