mobile ads

KLIK SAYA SOKONG BLOG

Friday, November 16, 2018

BILIMBAB - KENALI DIA

BILIMBAB adalah masakan Korea berupa semangkuk nasi putih dengan lauk di atasnya berupa sayur-sayuran, daging lembu, telur dan sos pedas gochujang. Nama bilimbab sebenarnya bermaksud "nasi campur" yang berasal dari kata 비빔 (campur) dan 밥 (nasi). Sebelum dimakan lazimnya nasi dan lauk dicampurkan untuk menjadi satu hidangan lengkap yang disusun menarik (Sila lihat foto diatas). Penulis pertama kali makan bilimbab di Restoren Wagyu Yakiniku, di Tokyo ketika membuat promosi di sana Program Malaysia Fair 2018. Bibimbap memiliki banyak jenis dimana ia berbeza-beza diantara negara dan juga diantara lokaliti di Korea. Agak terkejut kerana di Jepun makanan ini juga ada dijual dan dihidang di restoren dan juga memang ada dijual di Malaysia makanan bilimbab ini. Kota Jeonju di Jeolla Utara adalah didakwa sebagai bandar dimana bibimbap disini dianggap  sebagai paling terkenal di Korea. Ia diberikan nama jolokan sebagai "Jeonju bibimbap" (nasi campur Jeonju) sehingga kini merupakan bibimbap yang berisi lauk pauk yang paling banyak di Korea. Dalam beberapa bahan rujukkan dimaklumkan dimana terdapat beberapa teori mengenai asal usul bibimbab. Salah satu kepercayaan mengenai makanan bilimbab ini dimana ada yang mendakwa dan mengatakan bahwa makanan ini dibuat untuk diberikan atau dipersembahkan kepada roh arwah nenek moyang masyarakat mereka.  Selepas membuat pemujaan lazimnya mereka akan mencampurkannya semuna hidangan didalam mangkuk untuk dimakan. Dalam pada itu dipercayai terdapat makanan sejenis yang dinamakan 'heotjesabap' atau pun "makanan sehabis puja". Nasi campur daging lembu yang mana ia berasal dari Bandar Jinju, Daerah Gyeongsang merupakan bibimbap berisi nasi ditambah lauk pauk berupa sayur dan daging sapi mentah yang popular di Korea dan dikomersilkan. Menurut sejarah juga dilaporkan dimana nasi campur pelbagai ingredient ini tercipta pada masa Perang Imjin dimana ketika wmasa tersebut rakyat setempat harus menyiapkan masakan yang praktikal semasa peperangan. Artikel subuh ini saya terus menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai makanan bilimbab sekadar untuk mengenalinya dan mencari info yan diperlukan.


Bibimbap adalah hidangan nasi campur yang diberi 'topping' dengan beraneka jenis sayuran. Topping ini disusun dengan unik ala Korea tersebut ada yang memenggilnya sebagai 'namul'. Selain daripada bahan sayur-sayuran biasanya daging dan telur ayam mata kerbau pun akan ditambahkan (Sila lihat foto disebelah). Nasi campur ini disajikan dalam sebuah mangkuk batu secara tradisional atau yang moden dalam mangkuk biasa untuk dimakan. Di Korea sendiri telah dipromosikan makanan bilimbab sama dengan kegilaan drama korea dan K-pop yang menghantui remaja masa kini. Terdapat beberapa jenis bibimbap dimana salah satu daripadanya ada Bilimbap Dolsot dan juga Bilimbab Hwedopbap. Bagaimana pun dalam bentuk Bibimbap Dolsot yang paling sederhana biasanya disediakan dengan ia mengandungi beraneka potongan sayuran, daging dan pasta cili pedas yang disusun di atas nasi. Bergantung kepad lokaliti dan jenis bilibab ia biasanya akan disajikan dalam sebuah mangkuk batu dimana ia kemudian ditambahkan telur mentah di atasnya. Apa yang menarik biasanya mangkuk Dolsot sangat panas sehingga orang yang mahu menikmati makanan ini pun tak boleh menyentuhnya. Jenis 


Resepi bilimbab berlainan pula dengan jenis resepi Hwedopbap (Sila anda melihat foto disebelah). Makanan ini lebih menggunakan ikan daripada daging dimana ikan yang disediakan lazimnya masih mentah lagi. Seterusnya bilimbab ini akan meletakkan sayuran yang segar, seperti,  selada dan ada yang menambah dengan bahan pasta. Apa pun terdatat perbezaan dengan resepi pertama kerana makanan ini biasanya dinikmati ketika musim panas kerana ia memberikan rasanya yang menyegarkan. Kepada anak muda masa kini dinegara kita dengan pengaruh K-Pop yang kuat biasanya mereka akan melihat dimana makanan bimbap ini terlihat sebagai menarik (menawan). Biasanya akan terdapt kandungan nutrisi permakanan yang tinggi kerana komponen pelbagai didalamnya. Dikalangan pihat tertentu mereka akan menyediakan makanan ini sebagai makanan organik ini. Meskipun makanan ini didakwa memang mengandungi kalori yang tinggi tetapi didapati kehebatannya ia akan membuat perut kita kenyang lebih lama. Penulis blog dapati makanan yang sangat popular di Korea ini sama sekali tidak menggunakan bahan peerasa atau bahan penyedap buatan. Amat jarang sekali peminat bibimbap menambahkan sos selain pasta cili yang pedas. Ada beberapa orang suka untuk menambahkan minyak agar terasa 'crunchy' dimana yang lebih terpenting adalam dimana makanan ini mengandung lima unsur makanan. Apabila anda makan semangkuk bibimbap tetntu pasti kita sudah cukup untuk mendapatkan karbohidrat dari nasinya. Unsur protein pula didapati daripada daging dan telur, juga vitamin dan mineral yang berasal dari sayuran.


Dalam pada itu orang Korea percaya bahwa bibimbap merupakan hidangan mewah di Abad Pertengahan. Sebab itu makanan ini mirip dengan hidangan kerajaan di waktu itu. Orang Korea pun percaya dimana bibimbap dapat menyembuhkan, memberi tenaga dan mengurangkan serangan penyakit selama didalam musim dingin. Kajian membuktikan bahwa bibimbap adalah makanan Korea yang kaya nutrisi dan merupakan pilihan tepat jika untuk menurunkan berat badan. Ada dakwaan juga dimana bilimbap adalah makanan diet paling sesuai untuk diambil. Bagi membuat bilimbab sendiri perlukan bahan-bahan seperti 280g sayur bayam,  minyak bijan, cuka beras, garam dan lada hitam. Bahan lain seperti 225g salmon yang di potong setebal 1/4 inci, 1 cawan beras jenis bersaiz serdahana yang telah dibasuh, 1 ulas lada hijau yang dihiris halus, 3 sudu besar kimchi yang telah dicincang, 2 biji telur, Kochuj ang atau pes cili korea atau pes cili biasa,bijan dan daun bawang yang dicincang untuk tujuan hiasan. Cara memasak dengan cara menggunakan fungsi stim dimana perlu distimkan bayam di dalam periuk nasi kira-kira 8 minit sehingga lembut. Kemudian diletakkan bayam ke atas tisu dapur untuk dikeringkan dan hiris nipis bayam tersebut dan masukkan ia ke dalam mangkuk. Seterusnya dimasukkan minyak bijan, cuka beras dan juga bahan garam. Sebaiknya ditaburkan sedikit garam atau lada hitam ke atas ikan salmon dimana ia kemudian distimkan ikan tersebut selama lebih kurang 15 minit. Kemudian potong salmon kepada kepingan. Bersihkan periuk nasi dan masak nasi. Masukkan hirisan lada hijau dan kimchi dimana kemudian kacau nasi sehingga ke dasar periuk nasi.  Tuang 2 sudu kecil minyak bijan ke atas nasi dan pecahkan 2 biji telur ke dua belah nasi dengan berhati-hati. Akhirnya tutup penutup dan masak untuk masa 5 minit. Setelah masak makan anda perlu menyusun isi ikan salmon dan bayam di sebelah telur sebelum di tutup lagi dan stim lagi sehingga telur masak. Letakkan pes cili di tengah-tengah nasi.  Apabila sedia untuk dihidang maka digaulkan kesemuanya. Senduk nasi yang telah digaulkan ke dalam pinggan dan taburkan bijan dan sedia untuk dimakan.


Dalam akhbar tempatan bertajuk "Sajian sihat bibimbap" menarik perhatian penulis blog. Dahulu ada keadaan dimana Malaysia pernah dilanda 'demam' Winter Sonata iaitu sebuah drama dari Korea Selatan. Sejak itu pelbagai bentuk hiburan dari negara Korea telah menyerap masuk dan yang terbaru sudah pastinya Gangnam Style. Malah budaya Korea tidak terhenti setakat itu kerana hari ini hidangan dari negara tersebut turut diminati masyarakat negara ini. Salah satu hidangan Korea yang cukup terkenal ialah kimchi iaitu sejenis sayur jeruk yang sedap dimakan bersama nasi panas. Saya ada menulis mengenai kimchi dalam blog ini (Sila klik disini)  dan (Sila klik disini)Hari ini selain kimchi dilaporkan rakyat Malaysia turut menggemari Bibimbap iaitu sejenis hidangan Korea yang terkenal dengan ramuan asli dan menyihatkan. Bagi mendapatkan bibimbap yang halal tidak mustahil lagi kerana sudah banyak restoran Melayu menyediakan hidangan tersebut. Malahan untuk mendapatkan hidangan tersebut ketika melancong ke Korea juga tidak menjadi masalah kerana syarikat penerbangan Korean Air menyediakan bibimbap halal dalam setiap penerbangannya sama ada dari Malaysia ke Korea atau sebaliknya. Baru-baru ini, sempena dengan Pameran Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA Fair) 2012 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, Korean Air telah melancarkan hidangan tersebut dalam penerbangan mereka. Menurut Chef Eksekutifnya, Charles Muther, penyediaan hidangan tersebut dalam setiap kelas penerbangan bertujuan mendekatkan lagi para penumpang Korean Air dengan masakan tradisional tersebut. Malah pihaknya turut menyediakan bibimbap halal kepada setiap penumpang yang beragama Islam agar mereka dapat bersama-sama menikmati hidangan tersebut tidak kira sama ada dalam penerbangan ke Korea ataupun pulang ke tanah air masing-masing. Hidangan tersebut terpaksa diubah suai sedikit mengikut kesesuaian sajian dalam kapal terbang. Makanan Bibimbap adalah hidangan yang terdiri daripada nasi putih yang mengandungi hirisan timun, lobak merah, tauge, cendawan shitake dan telur. "Orang Korea menikmatinya dalam mangkuk tanah yang panas. Sudah tentu dalam kapal terbang nasi putih tidak dapat disediakan dalam mangkuk tanah tetapi ia masih lagi dihidangkan secara panas. "Yang pasti, hidangan tradisional ini dapat dinikmati seperti yang asli walaupun tanpa mangkuk tanah," katanya ketika ditemui baru-baru ini. Apa yang menarik mengenai hidangan itu ialah, selain digaul bersama pelbagai hirisan sayur, telur dan juga ayam atau daging. Malah, turut dihidang bersama miyukku iaitu sup rumpai laut. Selain itu, bibimbbap perlu digaul sebati bersama sos pedas gochujang. Rasa sajian yang pedas, masam dan masin itu pastinya memikat selera sesiapa sahaja yang mencubanya. Para penumpang Korean Air juga dapat merasa sendiri pengalaman menikmati bibimbap dengan menggaul keseluruhan rencah dan bahan-bahan. Semuga artikel mengenai bilimbab ini memberi info berguna kepada pembaca blog anim agro technology. Wasallam!!!.

MAKAN BILIMBAB... MAKANAN KOREA...
NASI PUTIH... ADA LAUK DI ATASNYA...
SUDAH DIKENALI... RAKYAT MALAYSIA...
MAKANAN SIHAT... SANTAPAN SEMUA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 1213, APA Hotel and Resort,
Nishinjunku, Shnjunku,
Tokyo, Japan.
(4 November 2018).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...